Ultima soluție
Un citat de la unul din
prietenii de pe Facebook: „La storia non progredisce in base a
principi democratici: avanza per mezzo della violenza.” (Gottfried
Benn). Mitul acesta circulă și la noi, împachetat spre
exemplu sub forma „Ultima soluție – înc-o revoluție!”.
Ideea dânșilor ar fi că
până nu punem mâna pe arme, până nu răsturnăm violent
vechea stare de lucruri, acea stare de lucruri, nu doar
veche ci și nesatisfăcătoare, nu are cum să fie schimbată. Am
comentat însă aici în mai multe rânduri cum „revoluții” ca
cele din 1989 sau ca EuroMaidanul ucrainean au fost prilejuri de
violență într-adevăr, dar au adus mult mai puțină schimbare
decât pare la prima vedere. Caracterul oamenilor, obișnuințele
lor, ADN-ul lor uneori, nu pot fi schimbate printr-o revoluție de o
zi sau de câteva luni. Se vor schimba etichete, ritualuri,
mode, dar nu substanța din spatele lor. Revoluția
Franceză e concepută de mulți ca acel eveniment în care regele a
fost decapitat, nobilimea desființată, și puterea trecută
poporului prin intermediul reprezentanților aleși în parlament –
totul cândva în jur de 14 iulie, în cadrul unei mișcări populare
în care se cânta „Allons enfants de la Patrie”. Nimic mai fals.
Parlamentul francez exista cu multă vreme înainte ca regele să fie
arestat (iar de la arestare până la condamnare a mai trecut iar
multă vreme); au existat schimbări de putere și mișcări de masă
numeroase, pe parcursul acelor ani – și nu doar pe 14 iulie 1789.
Imnul citat mai sus nici nu exista în 1789, fiind scris vreo trei
ani mai târziu. Schimbările adevărate, de structură, începuseră
cu mult înainte de căderea Bastiliei și au durat multă vreme după
aceea, și majoritatea s-au petrecut în ciuda, nu ca efect al
actelor violente. Revoluția Franceză a sfârșit prin a înlocui un
rege cu un împărat, și apoi din nou cu un rege – în 1815, la 26
de ani de la începutul ei oficial. Apoi, după încă vreo 30-40 de
ani, din nou cu un impărat, Napoleon al III-lea. Franța ajungea
definitiv republică abia la aproape 100 de ani de la căderea
Bastiliei.
Schimbările reale au loc
altundeva, și sunt mult mai rar celebrate de oficialități. Au avut
loc în laboratoarele celor care au făcut circulația informației
mai ușoară, și educația mai accesibilă. În laboratoarele celor
care au adus progresele majore de tehnologie, care să facă viața
mai ușoară, să limiteze suferința, să vindece boli, să alunge
frigul... În laboratoarele lui Lavoisier, cel decapitat de
revoluționarii francezi în numele progresului umanității. Acolo,
în acele locuri, au apărut oamenii care au vrut un parlament, care
au vrut un stat de drept modern. Tot restul, de la căderea Bastiliei
la căderea lui Napoleon al III-lea, au fost simple și sângeroase
consecințe.
Azi avem oameni care ne
îndeamnă din nou la o revoluție. E cu totul alt fel de revoluție
decât cea din 1789. Nu împotriva unui dictator, ci pentru
un dictator (fie el și neclar definit – dar neapărat cineva
curajos, drept, cinstit, înalt, și neapărat să nu fie
manelist). Nu pentru un parlament, ci împotriva lui.
Împotriva conceptului de politică. Împotriva conceptului de
conducători aleși prin vot. Urmăriți-i cu atenție pe
preoții acestei mișcări. De unde vin (dincolo de aparenta
diversitate - de la mediul universitar, la cel cel hip-hop,
mass-media, pe stadioane, dintre foști și actuali contrabandiști),
de unde au bani, cine are de câștigat de pe urma actelor lor. Dacă
KGB-ul ar fi fost și azi la putere în Est, și dacă dictaturile
estice ar fi fost încă interesate de linia de politică externă a
lui Stalin, ar fi trebuit să te întrebi și să socoți
despre coincidența de finalitate a dictatorilor KGB-ști și
respectiv a revoluțiotarzilor
cu măști de civism și reformă. Din fericire nu e cazul să
ne punem astfel de întrebări, pentru ca toate țările
estice (inclusiv Rusia și China) sunt de mult oficial
democratice, serviciile lor secrete nu mai fac de mult poliție
politică și nu se mai amestecă în treburile interne ale
țărilor-satelit, etc, etc, etc.
Comentarii
Trimiteți un comentariu