Restaurație
Comunismul din Europa de
Est a însemnat, cât pot eu înțelege, o restaurație de facto a
feudalismului. Vopsit în roșu și asezonat cu o propagandă în
care în special mai-marii sistemului nu credeau, el era în esență
o piramidă de putere din care de facto dispăruse anterioara
firavă democrație „burgheză”, și care se organiza acum după
modelul echilibrului de forțe feudal. Sigur, la alt nivel, cu alte
unelte decât pe vremuri – inclusiv industrializarea, inclusiv
urbanizarea – dar construit pe aceleași modele de relații de
forță între oameni și între grupuri de oameni.
Sigur, nu ar fi vorba de o
restaurație conștientă, condusă de lideri care se
vroiau restaurați: acei lideri dispăruseră printre primii. Mai
degrabă de una dictată de legile echilibrului în natură
(chimiștii vor aprecia poate o referire la principiul lui
Le Chatelier). O societate înscrisă multă vreme în rutina unor relații de tip
feudal, cu toate implicațiile a ceea ce înseamnă acest lucru în
fiecare detaliu al vieții particulare a fiecărui individ, e firesc
să resimtă un cutremur când pe parcursul a doar câteva decenii i
se impune cu totul altceva – tehnologizare, monetizare,
democrație, detronarea unei întregi clase conducătoare (a
nobilimii), desființarea unui întreg sistem de relații și repere
– așa cum se întâmplase la începutul secolului XX în Estul
Europei. Într-un fel sau altul, răspunsul a venit – inclusiv prin
acceptarea instalării dictaturilor autointitulate comuniste.
Aș insista pe
„autointitulate”, câtă vreme propun că esența lor era în
fapt feudalismul, și că pentru ele „comunismul” era o vorbă
goală, bună doar de „opiu pentru [propriul] popor”. Se vota,
dar numai de formă. Resursele economice naționalizate erau pe
hârtie „ale poporului”, dar în
fapt supuse strict controlului unei
ierarhii de „aleși” care în fapt erau stăpâni de „feude”
acordate „de sus”.
Dacă e așa, cei
care se tem azi de o restaurație „comunistă” evident că nu au
a se teme. Cratocrații
interesați de putere și dezinteresați de morală (deci capabili să
plănuiască restaurații și dictaturi) au
folosit deja culoarea roșie, și au
epuizat flaconul din acel
opiu pentru popor. Vor trece la alte culori, și la alte variante de
opiu ideologic, cu grațioasa lipsă de jenă pe care numai adevărata
elită cratocratică o poate avea. Nu văd de ce ar fi jenați să
folosească acum orice stindarde de la „anticomunism” la „rule
of law”, sau chiar „ecologism”.
Partea pozitivă a acestei
teorii ar fi că în acest context reproșurile pe care le auzim tot
mai des în spațiul public despre caracterul feudal al
societății noastre (fie că vorbim de omniprezenta expresie „baron
local”, fie de orice domeniu notbil al vieții publice, fie că ne uităm fiecare în oglindă sau în propriul
trecut cu atenție) pot fi interpretate mai degrabă drept dovezi ale
unei conștientizări tot mai acute a realității, și a acumulării
unei voințe asumate de a face pași ireversibili pe care alte
societăți i-au făcut deja cu oarecare succes. Dacă e așa, atunci această conștientizare e probabil garanția că am făcut deja mult mai mult progres decât ne dăm seama, și că pașii rămași sunt mult mai puțini.
Comentarii
Trimiteți un comentariu