Cei 90%
O analiză dintr-un
articol
recent din revista de specialitate Scientometrics relevă că,
pentru o universitate reprezentativă pentru cele de vârf din
România, 10% dintre angajați sunt cei care generează 95% din
producția științifică reflectată în fluxul principal de
informație de profil (reviste indexate în cele mai selective baze
de date, cărți ajunse într-un număr mare de biblioteci
internaționale). Procentul celor care fac acest lucru la nivele
direct competitive cu cele mai bine apreciate universități din
lume e încă și mai mic, de cca 2% - ei generând în schimb
cca 40% din producția științifică mai sus descrisă. Prin
complementaritate, 90% dintre angajați publică în medie un articol
sau o carte de impact notabil o dată în carieră (o medie de
0,02/an). Valoarea de 2% nu ar trebui neapărat să mire. Cei
interesați au remarcat poate că la multe criterii după care
oamenii sunt inegali, aici și oriunde altundeva în lume, începând cu distribuția averilor, mergând
la IQ și la multe altele, există modalități similare de
distribuție a „vârfurilor” (poate voi reveni pe acest subiect).
Eforturile de reformă a
mediului universitar în ultimii ani par să se fi concentrat pe
stabilirea de criterii pentru identificarea celor 2%, sau a celor
10%, foarte adesea cu ierarhizarea lor în clasamente. Se poate însă
argumenta că criteriile care discern adesea eficient la acest nivel
al „vârfurilor” nu au aplicabilitate pentru cei 90% - alta
decât, în cel mai bun caz, de deziderat. Dimpotrivă, ele generează
riscul amăgirii și, mult mai grav, al autoamăgirii în privința
performanței (Daniel
David și colegii din think-tank-ul național de profil foloseau,
cred recent, termenul de „dopaj” pentru a descrie o parte din
aceste situații).
Presupunând însă că
cei 2-10% au fost corect identificați, și resursele de cercetare
(materiale, putere de decizie, ori altceva) se pot direcționa în
mai mare proporție către ei, rămân 90% din membrii sistemului
pentru care cele de mai sus (criteriile și clasamentele țintite către cei 2-10%) nu propun nimic sustenabil. Să
încerce deci ei pur și simplu să fie ca ceilalți 10%? Sau mai
bine să dispară cu totul? Primul răspuns e atât de vag încât,
lăsat acolo, poate cel mult servi drept scuză pentru eșecul celor
care l-au propus; nu anticipez prea mult succes pentru o campanie
care unei majorități convinse sau conștiente de
merite proprii (adesea existente) i se adresează cu mesajul că de fapt n-a înțeles
nimic, că e inferioară, și că e momentul să ia lecții de la
colegi până atunci profund antipatici și ale căror merite nu erau
unanim apreciate/înțelese. Al doilea răspuns e parțial prea dur
(ceea ce l-ar face greu de acceptat chiar și de majoritatea celor
care altfel clamează „dreapta” din punct de vedere politic) și
cu siguranță fals: ar muta o masă de oameni dintr-o parte a
sistemului social în ...altă parte, unde problemele de fond vor
rămâne. Aș argumenta însă că tocmai la nivelul celor 90-98% din
membrii sistemului este cel mai mult loc de îmbunătățit
lucrurile: spre exemplu, dacă aici s-ar trece de la o medie de o
publicație de impact notabil la 50 de ani la o medie de o publicație
de impact notabil la 5 ani, impactul ar fi enorm, având în vedere
masa de oameni implicată. Pe de altă parte, cum pe același
criteriu al volumului brut cei 90% sunt și beneficiarii majorității
eforturilor administrative și materiale (inclusiv bugetare) din
prezent, măsurile reale luate asupra lor ar antrena nu doar
rezultate mai notabile și mai rapid observabile (fie ele pozitive
sau negative), dar
și..infinit mai multă răspundere, viziune, muncă de implementare,
de convingere, centrate în general pe efortul de a valoriza ceea ce
are de oferit cu adevărat la acest moment setul de oameni disponibil
în prezent în diversitatea lui, pe alocuri în superioritatea lui – fără a pierde din ochi țelurile generoase și
ambițioase pe care altfel le auzim menționate adesea de ani buni.
Comentarii
Trimiteți un comentariu