Simplist despre cultură vs. aculturalism
Destinul
noțiunii de cultură este îngemănat cu cel al umanității. Cu
toții acceptăm, explicit sau implicit, că unul din principalele
lucruri care îl diferențiază pe om de animale este capacitatea de
a genera cultură. Realizările unei națiuni, ale unui grup, sau ale
unui individ sunt cuantificate în mare măsură prin prisma
contribuțiilor aduse la cultura locală și/sau universală. Spre
exemplu, temuți sau respectați la vremea lor, dacii, gepizii ori
tătarii și-au păstrat un loc în memoria colectivă a umanității
în primul rând datorită unor popoare cu o cultură mai dezvoltată,
ai căror poeți, istorici, filozofi, lingviști, pictori sau
sculptori le-au consemnat existența. În acest context, nu putem
încerca decât o îndreptățită îngrijorare privind la adesea
enunțata criză culturală în care ne aflăm; prin prisma celor
expuse mai sus, sucombarea pe scară largă a culturii nu poate să
însemne decât o regresie spre animalitate, un pas spre neființă.
Este legitim așadar să ne întrebăm dacă, și cum, am putea scăpa
din ghearele aculturalismului, tot în aceeași măsură în care
trebuie să ne preocupe amenințările globale (capitale, după unii)
ale totalitarismului, armamentului nuclear sau deprecierii stratului
de ozon.
Citând un dicționar, cultura este
totalitatea valorilor morale și spirituale create de omenire și
a instituțiilor necesare pentru comunicarea acestor valori. O
definiție UNESCO sună astfel: ansamblul trăsăturilor
distinctive, spirituale și materiale, intelectuale și afective,
care caracterizează o societate sau un grup social. Ea cuprinde, pe
lângă artă și literatură, modurile de trai, drepturile
fundamentale ale ființei umane, sistemele de valori, tradițiile și
credințele [variantă preluată din Contrafort, 2003, 3-4
(101-102)]. Dintre noțiunile invocate în aceste definiții,
remarcăm prezența comunicării, atât explicit (în prima
definiție), cât și implicit (în a doua definiție). Literatura
(prezentă în definiția UNESCO de mai sus) este la rândul ei o
formă de comunicare (prezentare) a ideilor artistice; ceea ce
deosebește literatura de alte ramuri ale artei (din nou, o
noțiune prezentă în definiția UNESCO) este folosirea limbajului,
scris ori oral. Arta este deci o formă de producere (=prezentare,
comunicare) de valori; definiții alternative ale artei (de exemplu -
arta este un mod de oglindire a realității în mijloace expresive)
converg spre aceleași noțiuni: comunicare, idei, valoare, concepte.
În fine, morala, sistemele de valori, tradițiile și credințele
(menționate de asemenea în definițiile culturii) reprezintă o
sumă de idei, concepte și legi/reguli general acceptate de
societate sau de părți ale acesteia. În ce privește ‘spiritul’,
un cuvânt menționat în ambele definiții de mai sus, acesta se
referă la ‘ideal, imaterial’ (legătura cu sacralitatea o vom
relua poate în mod explicit ceva mai târziu). Trăgând linia,
constatăm că, oricum am defini cultura, trebuie să invocăm câteva
cuvinte cheie: comunicare, reguli, concepte, idei. Mai mult, notăm
că noțiunile de ‘idee’ și ‘concept’ reprezintă de fapt o
formă organizată, superior structurată, de informație (fie
ea informație socială, politică, artistică, ori metafizică).
Cultura este așadar un set de informații structurate, împreună cu
modalitățile de comunicare a acestei informații, caracteristice
sau definitorii pentru o națiune, o societate, un grup sau un
individ. Această definiție, deși poate mai puțin operativă decât
cele „oficiale” listate mai sus, are avantajul de a reliefa trei
factori esențiali ai culturii: informația, transferul de
informație, și, desigur, societatea care le dă naștere/asistă.
Urmează de aici, în mod clar, că putem defini omul „omul de
cultură” ca generator, deținător sau vehicul de informație
superior organizată. Gradul de cultură al unei peroane sau grup
este în aceste condiții dat de gradul de structurare şi cantitatea
informației pe care aceștia o dețin sau vehiculează.
Una dintre măsurile culturii (des
vehiculată recent) este „câte cărți citim”. Rolul benefic al
cărților este adesea contrastat cu cel al televiziunii, propus a fi
negativ; a devenit deja un clișeu omul modern care nu mai citește
cărți pentru că se uită la televizor. Se poate aduce aici însă
argumentul că omul modern care nu mai citește cărți este o falsă
problemă; acest om, în cele mai multe cazuri, consumă informație
la un nivel superior celui disponibil generației de acum 50, 100,
sau 200 de ani; o face poate pe alte căi – radio, TV, internet,
sau pur și simplu prin intermediul unei vieți sociale mult mai
intense/variate.
Între
instrumentele culturale, cartea este în general creditată cu un loc
aparte, pozitiv. Ce este la urma urmelor cartea? Un mod oarecum
standardizat de transmitere a ideii (de obicei în forma înalt
structurată, =cultă), bazat în principal pe limba scrisă. În ce
mod este cartea superioară televiziunii? Răspunsul cel mai des
întâlnit este că televiziunea oferă informație de calitate mai
scăzută, o informație mai facilă. Acest argument este însă
discutabil, așa cum argumentam într-o postare
anterioară: simplitatea informației nu este intrinsecă
noțiunii de televiziune. Specifică televiziunii este eficiența
transferului de informație, televiziunea având la dispoziție
comunicarea concomitentă pe cale vizuală, audio, dar și scrisă,
la care se adaugă posibilități tehnice lărgite de a manipula
informația în timp şi spațiu. Eficiența și flexibilitatea
televiziunii îi explică, fără îndoială, succesul – însă
sunt în același timp un factor major de risc. Imensul „spațiu de
emisie” disponibil poate cu ușurință dezorienta persoanele
responsabile de gestionarea sa, ajungându-se într-adevăr adesea la
o utilizare ineficientă; manifestările unei astfel de ineficiențe
sunt azi binecunoscute, și ele sunt catalogate adesea, cu un termen
care descrie dar nu explică, drept „sub-cultură”. Trebuie însă
subliniat că astfel de derapaje „sub-culturale” sunt
corectabile; un documentar bine făcut poate oferi în zece minute
mai multă informație decât telespectatorul ar aduna în douăzeci
de minute de lectură – și încă fără a fi necesare deplasări
la biblioteci sau librării. O slăbiciune majoră a televiziunii
vine însa și din situația ei fundamental antidemocratică, de
monopol. Intrând într-o bibliotecă, persoana interesată de
informație are la dispoziție mii de cărți, și libertatea de a
alege între ele în funcție de preferințe, limite proprii, sau
orizonturi culturale. Așezată însă în fața televizorului,
aceeași persoană este servită cu o ofertă mult mai limitată, mai
uniformizantă: un număr mic de canale, aflate sub controlul unui
număr și mai mic de persoane sau asociații, toate oferind un
„program de lectură” prefabricat și purtând amprenta
personalității altcuiva. Aceste limitări uniformizante sunt
benefice atunci când e nevoie de impunerea/difuzarea unor informații
sau concepte universal valabile (ex., diseminarea/transmiterea unor
concepte esențiale pentru buna funcționare a societății – ca
democrația- sau avertizări asupra unor pericole clare și
imediate), dar devin toxice în probleme fără finalitate
imediat-aparentă, pur culturale. Spre exemplu, dacă sunt interesat
de ideile din cartea X a autorului Y, am libertatea de a ma îndrepta
spre o librărie sau bibliotecă pentru a obține cartea respectivă,
și/sau un comentariu pe marginea ei; mai mult, în momentul în
care, în decursul lecturii, găsesc o referință către o altă
carte de același autor, am libertatea să mă îndrept către raftul
potrivit din bibliotecă pentru a vedea despre ce e vorba; în
schimb, așezat în fața televizorului, este extrem de puțin
probabil să găsesc vreo informație despre autorul Y sau cartea X –
în afară de cazul în care se întâmplă să fie „la modă”,
sau să aibă valoare comercială semnificativă. Care este soluția?
În vremuri de demult, aducătorii de vești proaste erau uciși; mai
târziu, s-a încercat arderea cărților care deranjau; învățăm
însă din lecțiile trecutului că renunțarea la un mijloc de
comunicare sau controlarea sa excesivă sunt, pe termen lung,
neproductive, ineficiente. Calea de soluționare a problemei
aculturalismului televizat trebuie să fie, cum a fost și în cazul
altor mijloace de comunicare, diversificarea ofertei. Pași în
această direcție s-au făcut și se fac constant; a fost la început
teletexul, însă televiziunile de top au acum programe interactive
mult mai complexe, unde telespectatorul poate să reia o știre care
îl interesează, să citească sau să vadă mai mult despre un
subiect aparte, să se adreseze în scris sau prin telefon
jurnaliștilor sau invitaților acestora. Integrarea completă a
televiziunii cu un sistem de tip „internet” va permite în cele
din urmă și cititorului din exemplul de mai sus ca prin intermediul
televiziunii să găsească textul cărții X de autorul Y,
interviuri pe această temă, conexiuni cu alte lucrări/opere de
artă, și eventual chiar să intre în contact direct cu autorul. În
paralel cu o astfel de evoluție pozitivă, observăm continuarea
tendinței de creștere a numărului de posturi de televiziune, ceea
ce din nou mărește varietatea informației disponibile.
Mai în general, dacă recunoaștem
faptul, enunțat deja mulți dar poate în alte cuvinte, că
informația înalt-structurată (a se citi: arta de calitate,
spiritualitatea profundă, idealismul) face loc în tot mai mare
măsură unor forme rudimentare (a se citi: sub-cultură, absența
valorii, infracționalitate, etc), vedem problema aculturalismului ca
o criză a informației. Evident atunci soluția problemei
este gestionarea mai eficientă a informației, și mai precis
diseminarea mai eficientă a acesteia de către „oameni de cultură”
(vezi definiția mai sus) performanți. Aceștia nu pot fi decât
rolul unui proces de filtrare/selectare mai eficient, în care
rezultatul (performanța în a crea și disemina în mod relevant
pentru societate) să primeze în fața aparențelor, a apartenenței
declarate doar de conjunctură și a formelor fără fond.
Comentarii
Trimiteți un comentariu