Chip cioplit
Într-un comentariu
anterior, arătam cum România este clasificată, conform
indicatorilor de specialitate psihologici, ca foarte puțin
individualistă, și prin aceasta foarte diferită de Ungaria (cele
două țări situându-se exact la cele două extremități ale
scalei individualism-colectivism), și față de țările
anglo-saxone. Mai departe, cum acest individualism pare să fie
asociat cu succesele majore în administrație și economie: țările
respective sunt sau au fost în trecutul recent centre de putere
majore politică și/sau economică. Mă pot întreba desigur, oare
dacă aplicam acele analize sociologice acum câteva sute de ani,
când Portugalia și Spania erau lideri de imperii mondiale iar
Anglia era încă o forță neglijabilă, cum ar fi arătat
rezultatele și cum ar fi arătat concluziile noastre? Am fi spus că
englezii nu sunt născuți să fie lideri, pentru că nu le scrie în
ADN? Sau că portughezii sunt născuți să fie lideri, pentru că le
scrie în ADN, sau pentru că au un anumit scor de individualism (să
fi fost el mic în acele vremuri? să fi fost el mare?)... La 1805,
am fi spus oare că scrie în ADN-ul german să fie o națiune
fărâmițată, în fața glorioasei și unitarei Franțe? La 1700,
când în Franța se cumpărau funcțiile publice mult mai ceva ca
azi în Europa de Est, și nepotismul era nu doar în floare ci
complet legalizat (dinastii, titluri ereditare, etc), am fi spus că
e în ADN-ul francezilor să fie corupți și nepotiști? Sau, să ne
imaginăm un scenariu în care coloniștii saxoni din Transilvania ar
fi fost nu națiune privilegiată ci una tolerată, fără drepturi
comunitare. Care ar fi fost soarta lor, de-a lungul a câteva sute de
ani? Ar fi dus ea la un propriu 1918? Nu dacă extrapolăm după
evoluția lor în timpul dictaturii dinainte de 1989.
În general unii dintre
noi suntem tentați să tratăm cu respect de supuși
realizările națiunilor „individualiste”, și să ne facem din
ele chip cioplit. Au creat imperii, au dat lumii tehnologii
remarcabile, au dat lumii creații intelectuale remarcabile – toate
exportate ulterior către restul națiunilor și redefinind modul de
a fi al tuturor celorlalte civilizații. Poate chiar convertindu-le.
Personal, revin la
conceptul pe care gânditori ca Thoreau îl expun: "If I have
unjustly wrested a plank from a drowning man, I must restore it to
him though I drown myself." („Dacă am smuls injust o scândură
de la un om care se îneca, trebuie să i-o înapoiez chiar dacă
asta înseamnă că eu însumi mă voi îneca”. În această
logică, genocidul și jaful săvârșit de „marile națiuni” pe
drumul lor în sus (la colonizarea Americii, în India, în
Africa sau în diverse alte locuri din lume, dar și în inima
Europei la Auschwitz sau în altă parte) sunt din punctul meu de
vedere un preț prea mare pentru orice progres cultural,
științific, sau economic. Pur și simplu prea mare. Acum, și
întotdeauna.
E bine însă și să ne
amintim că țările balcanice, chiar nefiind la originea unor
astfel de crime ample în trecutul recent, au fost complice
la unele dintre ele (putem cita pogroamele executate de țări precum
România cot la cot cu Germania, și apoi cu Rusia), sau au avut
altele la temelia chiar a națiunilor. Să ne gândim la șirul lung
de populații care au existat, și apoi au încetat pur și
simplu să existe – hitiți, traci, etrusci, celți, sarmați,
egipteni antici, și așa mai departe. Acelea nu au fost oare tot
exemple de genocid fizic sau măcar cultural? Nu avem oare toți,
națiuni mari sau națiuni mici, un lung șir de crime și/sau jafuri
la temelie – cu atât mai multe cu cât suntem mai „mari”? Mai
devreme sau mai târziu, avem poate nevoie să învățăm să facem
și altceva decât să luăm – pentru că se termină
resursele pe care le putem lua. Mai devreme sau mai târziu,
avem poate nevoie să învățăm că centralele nucleare nu se
construiesc pe falii seismice, că drumul spre o societate mai bună
nu trece prin stăpânirea, eliminarea fizică, sau prin
convertirea celorlalți,
că dezvoltarea tehnologică nu trebuie neapărat să aibă ca
rezultat poluarea până la moarte a planetei. Mai devreme sau mai
târziu, avem poate nevoie să evoluăm. Să învățăm în egală
măsură și de la englezi și maghiari, ca și de la portughezi sau
români, din prezent ca și din trecut – fără ca vreunii dintre ei să devină, sau să se
pretindă, chip cioplit.
Comentarii
Trimiteți un comentariu