„După buget, mică...”
E la modă
discuția despre cât la sută din PIB se cuvine sănătății,
educației, cercetării, armatei, transporturilor, etc. Toate aceste
domenii par că ar merita mai mult, astfel încât ești tentat să
te întrebi la ce (alte) capitole se duc oare banii în mod (poate)
nejustificat. Acest lucru ne invită la un exercițiu, pe care vă
invit să-l încercați de asemenea: căutați în Google „US
budget 2014”, și apoi selectați opțiunea „images”. Cum
probabil sperați, vi se va afișa un șir foarte lung de grafice
clare ce ilustrează modul în care SUA își distribuie bugetul pe
domenii – social, sănătate, militar, etc. Încercați și „UK
budget 2014” - veți avea același rezultat. La Germania, Rusia sau
China lucrurile devin mai complicate, pentru că rezultatele căutării
sunt dominate de imagini legate mai mult de politică sau de aspecte
mai generale – însă datele pot fi găsite până la urmă. La
alte țări din UE (să spunem, Italia sau Suedia) deja e aproape
imposibil prin această metodă să descoperi datele reale ale
bugetului de sub puzderia de grafice care au de-a face cu bugetul UE,
cu probleme politice, cu gazul rusesc – dar nu cu detaliile
bugetului național. Rezultatele acestea nu înseamnă că datele nu
sunt publice – ci mai degrabă ilustrează nivelul de interes al
publicului față de detaliile concrete ale bugetului, în raport cu
vorbele, zvonurile, politica și propaganda de pe marginea lui. De
asemenea ilustrează măsura în care servitorii publici ai acelor
state găsesc de cuviință să livreze informația clar, explicit,
eficient și relevant pentru contribuabil. Încercați apoi același
exercițiu pentru bugetul României. Veți găsi printre imaginile
afișate date privind evoluția anuală generală, uzualele luări de
poziție despre bugetul prea mic la X sau Y minister, despre
deturnări de fonduri, evaziune, corupție, creștere economică,
religie, politică...dar nu acele grafice simplu de înțeles pe care
le scot la suprafață americanii sau britanicii, și care arată
exact unde se duc banii, pe procente și comparativ. Acele grafice
care, puse pe masă alături de cele ale economiilor mai sănătoase,
ale societăților pe care am vrea să le luăm de model, să ne
ajute să judecăm dacă fondurile propriului buget sunt distribuite
în proporții optime.
Se poate
argumenta că aceste diferențe dintre datele SUA, Marea Britanie și România
sau Italia spun mult despre modul în care ne conducem și în care
suntem conduși, și despre interesul real pe care îl avem, ca
societate în ansamblu, în a înțelege exact ce se întâmplă cu
țara noastră. Nu mă refer la interesul arătat pavlovian/simplist
la chemarea de „cine nu e cu noi e împotriva noastră” pe
diverse teme înguste la apelul unora care de altfel numai „cu
noi” nu sunt - subiect de exercițiu instituționalizat din vremea
interbelică și până acum și căruia mă bucur să văd că
destui știu încă să îi reziste demn. Mă refer, așa cum am
spus, la disponibilitatea de a propune și implementa soluții
concrete, cu fapte, date complete, cifre validate, repere general
acceptate – și, în general, cu efort mai mult decât cu emoții
trecătoare. În lipsa acelui fel de interes, se poate mai departe
argumenta că dacă fiecare are țara pe care o merită, pe
aceasta s-ar putea ca într-o bună zi să o merite alții.
Comentarii
Trimiteți un comentariu