Mercurial academic
În mediul academic, la
fel ca oriunde, performanța reală se vede de la o poștă, fără
să fie nevoie de lupă sau de algoritm de calcul. Adesea ea duce la
rezultate cuantificabile, ca publicarea în reviste de specialitate,
participarea ca invitat la conferințele majore din domeniu,
calitatea de membru în organizații de elită ale specialiștilor
(academii, think-tank-uri naționale, și altele). Ca orice altă
marfă, și acestea pot fi contrafăcute.
De exemplu, ]n fiecare domeniu al
științei există câteva reviste consacrate de decenii ca fiind „de
specialitate”. Cercetătorii competitivi le știu, și nu publică
decât acolo. Și totuși, pentru uzul maselor imense de cercetători
mai puțin competitivi, sau mai ales de amatori, numele de reviste de
specialitate celebre (inclusiv Science, Nature) sunt parazitate de
organizații cvasianonime care au în spate doar o pagină de
internet și o adresă de email de unde „publică” reviste de
nimeni citite (în general doar online) – dar îi taxează pe
autori pentru prestigiu oriunde între 50 și 2000 de dolari.
La fel, organizații cu
nume pompoase organizează „seminarii” și „conferințe” la
care (în funcție de locație) dacă ai de cheltuit între 100 și 1000 de
euro poți fi nu doar „acceptat”, ci și „invitat”,
„organizator de workshop”, și altele. Realitatea mediului
academic adevărat e alta. Există, ca și la reviste, un număr
foarte limitat de conferințe de specialitate, care sunt adevărate
festivaluri ale minții și unde colective de organizatori foarte
selective au grijă să invite, ca vorbitori principali, numai cei
mai competitivi oameni din domeniu.
La fel, există societăți
cu nume copiate după ale unor instituții de prestigiu, unele
autointitulate „academii”, care pentru „chirii anuale” de
câteva zeci sau câteva sute de dolari îți permit să te
autointitulezi „premiat”, „fellow”, „academician”, sau
orice altceva dorești.
Astfel, cu câteva mii de
euro, în doar câțiva ani, îți poți construi un CV-fluviu în
care publicațiile, premiile, și conferințele invitate, toate de
prestigiu și internaționale, le rivalizează în număr
pe cele ale specialiștilor reali – când tu de fapt nu înțelegi
nimic despre nimic. Banii necesari pentru acele publicații, mai ales
în economiile emergente care încearcă să investească în
dezvoltarea propriilor elite, sunt relativ ușor de accesat. Ca
cireașă pe tort, adesea la finalul celor câteva mii de dolari și
a câtorva ani de autoamăgire, prestigiosul om de știință își
ia mitraliera morală și începe să dea lecții de la înălțimea
internaționalei și prestigioasei sale cariere închiriate de
la comercianții de marfă contrafăcută la remarcabilul preț de
99 de euro pe lună (fără TVA, că acela e pentru naivi).
Contrafacerea carierei
academice e o reacție firească. Într-o societate în care atâta
lume acceptă să consume marfă evident contrafăcută, sau evident
adusă prin contrabandă, sau evident rod al evaziunii fiscale (și
din 1990 încoace numai responsabilii care au permis conștient
aceste lucruri știu câți agenți economici legitimi din țară au
intrat în faliment din cauza unor astfel de concurenți, cu cât a
scăzut PIB-ul și câți șomeri au apărut, și câte orașe moarte
economic), de ce nu am face la fel și în știință și în
educație? Sigur, există o dihotomie evidentă între șlapii Naikee
aduși fără taxe vamale din cine știe ce țară de la Est și
cumpărați de noi fără bon fiscal, sau organele de presă epatant evazioniste sau epatant falimentare care inundă nostru spațiul public, și strictețea
eficientă și pe bază de "rule of law" a civilizației occidentale la care tot noi
aspirăm. Am comentat și în
altă parte despre cum tolerăm toți minciuni pe toate
gardurile și nu doar pe ele, și că noroiul acela nu are cum să
nu lase cicatrici de iraționalitate în ceea ce suntem.
Comentarii
Trimiteți un comentariu