Simple consecințe
Inegalitatea flagrantă,
manifestă, stridentă, uneori epatată, este inevitabil o sursă de
tensiune, și deci potențial și de conflict. Actele de violență (fie ideatică, fie materială) par să devină în astfel de contexte, statistic vorbind, simple consecințe. Vedem acest lucru în
interacțiunile curente între oameni, între grupuri sociale – și
prin urmare și între națiuni sau chiar întregi zone geografice.
Accesul la resurse, securitatea, puterea de decizie, sau accesul la
informație n-au fost niciodată uniforme în interiorul unui grup
social, cum n-au fost niciodată uniforme pe mapamond. Deceniile
recente au văzut poate aceste diferențe exacerbându-se, cu lumea
„vestică” alunecând accelerat spre viitor în timp ce alte
regiuni stau ancorate în Evul Mediu sau chiar, în puține cazuri,
în antichitate sau preistorie. Nu discutăm aici despre „a cui e
vina”, ori dacă ar fi trebuit luat alt curs pentru a evita această
situație; rămâne realitatea acestor diferențe. Pentru a pune
(probabil foarte multă) sare pe rană, devine tot mai ușor pentru
cei mai „săraci” să conștientizeze, să vadă, să realizeze,
cât de departe sunt oportunitățile lor de cele ale celor din
societățile mai avansate tehnologic. Poate ironic, una din formele
de tehnologie care călătorește cel mai ușor către noi orizonturi
este tocmai cea a informației, care te face să fii încă și mai
conștient de celelalte beneficii pe care le-ai putea avea dacă „la
tine” ar fi „ca la ei”. Din nou, nu discutăm aici despre
măsura în care acele beneficii ar fi meritate sau nu; rămâne
realitatea că ele sunt vizibile. Pentru a pune mai departe sare pe
rană, diferențele tehnologice au adus diferențe politice, militare
și economice – care, în logică (chiar dacă nu lăudabilă)
continuare a imperfecțiunii umane ilustrate de excese precum ale
Inchiziției, conchistadorilor, Cruciadelor, de fascism, și altele,
au dus în epoca mai modernă la diferende, războaie, ocupații
militare, manipulare politică, revoluții orchestrate și
confiscate, comportamente aparent discreționare sau arbitrare la
nivel internațional. În România putem doar foarte vag estima
simțămintele ce ne-ar încerca puși în situația de zi cu zi a
unui sudanez, afgan, ori indigen din pădurile tropicale – putând
doar cel mult să extrapolăm pe baza senzațiilor pe care le avem
azi în fața euroscepticilor rasiști din vest, sau cu atât mai
mult pe care le-am avut înainte de 1989. O parte dintre noi pot de
asemenea extrapola pornind de la comuniunea exaltată pe care o simt
când „i se înfundă” unei persoane care ne deranja (fie colegul
pe care l-am turnat la Securitate, fie politicianul ale cărui profil
ne este, indiferent de motiv, profund repulsiv, fie vecinul a cărui
capră ne supăra atât de mult). Volumul de frustrare suplimentară
este inevitabil imens în acele societăți din „lumea a treia”
sau de încă mai departe, sau în acele grupuri sociale de emigranți
stabiliți dar nu integrați în țări mai bogate, comparativ cu
ceea ce se vede la noi – ca să nu mai vorbim de comparații cu
Londra, California sau Tokyo. Mai mult, e inevitabil să fie vorba nu
doar de frustrarea „celor de jos”, ci cu atât mai mult a celor
mai dinamice elemente din societățile/țările respective, și
implicit a vectorilor de opinie și a reprezentanților mai mult sau
mai puțin formali. Cu o tensiune acumulată pe astfel de căi,
zonele geografice aferente pot fi privite drept butoaie de pulbere în
care aproape orice se poate transforma în detonator.
Luând terorismul musulman drept studiu de caz – de la Boko Haram
nigerian la evenimentele recente de la Paris, la Afganistan sau la
cei care manifestă pe străzi împotriva unor caricaturi declarate
ofensatoare – se poate argumenta că vorbim de comunități aflate
sub o astfel de presiune cronică încât orice le-ar face să
detoneze – și e doar o întâmplare că religia musulmană
servește aparent drept detonator. În opinia mea oamenii care
iau armele în astfel de contexte le-ar lua cu oricare alt pretext,
pentru că nu pretextul în sine ci frustrarea socială și
culturală îi mână de fapt. Probabil că, în actuala stare
spirituală și materială, ar fi gata să ucidă cu aceeași
determinare în numele culorii unui fluture, a rețetei de baclava, a
dreptului la poligamie, sau a formei firului de nisip. Dacă cele
descrise mai sus sunt reale, dacă terorismul este într-adevăr
manifestarea unor dezechilibre sociale profunde și nu efectul
vreunei ideologii, atunci valurile de violență (fie ideatică, fie
concretă) pro- și contra musulmanilor nu au cum să se domolească
atâta vreme cât fetișizăm în continuare „religii ale
violenței”, „țări violente”, sau „conspirații”, și
evităm să vedem cauzele profunde – deci implicit și locul unde
se pot aplica soluții cu șanse de succes real și sustenabil.
Soluții care, ca orice pentru orice problemă grea, nu au cum să
fie nici simple, nici ieftine, nici nedureroase – pentru toate
părțile implicate, de la est la vest și de la nord la sud. Nu e
vorba de a renunța la lupta împotriva grupărilor armate criminale,
ci, în plus, de a elimina factorii enormi de risc ce au contribuit la apariția
lor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu