Un regat pentru o piatră!
Pe raftul magazinului, pe
afișe de pe stradă, în presă, pe plasele sau pe hainele
trecătorilor, minciuna e peste tot, cu atât mai amplă cu cât
lumea tace și înghite. Înghite...
la propriu – pentru că e vorba adesea de produse
alimentare. Dar și de haine, cosmetice, detergenți, mașini, școli,
politicieni... E vorba de etichetele și reclamele care simplu și
direct mint. „Preferat de 90%...” - doar că nu se spune clar că
e vorba de 90% dintre cei aleși în așa fel încât să „iasă
statistica”. „Cu extract de plante medicinale” - doar că nu se
spune că din acele plante nu s-a luat nimic din componentele utile
sau medicinale, ci cel mult un compus sau un extract care să dea
miros, sau să justifice poza „eco” de pe ambalaj. „De
fructe...” - doar că nu se spune că e vorba de arome sintetice
care aduc gust de fructe fără a aduce nimic din vitaminele
sau nutrienții pentru care acele fructe sunt populare. Lista poate
continua. Cei mai pretențioși dintre noi navighează poate printre
etichete și știu să detecteze, sau uneori să ghicească, unde e
realitatea. Dar și ei, și cei care nu au timp sau răbdare de
aceste jocuri de cuvinte, lasă aproape întotdeauna nesancționată
minciuna explicită sau implicită cu care sunt tentați. Mulți
alții sunt simplu conștienți că e „publicitate” și că nu
ai ce face – așa e comerțul. În fapt însă, publicitatea se
poate face și corect, fără a abuza logica, sau morala, sau legea;
subiectul e discutat în multe locuri, ca aici
sau aici
sau aici
sau aici,
etc.
La noi sau oriunde în
lume minciuna este, oficial, defect sau păcat – dacă nu
infracțiune. Minciuna de pe etichetele din magazin, sau din reclame,
e doar o mică parte din ceea ce întâlnim, tot nesancționat, în
restul societății - de la profesorul care se clamează a fi
elită intelectuală deși nu și-ar (mai) putea lua
Bac-ul la română, la politicianul votat ca „cel mai mic rău”.
Postura de a ști că
permitem (și uneori implicit chiar comitem) pe o scară atât de
mare încălcarea unor reguli atât de simple („să nu
minți...”)... postura aceasta nu are cum să nu lase sechele. Că
vrem/putem să o recunoaștem sau nu, e o umilire sistematică și
severă care afectează întreg sistemul de valori despre care ne
mândrim nu doar că ne face superiori altor specii, ci și altor
oameni (alte nații, rase, clase, regiuni, bresle, rude, prieteni,
vecini...). Printre reacțiile inevitabile la o astfel de situație
de stres e refularea periodică, sub forma unor acte care să ne
afirme afilierea la categoria „celor buni”, și care vor fi cu
atât mai dramatice cu cât ne simțim, conștient sau nu, mai
vinovați noi înșine. Puși în fața oricărei ocazii de a ne da
arama „cea bună” pe față, mulți dintre noi vor striga,
parafrazându-l pe Shakespeare, „dau un regat pentru o piatră”.
Piatră, pentru că, orice țap ispășitor ni se pune la
dispoziție, vom dori să aruncăm în el cu pietre pentru
toate frustrările acumulate până atunci pe linie de morală –
dacă nu și pe alte linii. Sigur, vreun naiv pedant s-ar putea să
ne ceară ca „cine este fără de păcat să arunce primul piatra”,
și să fie exasperat până la paroxism de aparenta lipsă de logică
și aparenta ipocrizie pe care o afișăm când pedepsim
disproporționat oameni pentru păcate care uneori nici nu există în
realitate, sau nu merită astfel de pedepse, sau nu merită pedeapsă
fără judecată, sau sunt și ale noastre, ale celor care pedepsim.
Simpaticul nostru naiv, pedant și exasperat, care e nemulțumit că
aruncăm cu pietre... ar face mai bine să spună mersi că
nu-l punem cu totul pe cruce, cum se zice că au mai pățit alții
cu pretenții moraliste similare. Vestea bună este că nedreptatea
flagrantă pe care o afișăm în astfel de ocazii, predispoziția
pentru linșaj moral sau de alt fel, nu e din cauză că suntem răi
în esență – ci doar că suntem ineficient organizați social, și
perfectibili; că pe măsură ce evoluăm ca societate, pietrele
devin tot mai puține și mai puțin concrete. Vestea proastă e
că...această veste bună nu folosește prea mult atunci când
asupra ta încep să cadă pietrele, și când la
întrebarea „de ce?” primești un sonor și cinic „de-aia!”.
Vorba poetului...
Perpetuum
mobile – de Marin Sorescu
Lui
Prometeu i se lăsase dreptul de replică, totuși.
Dar
cum sta asa răstignit pe stânca aceea
Nemișcat
ci doar sfârtecat lăuntric,
Singura
replică pe care-o spunea era aceasta:
-De
ce ficatul?
Desigur
cea mai simplă
Și
cea mai banală replică, în aparență:
-De
ce ficatul?
Avea
în cap o întreagă piesă
Despre
valoarea focului
Și
demnității nemaipomenite a gestului de titanică răzvrătire,
O
piesa foarte închegată și care și artistic se ținea bine,
Pe
care voia să i-o urle sfidător lui Zeus
Dar
se pomenea rostind doar atât:
-De
ce ficatul?
În
stânga lui înfometat, vulturul e foarte dârz
Știe
să-și facă meseria, e călău pe față,
Are
un cioc ca un excavator
Care
înfigându-se face să bubuie munții
De
aceste cuvinte aproape onomatopeice:
De-aia!
Acesta
este și nu este un răspuns
La
mistuitoarea întrebare a eroului,
Care,
uitat de lume în acele pustiuri stâncoase din Caucaz
Încă
mai răgușește zările uzând de dreptul sfânt la replică:
-De
ce ficatul?
Comentarii
Trimiteți un comentariu