Crimă la sugestia unei oi vorbitoare
Aproape unanim discursul public din România se
plânge de balada Miorița. Mai exact, de fatalismul
neproductiv pe care l-ar predica și propaga ea. Jalnic, leneș, laș,
ciobanul din baladă nu se pregătește să lupte; nu plănuiește să
îi atace el însuși, preventiv, pe băieții răi. Ciobanul
nostru pur și simplu se apucă să cânte și să viseze despre ce
se va întâmpla după ce dușmanii vor avea succes.
Să-i fie rușine, spun criticii recenți. Să-i fie
rușine că nu ia sabia, ciomagul, câinii, sau orice, și nu se
pregătește să înfrunte provocarea și să-și Schimbe Destinul.
Stă și-și plânge de milă, în loc să Acționeze, Creeze, Lupte.
Ne dă ciobanul un exemplu rușinos, și ar trebui să desființăm
cu totul balada, și să nu ne lăsăm de acum nici copiii, nici
copiii copiilor noștri, și nici pe ai altora, s-o mai citească
vreodată.
Și totuși... unde scrie în balada
cu pricina că ciobanul s-a lungit la pământ beat și așteaptă
să fie lovit? Niciunde. Ba, dimpotrivă, scrie că el avea și
câinii, și oile mai în bună stare decât ale celorlalți. Că,
implicit, el știa ce înseamnă munca, și lupta, și
acțiunea – și o știa mai bine decât contestatarii săi.
Criticii recenți doresc însă să îi ia dintr-o trăsătură de
condei toate acele realizări. Nu contează că el le era conform
datelor concrete superior competitorilor. Aproape ni se sugerează
că de fapt pe ceilalți doi ar trebui să îi luăm de model.
Refuzând să-i recunoască meritele ciobanului, criticii se plasează
de facto în tabăra celor doi suspecți (ca să folosesc un
termen la modă).
Să socotim însă mai explicit, ce altceva am
putea să-i sugerăm ciobanului mioritic ca răspuns la avertismentul
oii?
Să încerce să îi omoare preventiv pe
ceilalți „fiindcă așa i-a zis oaia”? Sună patologic – iar
eu mă bucur că nu sunt parte a unei culturi în care mituri de
căpătâi implică crimă la sugestia animalelor vorbitoare.
Să fugă? L-ar ajunge ei oricum din urmă,
dacă acesta le era într-adevăr planul.
Să fie „atent”? Da, dar cam greu - când
ei au majoritatea.
Omul nostru, cu aceleași picioare pe pământ care
i-au permis să creeze mai mult în viață decât alții, judecă
foarte logic că șansele îi sunt mici. Și nu face prea mult caz
din asta. Dimpotrivă, își vede de treabă și în plus mai și
cântă despre lumea care i-a plăcut până acum și îi va plăcea
și de acum încolo, oricât de ticăloși ar fi unii dintre semenii
sai. Mai mult, nu scrie niciunde că n-ar face pregătiri de luptă,
sau că nu s-a opus. Nu scrie niciunde că nu a trecut cu bine.
Criticii recenți ar prefera poate altceva. Un cântec
de luptă, un strigăt de bătălie, un efort brusc spre accesul
instant la gloria eternă. O încercare de a-și lăsa numele în
istorie. Dar nu, ciobanul nostru își vede de lucruri
tangibile, sustenabile, de muncă și de viață. Se ghidează doar
după judecăți făcute cu picioarele pe pământ. Nu văd aici
fatalism – dar e adevărat ca l-am văzut în comentariile unor
critici. Dacă ei au greșit, dacă ei au numit bunul simț
„fatalism”, dacă ei au numit demnitatea „supunere” - atunci
reacția de respingere de azi poate fi legitimă – dar atunci ea ar
trebui îndreptată mai degrabă înspre criticii care
marșează pe interpretări
fataliste și nu înspre balada în sine.
Comentarii
Trimiteți un comentariu