Cercetarea de partid și de stat
România este, potrivit
datelor publice,
pe locurile 40-50 din lume (din totalul de circa 200 de țări și
teritorii existente în statitsici) în privința finanțării din
cercetare – fie că o exprimăm ca valoare absolută (aici suntem
de 300-400 de ori mai jos decât SUA sau alte țări), fie ca valoare
raportată pe cap de locuitor (circa 65 de dolari pe cap de locuitor
pe an, de circa douăzeci de ori mai jos decât țările de pe primul
loc), fie ca procentaj din PIB (0,5 % din PIB , față de circa 4% în
cele mai dezvoltate țări). Ca de obicei, putem să marcăm
mulțumiți prezența între cele mai dezvoltate 25% țări
din lume, să marcăm nemulțumiți prezența la coada
clasamentului acestor 25%, sau... să
căutăm căi sustenabile de a merge mai departe, mai bine,
mai sus.
Cum am mai arătat
anterior,
raportarea cheltuielilor pe un domeniu (sănătate, cercetare...) ca procent din PIB ignoră faptul că bugetul de stat
reprezintă la rândul său doar un procentaj din PIB – și un
procentaj care diferă semnificativ de la țară la țară. Tabelul
de mai jos prezintă astfel de date (calculate din sursele citate mai
sus). Devine poate din acest tabel și mai evident că România nu
are nicio scuză să nu mărească procentajul de buget dedicat
cercetării. Există țări în care procentajul e de 10 ori mai mare
decât la noi. Fără astfel de ambiții extreme, cum am arătat
anterior (aici,
aici),
chiar și o creștere de mai puțin de două (ducându-ne la nivelul
aproximativ al Poloniei, de exemplu) ori ar avea efecte remarcabile
de stabilizare.
-
Country/RegionBuget cercetare raportat la total buget guvernamentalSingapore15.3%South Korea13.3%Taiwan11.1%Israel9.4%Japan8.7%China8.4%Switzerland6.7%United States6.7%Sweden6.4%Estonia6.1%Finland5.5%Germany5.1%Iceland4.9%Austria4.8%Australia4.8%Canada4.3%Denmark4.2%Norway3.7%Luxembourg3.7%United Kingdom3.5%India3.3%France3.3%Ireland3.3%Netherlands3.2%Czech Republic3.1%Pakistan3.1%Belgium3.1%Spain2.9%Tunisia2.8%New Zealand2.8%Russia2.7%Belarus2.5%Portugal2.5%Turkey2.4%Slovenia2.4%Lithuania2.3%Chile2.2%Brazil2.2%Italy2.2%South Africa2.1%Poland2.1%Malaysia2.1%Uganda2.0%Croatia1.9%Hungary1.8%Costa Rica1.7%Ukraine1.7%Sudan1.7%Morocco1.7%Latvia1.6%Mexico1.5%Romania1.4%Bulgaria1.4%Uruguay1.2%Botswana1.2%Slovakia1.0%Greece1.0%Ethiopia1.0%Thailand1.0%Kazakhstan0.9%Argentina0.9%Iran0.8%Serbia0.7%Egypt0.7%Saudi Arabia0.7%Vietnam0.7%Colombia0.6%Peru0.5%Philippines0.5%Azerbaijan0.5%Indonesia0.4%Algeria0.2%
Dar mergând mai departe
la datele OECD,
să vedem și procentul de cercetători finanțați guvernamental în
cele mai dezvoltate 25% țări din lume (adică, cele parte a OECD),
în graficul de mai jos.
Penru simplitate, același
grafic reprezentând acum doar cele trei țări care sunt de departe
deasupra celorlalte, plus alte câteva reprezentative (media OECD,
media UE, etc). Este una dintre acele rare situații în care România
iese la vârful unui clasament.
Ceea ce ne sugerează
acest grafic este că România și-a întins de mult eforturile
dincolo de ceea ce pot țările normale, sau chiar cele foarte
dezvoltate, în privința numărului de cercetători finanțați
de guvern. De ce nu suntem atunci polul mondial al cercetării? Par
evidente după mine două motive. Unul este eficiența acelor
cercetători, care are încă mult loc de progres în feluri ce nu
țin doar de ei (am mai comentat aici
și numeric) ci și de mărimea și predictibilitatea fondurilor pe
care le primesc. Celălalt... este faptul că numărul total
al cercetătorilor (de stat și privați) este de fapt mult mai mare
în toate celelalte țări; la noi procentajul celor finanțați de
mediul privat este însă mult mai mic. Graficele de mai sus vorbesc
de aceea despre un sistem bugetar românesc ce face eforturi
remarcabile să supraviețuiască, dar complet deconectat de mediul
privat. A cui e vina? Se poate argumenta că cercetarea bugetară nu
știe ce să ofere mediului privat. Se poate argumenta și că mediul privat nu știe
ce să ceară, sau nu vrea, sau nu știe că îi folosește să
ceară. Probabil ambele puncte de vedere sunt corecte. Dar ar fi
important să subliniem că acel buget al cercetării, mic cum este
el, insuficient cum este el, este în ultimii ani redirecționat în
parte tocmai și către mediul privat. E vorba fie de mici companii care
participă la proiectele de cercetare finanțate de stat (sigur, ele
mai aduc și o co-finanțare, dar dacă facem bilanțul sunt
consumatori ai bugetului de stat), sau de mari companii care
execută proiecte de infrastructură majoră (vezi de exemplu
comentariul de aici).
Deci, în loc să vedem mediul privat pășind în arenă pentru a
susține cercetarea după modelul din SUA sau din alte țări mai
dezvoltate, cu ponderi ce o depășesc pe a statului, îl vedem din
anumite puncte de vedere făcând opusul (vezi
însă de exemplu și aici).
Intelectualitatea română
(în care cercetătorii se integrează) se declară de multă vreme,
în sondaje sau la vot, de dreapta. Mai mult, țara întreagă
a avut pe ultimii ~20 de ani în 75% din timp președinți de
dreapta, și guverne de dreapta (dacă astfel le socotim pe cele CDR,
Tăriceanu, Boc, Ungureanu ). Cum se face atunci că cercetarea de la
noi e încă blocată în sistemul de stat? Cum se face că
soluțiile le așteptăm de la guvern, sau de la schimbarea lui cu un
alt partid? Cum se face că banii îi așteptăm doar de acolo (sau
de la UE, care e tot același lucru, de vreme ce banii UE sunt
contribuiți de guvernele membre)? Chiar și dacă s-ar dubla bugetul
cercetării din România, am rămâne pe același loc ~40 la nivel
mondial, și pe aceeași poziție (cu două tăișuri) de lider la...
procentul de cercetători guvernamentali.
Comentarii
Trimiteți un comentariu