Despre conexiuni între educație și finanțare
Am completat de curând un formular
pentru un sondaj de opinie la cererea unei colege de la București.
La întrebarea despre gradul în care (în opinia mea) existența
unui mecanism de corelare
a salariilor cadrelor didactice cu taxele și impozitele plătite de
absolvenții proprii este o măsură
corectă și morală, am avut următoarele comentarii:
Conceptul „absolvenții
proprii” este imposibil de definit în mod corect etic. Fiecare
absolvent trece prin mâinile unui număr mare de cadre didactice, cu
statut și capacitate de influențare limitate și diferite intre ele
(de la asistent ocazional la responsabil de grup de discipline, etc)
și provenind din departamente, facultăți sau chiar universități
diferite – iar „diferite” se referă inclusiv la calitatea
„produsului”, nu doar la profil.
Alături de conceptul finanțării per
student/elev, cel expus aici furnizează încă un mod de a eluda
evaluarea directă, asumată și responsabilă, a calității actului
educațional și științific în România. În lipsa curajului de
asumare a responsabilității, afirmând tacit și implicit o
incompetență instituțională, diverșii evaluatori ai sistemului se
ascund adesea în spatele unor criterii numerice – fie că este
vorba de excese de scientometrie fie că este vorba de cele de
finanțare „normalizată la …” În opinia mea, calitatea
actului didactic și a celui educațional este cel mai bine evaluată
prin sistemul „peer-review”, personal, de experți de indubitabil
prestigiu în domeniu și, evident, de moralitate profesională
general recunoscută. În opinia mea, astfel de oameni există în
România, și în plus există și în afara ei – dar au prea rar
dreptul de a formula judecăți relevante. În schimb, responsabilii
sistemului au un istoric de a se ascunde în spatele unor noțiuni
sonore și alambicate, la aplicarea cărora faptul ca sunt simpli
„executori” îi absolvă (în ochii naivi ai unei părți a
publicului) de realitatea faptului că aproape invariabil șuruburile
mașinăriei sunt astfel unse și adaptate încât rezultatele să
fie pe placul unor grupuri de interese ilegitime.
Aș mai adăuga ulterior că într-o societate eficientă, cu mecanisme libere și echilibrate, performanța educațională a unei universități (nu neapărat a unui cadru didactic individual, ori a unui departament) se leagă într-adevăr de impozitele plătite de absolvenți - și de multe ori de donațiile directe făcute de aceștia. În acest sens ideea întrebării este generoasă și vizionară - doar că am văzut până acum multe moduri de a abuza concepte similare prin introducerea de variabile numerice aparent arbitrare în algoritmi de repartizare a căror complexitate făcea greu de depistat erori de logică și prin urmare ulterioare efecte negative.
La finalul unor întrebări legate
de posibilitatea finanțării cercetării aplicate, am avut
următoarele comentarii:
Există deja mecanisme de finanțare a
inovării și cercetării aplicate, în opinia mea mai generoase
chiar decât ceea ce are de oferit REAL (acum) piața româneasca de
idei (a se vedea spre exemplu ca un studiu de caz Revista de PoliticaŞtiinței și Scientometrie 2014, 3(2), 151-165). Evaluarea inițială
în vederea accesului la finanțare este inerent extrem de subiectivă
în natură pentru cercetarea complet aplicată prin comparație cu
domeniile care au și componente fundamentale – domenii unde
scientometria și extensiile sale pot proba pe căi greu de contestat
anumite aspecte ale valorii. Un pericol major este și industria,
deja în parte dezvoltată, a SRL-urilor, IMM-urilor, ONG-urilor și
a altor tipuri de entități specializate în parazitarea sistemului
de finanțare de stat, oferind ca singur argument masca ‘inițiativei
private’ – fără calitate și fără rezultate palpabile. Este
de subliniat aici că în timp ce pentru ochiul antrenat excelența
în cercetarea fundamentală este greu de falsificat/mimat,
proiectele aplicate oferă posibilități infinit mai multe de
fraudare a încrederii. Dacă este meritoriu efortul de a direcționa
resurse către cercetarea aplicata, trebuie sa fim precauți atunci
când aceste resurse sunt obținute prin încetarea finanțării unor
domenii de cercetare (mai) fundamentala unde România deja are un
nume sau un avantaj pe piața internațională, sau a unor domenii ce
țin de menținerea ori definirea identității culturale locale. O
deplasare brusca a paradigmei de finanțare către, aparent,
„cercetarea aplicată”, ar avea cel mai probabil ca rezultat o
deturnare masivă a fondurilor de la cercetătorii reali (atât cei
demni de finanțare cat și ceilalți) înspre o categorie care riscă
să-și aibă granițele mult prea permisiv definite, oferind astfel
o modalitate de drenare a bugetului de stat similară ANRP, SIF etc.
Comentarii
Trimiteți un comentariu