Iar le trebuie reforme? Cazul Bologna
Uneori
de numele celor care prilejuiesc reformele se leagă mai degrabă
noroiul decât partea pozitivă. Oamenii care încearcă să impună
mai-noul sau mai-binele sunt, prin elegante scamatorii, făcuți
vinovați tocmai pentru imperfecțiunile pe care încearcă să le
corecteze. Sigur, în paralel, li se și reproșează că „iar le
trebuie reforme”. Iar apoi, dacă reformele încercate ajung să
nu aibă succesul scontat din cauză ca au fost făcute doar pe jumătate,
cei care le-au înecat sunt primii critici ai inițiatorilor.
Există
în acest context la noi un curent, pe care l-am văzut activ și în
Rusia, de a respinge sistemul universitar Bologna
pentru că... lumea e rea. Adică, invocând probleme reale
dar care nu au drept origine sistemul Bologna.
Citesc
în revista Observator Cultural că „Începînd
cu anul universitar 2005-2006, România s-a aliniat, aproape fără
nici o dezbatere publică serioasă, la sistemul european de educaţie
universitară așa-numit Bologna (în urma acordurilor semnate în
1999 la Bologna, apoi ratificate într-un act unitar la Convenţia de
la Lisabona). Sistemul a fost creat din raţiuni generoase, în
primul rînd pentru a omogeniza standardele educaţionale de tip
academic, pentru a înlesni (pe baza recunoașterii creditelor
obţinute de student la discipline similare sau identice, în toate
ţările semnatare) mobilitatea interuniversitară a studenţilor și
a profesorilor și, cel mai important, pentru a înlesni
recunoașterea la nivel european a diplomelor academice. Acordul de
la Lisabona a lăsat statelor libertatea de a-și adapta propriile
sisteme tradiţionale, recomandînd însă cîteva principii de
bază.”
Sunt
de acord cu ce spun autorii; parcă eu însumi aș fi scris unele
dintre aceste rânduri. Rețineți vă rog inclusiv cuvintele
„libertatea” și „sisteme tradiționale”.
După
care însă autorii revin și înșiră toate tarele sistemului
universitar (și pe alocuri de dincolo de el), plasându-le în
brațele sistemului Bologna. Nu. Nu așa.
Spun
dânșii că „Împingerea arbitrară și consecventă, utilizînd
strategii diverse de cuantificare și finanţare, a învăţămîntului
vocaţional către marginea sau chiar în afara sistemului academic”?
Se
poate să se fi făcut așa ceva în numele sau cu scuza sistemului Bologna –
dar dacă acelea au fost argumentele atunci au fost argumente
false. Nimic din sistemul Bologna nu obligă la astfel de
abuzuri. Dacă există o vină, e a sistemului, prin diriguitorii săi
și prin membrii de la bază care au lăsat diriguitorii să
greșească.
„Împingerea
către margine a disciplinelor care dezvoltă gîndirea teoretică și
eliminarea celor care dezvoltă gîndirea critică.”?
Idem,
Bologna nu are nicio legătură.
„Construcţia
unor curricule aplicative fără o bază epistemică temeinică,
ducînd la reproducerea mecanică a unor forme goale ce reiau
condensat modelul educaţional din a doua jumătate a secolului al
XX-lea.”? Idem.
„Favorizarea
unei educaţii mecaniciste, aproape exclusiv aplicative, de robot
executant. ”? Idem,
Bologna nu are nicio legătură.
„Mimarea
unui raport aparent coerent între competenţe și abilităţi,
cuantificate strict numeric, complet inaplicabile spaţiului
vocaţional, în vederea permeabilizării educaţiei la nivel
european. Creditele transferabile sînt un instrument util numai în
măsura în care oferă studentului, prin mobilitate, șansa reală
de a beneficia de noi competenţe și abilităţi. „? AICI
se atinge cuvântul cheie. MIMAREA. Lucrul care nu a fost făcut până
la capăt. Cu ce este vinovat sistemul Bologna că noi nu ne-am
priceput sau nu am vrut să îl aplicăm peste tot și eficient, ci
pe alocuri doar am
mimat?
„Imposibilitatea
de a educa și de a implica, într-un interval atît de scurt,
studenţii în vederea cercetarii și experimentului.” Nu,
aici se face o confuzie. Sistemul Bologna tocmai că stimulează
continuarea studiilor dincolo de primii trei ani – către masterat
și poate și doctorat. Reamintesc,noi avem unul dintre cele mai mici
procente de oameni cu doctorat dintre țările avansate tehnologic.
„Defavorizarea
gîndirii și acţiunii creatoare proiective.”? Se
poate să se fi făcut în numele sau cu scuza sistemului Bologna –
dar dacă acelea au fost argumentele atunci au fost argumente
mincioase. Nimic din sistemul Bologna nu obligă la astfel de
abuzuri.
„Cei
trei ani aferenţi nivelului de licenţă nu permit dezvoltarea unei
culturi/ identităţi studenţești reale, neîngăduind ca studentul
să devină un partener egal în procesul academic.”? Cum
am spus mai sus, sistemul Bologna stimulează continuarea studiilor
dincolo de licenta.
„Imposibitatea,
din cauza regimului de „bandă rulantă“ de la nivelul de
licenţă, de a dezvolta programe extracurriculare coerente și
autosustenabile,” Dar
termenul sau conceptul de „bandă rulantă” nu apare niciunde în
sistemul Bologna. El
ține eventual de modul neprofesionist în care ne facem treaba noi
toți. Și
asta,
desigur, e normal să ne deranjeze.
„Imposibilitatea
implementării unui sistem unitar de evaluare – parte integrantă a
acordurilor Bologna –, din pricina arbitrariului standardelor
minimale și a grilei de evaluare. Aceasta este o constantă
catastrofală atît în educaţia vocaţională din România, cît și
în cea din alte ţări europene.”? Care
standarde minimale? Cele de la CNATDCU? Cele de la granturile de
cercetare CNCS? Dar acelea nu au nicio legătură cu Bologna.
„Sistemul
legal de finanţare per student și nu pe program de studii
defavorizează studentul și favorizează masificarea educaţiei
academice, fenomen catastrofal în special pentru domeniile
vocaţionale, în care studiul individual e capital.”? Da,
am susținut-o și eu aici,
și au susținut-o și alții. DAR modul de finanțare (că e per
student sau per calitate) nu are nici o legătură cu Bologna!
„Corelarea
dintre felul în care este implementat sistemul Bologna și
legislaţia muncii e nulă, neexistînd diferenţieri între nivelul
licenţă și cel masteral pe piaţa muncii.” Iar
vina e a sistemului Bologna sau a legislatorilor?
„Legislaţia
dedicată educaţiei s-a schimbat de patru ori în zece ani, normele
de organizare și metodologiile lor de aplicare fiind într-o totală
degringoladă” Iar
vina e a legislatorilor (și a cetățenilor care îi aleg), sau a
sistemului Bologna?
„Grilele
de competenţe aferente fiecărei specializări (din portalul RNCIS –
Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţămîntul Superior)
au fost alcătuite „după ureche“, iar platforma care
reglementează aceste competenţe nu mai este în acord cu normele de
evaluare a universităţilor de către ARACIS – Agenţia Română
de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Superior.
Instituţiile românești din cîmpul educaţiei, în frunte cu
Ministerul aferent și consiliile naţionale subordonate lui, par
create pentru a împiedica educaţia să funcţioneze.” Iar
vina e a sistemului Bologna? Sau cumva invers, el a fost o ocazie de
a ne conecta la standarde și proceduri mai eficiente?
„Nu
s-a produs, ba chiar nici nu s-a propus o corelare logică între
sistemul educaţional universitar de tip vocaţional și politicile
culturale pe termen mediu și lung elaborate de Ministerul Culturii
sau de autorităţile locale, instanţe naţionale și locale care ar
trebui să reprezinte principalii beneficiari ai actului
educaţional.”
Iar vina e a sistemului Bologna? Sau a decidenților care nu și-au
îndeplinit atribuțiile? Sau a membrilor de la baza sistemului, care
au lăsat decidenții să facă greșeli?
Și
altele, și altele.
Colegii care scriu apelul din Observatorul Cultural continuă să
expună lucid lipsă după lipsă, punct slab după punct slab, din
sistemul universitar românesc, din societate în general pe alocuri.
Doar că greu se poate face legătură între toate acelea
și sistemul Bologna. Mai degrabă, se poate face o paralelă între
ele și încetinirea aplicării sistemului Bologna de către cei care
îl cunosc doar din vorbele altora, sau de către cei care au înțeles
prea bine că transparența
și responsabilizarea
pe care el o implică pun în fapt limite semnificative pe libertatea
pe care fiecare dintre noi o are în gestionarea propriei săli de
clasă, a propriului laborator, a propriului departament, a propriei
facultăți/școli, a propriei universități, a propriului teritoriu
în general. Tot astfel, aproape toate concursurile de angajare din
mediul universitar au un singur candidat – cel ales dinainte de
stăpânii
locului.
Motivul nu e sordid în maniera în care unii argumentează; nu e
vorba simplu de mafie, cel puțin nu în majoritatea cazurilor. Mai
degrabă aș argumenta că e vorba de o neîncredere manifestă în
reguli din afară și în implicarea vreunei autorități superioare externe. O
neîncredere care are rădăcini legitime în abuzurile cu „acoperire
legală” comise de autorități din trecutul mai apropiat sau mai
îndepărtat. O neîncredere care inevitabil urmează să dispară.
Întrebarea e când o va face. Răspunsul depinde de noi toți, și ține de modul în care înțelegem să fim garanți, nu asistați, ai democrației.
Comentarii
Trimiteți un comentariu