Maneliști de elită
„Regret că m-am născut
în țara asta”. „Tristă țară, jalnic popor”. „Nu ne-am
născut în locul potrivit”. „Nu vi se pare că tot mai mult se
degradează societatea?”
Fraze care se aud aproape
zilnic, oriunde (și chiar de multă vreme – veți recunoaște
poate vorbele lui Caragiale printre cele de mai sus). Cu cât ești
mai experimentat, mai școlit, mai înțelept, cu atât se cade să
îți exprimi dezgustul față de țară, vremuri, oameni.
Atitudinea
critic-fatalist-defetistă, catabasică,
e una veche de când lumea. Lucian Blaga o remarca (elaborând pe
anterioare observații ale altora) în analizele sale din Trilogia
Culturii ca specifică mediului
oriental.
Acolo, destinul curge în jos, către tot mai rău. Prin contrast,
spiritul european ar fi anabasic. Spune Blaga (sublinierile îmi
aparțin):
„Sensul, ce se
atribuie vieţii, ca traiectorie în cadrul unui anume orizont, este
sămînţa inconştientă, din care creşte sentimentul, ce-l are un
individ sau o colectivitate despre „destin". Sensul unei
mişcări poate fi în genere interpretat în două feluri opuse: ca
înaintare
în orizont, sau ca retragere
din orizont (o a treia posibilitate e starea neutră, a mişcării de
o semnificaţie echivalentă stării pe loc). Vom vorbi în
consecinţă despre sensul anabasic
sau despre sensul catabasic
al mişcării în cadrul unui anume orizont (a treia posibilitate
este sensul neutru). Sufletul european,
pentru a rămînea la exemplele noastre, se simte în orizontul său
infinit, prin tot ce îndeplineşte, prin fiecare pas, prin fiecare
act, prin fiecare mişcare mai esenţială a sa,
în înaintare, în expansiune, în desfăşurare aproape agresivă,
în expediţie cuceritoare.
Sentimentul, ce-l încearcă europeanul cu privire la destin, e
„anabasic". Prin tot ce întreprinde, prin toate creaţiile
sale spirituale, materiale sau tehnice, occidentalul îşi satisface
acest sentiment anabasic al destinului. Toată istoria europeanului,
cu cruciadele şi colonizările ei, cu cucerirea elementelor, cu
născocirile ei neistovite de stiluri şi mode, constituie de altfel
o mărturie despre aceasta, o mărturie etalată pe un cuprins
transcontinental şi cu soroace seculare. Sufletul celălalt, indic,
deşi desfăşurat, nu cu mai puţină exuberanţă, într-un orizont
tot infinit, ca şi al europeanului, îşi simte sensul mişcării,
ca o retragere
din orizont. Datorită acestui sentiment, sau mai bine, datorită
acestei atitudini, indul se simte permanent îndemnat să nu
colaboreze cu steaua vitalităţii sale. Indul, trăind în lume, se
simte tot timpul retrăgîndu-se sau întorcîndu-se din ea, adică
părtaş la etica nonînfăptuirii.
Acesta e sensul, pe care inconştient indul îl acordă destinului
său terestru; de această atitudine „catabasică" se resimte
morala şi metafizica sa, arta sa, ba chiar şi politica sa. Viaţa
indului e pătrunsă de gustul patetic
al retragerii din orizontul infinit, ce
i s-a hărăzit. Chiar concepţia, ce-o are indul despre demnitatea
omenească, e anexată acestei atitudini cata-basice.”
La mijloc între
cele două spații ar fi cel românesc („mioritic” îl numea
Blaga, fără lustrul fals de fatalism de care se face exces în
discursul public recent): „Omul
spaţiului mioritic îşi
simte destinul ca un veşnic, monoton repetat, suiş şi coborîş.”
Spațiul
cultural asiatic indic, și cel arab, ne sunt însă familiare nu
doar din scrierile lui Blaga. Comunitatea rromă vine, fizic vorbind,
tocmai de acolo, din acele spații orientale. Liniile melodice
specifice manelelelor, ca și tipologia subiectelor lor, vin tot din
acele spații - și e atunci firesc să fi găsit în comunitatea
rromă atâta simpatie.
Câtă
vreme excesul de dezgust pentru țara în care te afli, pentru
vremurile în care te afli, pentru oamenii lângă care trăiești,
se poate încadra ca o formă de atitudine catabasică, el ajunge să
poarte exact pecetea aceluiași mediu cultural
care a dat manelele.
Asta, chiar dacă elitele catabasice adesea disprețuiesc
ostentativ
acel gen muzical și acuză/deplâng ostentativ manelizarea.
Poate că s-ar cuveni însă să notăm că și genul muzical citat e
cu siguranță în evoluție, și îl vom vedea poate mai devreme sau
mai târziu cu totul schimbat (ca vectori ideatici dacă nu neapărat
ca linii melodice) de imersarea în cultura vest-europeană.
Nu
în ultimul rând, aș reține că analizele lui Blaga, citate mai
sus, nu vorbesc despre vreo cultură sau societate ca fiind
superioară
alteia. Că a fi anabasic e la fel de uman ca a fi catabasic, și că
nu este nimic inferior sau superior în natura spațiului mioritic în
raport ca alte spații culturale. Astfel încât intelectualilor
care, catabasici fiind, se înscriu în același
curent cultural cu influențele indic-rrome și turcești ilustrate
cel mai bine de manele,
nu li se poate imputa nici superioritatea nici inferioritatea față
de cei captivi în alte spații culturale. Și, desigur, că a fi
catabasic sau anabasic nu are nicio legătură cu performanța
intelectuală, fizică, sau profesională: poți fi la fel de bine un
excelent cântăreț la nunți, sau un excelent cunoscător al
„Nunții lui Figaro”, sau un excelent informatician, sau om pur
și simplu – indiferent de matricea culturală în care te miști.
Comentarii
Trimiteți un comentariu