Garanți sau asistați?
Redau o parte din răspunsul la un nou set de întrebări pentru care îi mulțumesc lui Petru Munteanu de la Foreign Policy. Tema era legată de implicarea diasporei. Mă grăbesc să îl redau, pentru că altfel lista de lideri de partide începe să își piardă actualitatea...
Cred că în ochii oricui e evidentă frustrarea pe
care o resimte o mare parte a cetățenilor cu drept de vot,
indiferent de domiciliu, față de performanța sistemului politic
din România. Sistemul în sine pare să fi perceput acest lucru. Ca
dovezi pot fi invocate perpetuul joc de alba-neagra din ultimii ani,
jucat cu acronime în jurul principalelor forțe politice - USD,
USL, PSD+PC+UNPR, PDL, PLD, ARD, (P)MP, FC, ACL, PLR etc, dar și
faptul că azi președinții principalelor forțe politice din
parlament sunt oameni fără un „trecut” pre-1989 (în
majoritatea lor din cauza faptului că sunt relativ tineri) –
Victor Ponta, Alina Gorghiu, Vasile Blaga, Kelemen Hunor, Călin
Popescu Tăriceanu, Elena Udrea. Nici acronimele și nici oamenii
împinși în prima linie nu par să aducă legitimitatea generală
pe care poate o sperau unii dintre dânșii: sunt prea evidente
tarele societății în ansamblu, și prea evidentă concluzia că
administratorii țării („clasa politică”) sunt responsabilii
imediați. Poate cu atât mai mare e evidența în ochii diasporei,
atât pentru că are termen de comparație în țara adoptivă, cât
și pentru că printre cei mai vocali membri ai săi se regăsesc
oameni ale căror studii superioare le-au dezvoltat apetitul critic.
În opinia mea trebuie însă să conștientizăm că
această clasă politică este nimic altceva decât esența distilată
a societății. Ei au ajuns acolo prin susținerea directă (vot) sau
indirectă (neimplicare, implicare insuficientă) a restului
societății. Dacă se poate vorbi de un eșec, el este al societății
și în special al liderilor săi de opinie, al purtătorilor de
mesaj, al celor care ar trebui să constituie elita. Ei au eșuat în
a se face reprezentați eficient și clar, în a trece de „dorința
de mai bine” propunând măsuri explicite. E vorba de a fi pus
presiune pe o relație cu mediul politic pe care legea o presupune
într-adevăr bidirecțională și constant reciprocă. E vorba de a
face cereri explicite legate de decizii concrete pe care le ia un
anume politician, sau clasa politică în ansamblu; e vorba de a
propune și susține activ planuri concrete de lucru (altele decât
justificatele dar prea genericele „să se facă o reformă
profundă”, „să nu se mai fure”, sau „să se aleagă oameni
mai buni”). E vorba ca atunci când ai astfel de idei sau proiecte,
să fii capabil să faci mai mult decât un „share”, mai mult
decât să ți le afișezi eventual pe geam precum scrisoarea pentru
Moș Crăciun, așteptând ca lumea (sau măcar politicienii) să îți
cadă instantaneu la picioare extaziată – iar atunci când asta nu
se întâmplă să dai vina pe alții, care invariabil sunt prea
leneși, proști, corupți, necivilizați, comuniști sau beți
pentru a găsi textul tău și pentru a înțelege ce ai scris. E
vorba să fii capabil să fii proactiv în încercarea de a îi
convinge pe egalii tăi (egali din punct de vedere electoral) nu doar
să îți împărtășească ideile ci și să devină agenți activi
în slujba lor. E în esența democrației ca aceste exerciții să
se desfășoare sub forma unor mișcări/partide politice, începând
cu nivelul cel mai de jos, acumulând acolo masa de oameni care să
poată aduce schimbări la nivele superioare. Dacă azi ne declarăm
dezamăgiți de clasa politică, e pentru că fie nu am încercat să
facem cele mai sus descrise, fie am eșuat lamentabil. Frustrarea e
legitimă pentru că sistemul nu funcționează la parametrii la care
ar putea să o facă, la cei la care funcționează în alte părți;
a da vina pe altcineva decât pe noi înșine înseamnă să ne
îmbătăm cu un mit. A legitima printr-o semnătură fugară un nou
set de oameni politici în speranța ca ei să fie altfel dar fără
a ne asuma rolul pe care democrația îl cere de la orice
contribuabil, este un gest riscant: intrați în scenă din senin,
acești noi oameni, aleși dintre criticii vechiului set de oameni,
au oare și alte aptitudini decât cea de a critica? Au alte
loialități decât cea pentru critică? Au alte loialități decât
pentru cei care îi lansează în scenă prin votul lor? Răspunsurile
la aceste întrebări, pentru a fi bazate pe fapte verificabile,
necesită timp și un sistem de filtrare și evaluare format din
mulți participanți. Partidele deja existente ar putea oferi un
cadru pentru așa ceva; o mișcare politică pornită de la zero cu
oameni care nu au fost în vizorul public până atunci se expune în
opinia mea unui risc serios de deturnare de către grupuri de
interese nu doar mai ilegitime ci și mai nocive decât cele deja
prezente în eșafodajul politic actual (ipoteticul Citizen Kane, ori
Adolf Hitler, ori bolșevicii Rusiei de la 1917, pot figura drept
„drob de sare” în acest raționament). Șansele de succes
depind însă, indiferent că e vorba de a construi o mișcare nouă
sau de a le corecta pe cele vechi, de seriozitatea cu care
majoritatea contribuabililor își va asuma rolul de generator și
garant, nu de beneficiar-asistat, al democrației.
Comentarii
Trimiteți un comentariu