A crescut bugetul cercetării
Zilele
acestea are loc rectificarea
bugetară, unde înțeleg că Educația și
Cercetarea primesc 40 de milioane de lei în plus față de bugetul
inițial, pentru Institutul Cantacuzino. Un gest decent, greu de
criticat. La fel, majoritatea ministerelor primesc câte ceva în
plus, ceea ce sună foarte bine.
Mai în detaliu aflăm
însă că serviciile de siguranță națională (STS, SPP, SIE, SRI)
primesc împreună suplimentar aproape 180 de milioane de lei (de mai
mult de patru ori decât Cercetarea). Este o sumă care, dacă ar fi
fost folosită la Educație+Cercetare, ar fi fost suficientă pentru a asigura
finanțarea pe anul acesta a aproape 3000 de proiecte de cercetare de
tip „Tinere Echipe” dintre cele depuse la competiția demarată
în 2014 – competiție pentru care încă n-au fost anunțate
rezultatele. S-ar fi putut mai exact finanța cam TOATE PROIECTELE
DEPUSE de tinerii cercetători anul trecut. Adică, finanțare
competitivă în sens european pentru toate proiectele de cercetare
din țară care implică tineri. Aceasta ar fi putut însemna o
piedică majoră în calea brain-drain-ului, a plecării din țară a
celor mai competitivi absolvenți – ba chiar ar fi furnizat
modalități de a atrage tineri performanți din străinătate.
Toate, doar cu firmiturile adăugate la rectificare în
bugetele serviciilor de siguranță națională - și pe un subiect pe care tot mai multă lume chiar îl consideră legat de siguranța națională.
Spuneam anterior
că bugetele „spionilor” și cel al „cercetării” sunt în
România în raport de aproape 3:1, oarecum invers decât în Marea
Britanie. Și, de asemenea, că avem cam tot atâția cercetători
cât „spioni”. În acest context e firesc că s-a mărit bugetul
și la
cercetare și
la serviciile de securitate. Dar chiar și dacă mărirea de buget
s-ar fi făcut în proporții egale, tot ar fi fost suficient pentru
a finanța nu toate
proiectele depuse de tinerii cercetători (n-au cum să fie toate
atât de
meritorii), dar cu ușurință jumătate.
Cred că sunt motive
suficiente aici pentru critică din partea cercetătorilor - în
afară poate de cei care beneficiază oricum și de creșterea aceea
de buget de la STS/SPP/SIE/SRI.
Sigur, în principiu se
puteau căuta bani pentru cercetare și în alte locuri: de exemplu
Administrația Prezidențială primește 11 milioane extra
(echivalentul a undeva către 150 de proiecte de cercetare pentru
tineri pe 2015), iar Parlamentul (cu totul, ambele camerei) cam tot
atât (încă vreo 150 de proiecte).
Din cât îmi spun
colegii, există în prezent speranțe de finanțare a unui total de
300 dintre cele 3000 de proiecte ale tinerilor. Unii reprezentanți
ai cercetătorilor ar fi cerut 900 (adică finanțarea a 30% dintre
proiectele depuse în competiție). Sumele vehiculate la rectificarea
bugetară sugerează că demararea a 600, sau chiar 900 de proiecte
pentru tineri cercetători ar fi (fost) perfect fezabilă. Doar că,
așa cum am
mai subliniat, astfel de aspecte ajung cu întârziere pe lista
de priorități a societății civile și a guvernului, atunci când
deciziile sunt deja luate și când nu mai rămâne decât să spunem
că nu e bine. Aș reitera
atunci că resursele (bugetare sau de alt fel) nu merg singure la cei
care cred că le merită, ci la cei care le cer în mod mai
persistent, convingător, sustenabil și coerent decât alții
– fie ei spioni, parlamentari, sau altceva.
Comentarii
Trimiteți un comentariu