Eu de ce votez?
Universitatea
„Babeș-Bolyai” (UBB) este una dintre cele mai performante
universități din țară (după unii, sau după unele criterii,
uneori cea mai performantă). Dacă vă puteți gândi la lucruri
bune care se întâmplă în țară, la UBB ele se întâmpla mai des
decât în altă parte – iar cele rele, mai rar decât în altă
parte.
Conform legilor în
vigoare, luni 22.06.2015 are loc la UBB un referendum asupra modului
de alegere a rectorului. Cele două opțiuni supuse scrutinului sunt
alegerea prin vot direct universal (al cadrelor didactice și
cercetătorilor angajați permanent, plus reprezentanții
studenților), sau alegerea prin concurs (supervizat de o comisie
desemnată de Senatul Universității). Diferența dintre cele două
variante este mai mică decât pare la prima vedere: Senatul la
rândul său este alcătuit din reprezentanți aleși ai
facultăților, în număr proporțional cu angajații fiecărei
facultăți – deci voința majorității se face aproape la fel
simțită în ambele variante dintre care avem de ales luni.
Cu câteva zile în urmă
universitatea a organizat o dezbatere publică asupra referendumului.
Era în principiu ocazia să se pună față în față argumentele
pentru cele două opțiuni, și să se discute posibilele consecințe.
Într-o societate aparent extrem de interesată de alegeri și de
implicarea civică – mai ales în Cluj, și mai ales la această
universitate– o astfel de dezbatere putea fi așteptată a fi un
câmp foarte fertil de idei.
Dezbaterea a fost anunțată
prin email către toți angajații, și pe site-ul universității.
Accesul în sală a fost liber. Totul organizat simplu, elegant,
exemplar, transparent și fără fast teatral.
La dezbatere au fost
prezenți doar 16 oameni, dintre care majoritatea erau organizatorii,
adică membrii comisiei electorale a UBB. Nu s-a dezbătut nimic, ci
s-au pus doar câteva întrebări tehnice. Luni, în schimb, sunt
așteptați la vot undeva către 1500 de oameni. În general, nu știu
să fi existat alte dezbateri, alte discuții, sau vreo efervescență
deosebită în jurul alegerii pe care angajații UBB au ocazia
să o facă luni.
Cea mai probabilă
explicație pentru ignorarea dezbaterii, și pentru tăcerea generală
pe marginea referendumului, e că toată lumea e hotărâtă, și
lămurită. Până la urmă, alegerea e foarte simplă, și probabil
argumentele evidente pentru toată lumea. Și totuși, tot atât de
hotărâți sunt în general oamenii și în fața alegerilor
propriu-zise – de președinte, primar, parlament sau rector. Doar
că la acelea e vorba de nume concrete, de persoane, iar consecințele
materiale ale alegerii sunt imediate. În schimb, referendumul de
luni lasă deschise, indiferent de rezultat, o mulțime de opțiuni.
E doar ocazia de a-ți spune părerea pe niște principii.
E doar ocazia de a-ți exercita dreptul la decizie,
prevăzut de lege. Nu e evident ca cineva anume să câștige sau să
piardă luni, la închiderea urnelor. Probabil că nimic nu se va schimba dramatic în bine sau în rău de a doua zi, nimeni nu se va
„acoperi de glorie” de a doua zi, nimeni nu va „primi o
lecție”, nimeni nu va „rescrie istoria”, nimeni nu va câștiga
un fotoliu important și nimeni nu-l va pierde de a doua zi ,
nimeni nimănui nu-i vei putea dedica pe Facebook un link de pe
YouTube intitulat „ce bine-mi pare că ai luat țeapă”, niciun
nou șef nu va fi numit peste nimeni de a doua zi, nimeni nu
se va putea întreba, clătinând din cap sau clătinându-se pe
picioare, „eu cu cine votez”?
Contrastul acesta, dintre
interesul suscitat de alegerea dintre două persoane și interesul
suscitat de alegerea dintre două idei, ne poate face să ne întrebăm
nu „eu cu cine votez?” ci „eu de ce votez?”.
Cât de tare ne interesează punctele noastre de vedere, cât de tare
ne interesează să le discutăm, cât de tare ne interesează să le
afirmăm, și cât de tare ne interesează punctele de vedere ale
altora? Sau, vorba poetului, unghiurile de vedere...
Spectacol – de Marin
Sorescu
În stânga mea – un
moșneag,
În dreapta mea – o
bătrână.
În stânga moșneagului
– o fată.
În stânga fetei –
un copil.
Toți au în stânga și
în dreapta vecini,
Fel de fel, cum se
întâmplă.
Și-n fața tuturor
scena,
Una singură,
Unde urmărim toți o
piesă.
Piesa nu s-a schimbat
de multă vreme,
Spectatorii care vor să
vadă mereu
Ceva nou pe scenă
Schimbă când și când
între ei
Locul în sală.
Moșneagul de dă cu un
scaun
Mai spre dreapta
Și barba și-o uită
pe genunchii mei,
Fata trece în locul
copilului
Și vede îmbujorată
Ceva cu păpuși.
Toți se perindă pe
rând
Pe toate scaunele,
Numai eu nu vreau să
renunț
La locul meu.
E enervantă această
lipsă de mobilitate,
Spectatorii chiar se
enervează,
Mă îmbrâncesc,
Dar eu mă încăpățânez
Și nu mă clintesc din
locul meu
Până când toți,
Avizi de unghiul meu de
vedere,
Se așază deasupra
mea,
Unul peste altul,
strivindu-mă.
==================
At the theater – by
Marin Sorescu (my translation)
In the seat to my left
– an old man,
In the seat to my right
– an old lady.
In the seat to the old
man's left – a girl.
In the seat to the
girl's left – a child.
Everyone has someone
sitting to their left and to their right,
People
of all sorts, as it always happens.
And in front of us all
– the stage,
Only one stage,
Where we all watch a
play.
The play hasn't
changed, for a long time,
So that the viewers who
always want to see
Something new on the
stage
End up trading seats
between them
Every once in a while.
The old man moves one
seat
To the right
And forgets his beard
on my knees,
The girl takes the
child's seat
And she excitedly sees
Something with dolls.
Every one switches
places in turn
Trying out all of the
seats,
While I alone refuse to
give up
My seat.
This lack of mobility
is indeed annoying,
The other spectators
really get angry,
They start pushing me,
While I stubbornly
Remain unmoved in my
seat
Until all of them
Yearning for my angle
of view,
Sit right on top of me,
One atop another, until
they crush me.
Comentarii
Trimiteți un comentariu