Pumnul în burta copilului vândut
Ultimele
două ediții de alegeri prezidențiale din România au fost marcate de două
fenomene gemene.
În 2009, cu
scurt timp înainte de votul final s-au difuzat imagini în care unul
dintre candidați ar fi lovit un copil în față cu dosul palmei.
Spectaculos, odată subiectul inflamat de reacția unanimă a opiniei
publice și a mass-media, el a fost transformat într-o puternică
armă în favoarea celui incriminat. Astfel, la început câțiva
jurnaliști, apoi un întreg tăvălug, au început să aducă
exagerări știrii, transformând palma în pumn, exagerându-i
intensitatea, și, mai ales, mutând complet în afara discuției
punctele slabe unde candidatul trena – mai ales acela unde era
acuzat de inconsecvență (promis salarii mărite la profesori
și apoi făcut opusul, etc) sau frivolitate (restaurante, blonde,
etc). Noile acuze contracarau dubiul despre cât de „hotărât”
era, dar îi ofereau și ocazia de a centra dezbaterea electorală pe
calitatea sa de victimă a unor atacuri exagerate - tocmai în contextul în care contracandidatul îl acuza de atitudine agresivă și abuzivă. A venit
apoi pixelul albastru, și celebrul jurământ în direct despre cum
nu ar fi lovit copilul cu pumnul în burtă. Campania
fusese adusă înapoi pe propriul teren al candidatului, și,
probabil, destui alegători convinși. Interesant poate, dezvăluirile
recente sau mai puțin recente, încă nedovedite clar, plasează o
dâră de bani între anturajul lui și câțiva dintre jurnaliștii
cu rol cheie în exagerarea acuzelor – atât cele din 2009 cât și
cele descrise mai jos din 2014.
Cinci ani
mai târziu, un candidat susținut printre altele de aceleași forțe
politice ca cel de mai sus, „lovea” din nou micile ecrane cu o
poveste controversată despre copii. Din nou impact maxim emoțional,
asigurând expunere mediatică certă. Din nou, de la situația
(recunoscută și de candidat) de a fi ajutat pe cineva interesat de
adopție internațională, s-a ajuns la acuza de trafic de copii
pentru organe. În timp util însă, copii temuți a fi fost
sacrificați au reapărut public. Din nou, efectul a fost dublu:
victimizarea candidatului i-a adus simpatie și, suprapus peste aceasta, s-a ranforsat ideea că nu e
chiar așa de moale cum spun oponenții ci se implică și în
rezolvarea de probleme dificile.
Evident că acestea fiind doar o parte a tabloului, nu pretindem aici că totul s-a rezumat la ele, sau că ele erau esența procesului electoral. Totuși, dacă
similitudinile descrise mai sus pentru cele două campanii sunt
accidentale, atunci ele spun lucruri interesante despre cum
funcționează piața publică de idei din România (cu ce priorități, cu ce fel de vectori, cu ce finalitate). Dacă
ele nu sunt accidentale – tot așa, plus o steluță pentru
geniul orchestratorilor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu