Câte Ferrari aveți?
Una din tarele societății
noastre, ca și a celei din Republica Moldova, este potrivit multora
– inclusiv unor colegi din străinătate care mi-au atras atenția
asupra acestui lucru – proporția neașteptată de mașini de lux
de la noi. O proporție percepută în contrast dramatic cu starea
economiei, și cu starea societății în general. Nu am auzit pe
cineva să nu fie de acord cu aceste observații – iar legătura cu
banii nemunciți și cu corupția urmează logic în aceste
raționamente.
Dar să abordăm totuși
problema cu date numerice exacte. Este disponibilă aici
lista cu numărul de mașini Ferrari vândute în 2012 în lume.
România este pe locul 28 – nu printre primele ci mai degrabă
aproape de locurile unde se află în general la multe alte capitole
– fie că e vorba de PIB, fotbal sau mărimea populației (să
ținem în plus cont că lista de aici conține doar 40 de țări,
lăsând în afară unele destul de puternice precum Israel, Africa
de Sud, Mexic, Ucraina, India, etc). Stăm de exemplu ceva
mai sus pe „lista Ferrari” decât
Polonia, o țară mai mare decât a noastră, însă chiar și așa
situația e poate neașteptat de puțin spectaculoasă în raport cu
percepția publică a fenomenului în România.
Tabelul de mai jos arată
același clasament al vânzărilor Ferrari din 2012, raportat acum la
dimensiunea
populației. Din nou România este în jur de locul 30. Nu e
cazul să insistăm pe diferențe la zecimale, dar putem să notăm
că cele 0,6 mașini Ferrari vândute la milionul de locuitori în
România sunt totuși de circa 100 de ori mai puține decât
ceea ce se vede în unele dintre cele mai bogate țări (Monaco,
Luxemburg, Liechtenstein, Elveția), și de circa 5-10 de ori mai
puține decât în țările din Europa de Vest, sau SUA, sau Japonia,
și de asemenea semnificativ mai puține chiar decât în țări ca
Estonia. E adevărat, avem pe aproape Norvegia și Polonia, două
economii mai puternice decât a noastră, și stăm de două ori mai
bine decât Ungaria – însă totul la valori numerice poate prea
mici pentru a permite comparații care să aibă sens, mai ales că
până la urmă e vorba de vânzarea unei singure mărci de mașină
de lux, într-un singur an: valorile procentuale se pot schimba
semnificativ de la an la an în special în țările cu vânzări mai
mici precum cele din Europa de Est, plus că există preferințe
diferite între mărci pe diverse piețe.
Număr
|
Țara
|
Mașini
|
Populație(milioane)
|
mașini/1000000
locuitori
|
1
|
Monaco
|
62
|
0.04
|
1640.2
|
2
|
Liechtenstein
|
3
|
0.04
|
80.3
|
3
|
Luxembourg
|
27
|
0.56
|
48.0
|
4
|
Switzerland
|
361
|
8.24
|
43.8
|
5
|
Hong Kong
|
182
|
7.26
|
25.1
|
6
|
Singapore
|
80
|
5.47
|
14.6
|
7
|
UK
|
674
|
64.80
|
10.4
|
8
|
Germany
|
774
|
81.08
|
9.5
|
9
|
Belgium
|
88
|
11.24
|
7.8
|
10
|
Sweden
|
64
|
9.78
|
6.5
|
11
|
USA
|
1800
|
321.28
|
5.6
|
12
|
Canada
|
200
|
35.75
|
5.6
|
13
|
Austria
|
46
|
8.60
|
5.3
|
14
|
France
|
291
|
66.14
|
4.4
|
15
|
Australia
|
98
|
23.89
|
4.1
|
16
|
Italy
|
248
|
60.79
|
4.1
|
17
|
Japan
|
517
|
126.88
|
4.1
|
18
|
Czech Rep
|
40
|
10.54
|
3.8
|
19
|
New Zealand
|
16
|
4.59
|
3.5
|
20
|
UAE
|
29
|
9.58
|
3.0
|
21
|
Denmark
|
13
|
5.67
|
2.3
|
22
|
Puerto Rico
|
8
|
3.55
|
2.3
|
23
|
Netherlands
|
31
|
16.91
|
1.8
|
24
|
Estonia
|
2
|
1.31
|
1.5
|
25
|
Spain
|
65
|
46.46
|
1.4
|
26
|
Chile
|
21
|
18.01
|
1.2
|
27
|
Portugal
|
10
|
10.48
|
1.0
|
28
|
Norway
|
4
|
5.18
|
0.8
|
29
|
Romania
|
12
|
19.94
|
0.6
|
30
|
Latvia
|
1
|
1.98
|
0.5
|
31
|
China
|
602
|
1370.59
|
0.4
|
32
|
Hungary
|
3
|
9.85
|
0.3
|
33
|
Russia
|
44
|
146.27
|
0.3
|
34
|
Poland
|
11
|
38.48
|
0.3
|
35
|
Turkey
|
21
|
77.70
|
0.3
|
36
|
Croatia
|
1
|
4.27
|
0.2
|
37
|
Brazil
|
46
|
204.51
|
0.2
|
38
|
Peru
|
3
|
31.15
|
0.1
|
39
|
Greece
|
1
|
10.82
|
0.1
|
40
|
Argentina
|
3
|
43.13
|
0.1
|
Tabelul următor face
calculul raportat la PIB, deci la banii prezenți oficial în
economie. Între societăți cu priorități și preferințe
similare, raportul mașini de lux / PIB ar trebui să fie similar.
Tabelul ne arată unele diferențe semnificative, de mai multe ordine
de mărime. Cel mai aparte caz este Monaco, cu de 10-100 ori mai
multe mașini de lux decât orice altă țară- ceea ce era probabil
de așteptat. În rest, majoritatea țărilor dezvoltate din UE
(Marea Britanie, Italia, Franța, Suedia, Austria, etc), dar și SUA
sau Canada, au valori similare la acest indice – între 1 și 2,5.
România rămâne și aici în jur de locul 30, cu un indice de 0,6 –
apropiat de cel al Spaniei și depășindu-le ușor pe cele ale
Olandei, Norvegiei, dar și ale mai multor țări est-europene
(notabil, nu și Cehia, care se regăsește între primele țări,
alături de Germania și Belgia). În orice caz, nici raportat la
numărul de locuitori, nici raportat la PIB, nu pare să
avem o anomalie notabilă la capitolul mașini de lux, în raport cu
majoritatea economiilor.
Număr
|
Țara
|
10000*Mașini/milioane
USD GDP
|
|
1
|
Monaco
|
6559
|
94.5
|
2
|
Hong Kong
|
274027
|
6.6
|
3
|
Liechtenstein
|
5647
|
5.3
|
4
|
Switzerland
|
685434
|
5.3
|
5
|
Luxembourg
|
60131
|
4.5
|
6
|
Singapore
|
295744
|
2.7
|
7
|
UK
|
2678455
|
2.5
|
8
|
Germany
|
3730261
|
2.1
|
9
|
Czech Rep
|
208796
|
1.9
|
10
|
Belgium
|
524806
|
1.7
|
11
|
Italy
|
2149485
|
1.2
|
12
|
Sweden
|
579680
|
1.1
|
13
|
Canada
|
1838964
|
1.1
|
14
|
Austria
|
428322
|
1.1
|
15
|
USA
|
16768050
|
1.1
|
16
|
Japan
|
4898532
|
1.1
|
17
|
France
|
2806432
|
1.0
|
18
|
New Zealand
|
189025
|
0.8
|
19
|
Estonia
|
24880
|
0.8
|
20
|
Puerto Rico
|
105149
|
0.8
|
21
|
Chile
|
277043
|
0.8
|
22
|
UAE
|
402340
|
0.7
|
23
|
China
|
9181204
|
0.7
|
24
|
Australia
|
1531282
|
0.6
|
25
|
Romania
|
192094
|
0.6
|
26
|
Spain
|
1393040
|
0.5
|
27
|
Portugal
|
227324
|
0.4
|
28
|
Denmark
|
336701
|
0.4
|
29
|
Netherlands
|
853539
|
0.4
|
30
|
Latvia
|
30886
|
0.3
|
31
|
Turkey
|
822149
|
0.3
|
32
|
Hungary
|
133424
|
0.2
|
33
|
Russia
|
2096774
|
0.2
|
34
|
Poland
|
525863
|
0.2
|
35
|
Brazil
|
2243854
|
0.2
|
36
|
Croatia
|
57869
|
0.2
|
37
|
Peru
|
200269
|
0.1
|
38
|
Norway
|
522349
|
0.1
|
39
|
Argentina
|
611726
|
0.0
|
40
|
Greece
|
242230
|
0.0
|
Și totuși, îmi va
atrage atenția colegul din străinătate pe care l-am mai pomenit,
se vede cu ochiul liber pe stradă sau la mall că ceva nu e în
regulă. Răspunsul pe care îl propun este că tocmai acolo
se vede cu ochiul liber, și tocmai acolo este problema
- pe unele străzi, și la unele mall-uri. Se poate aprecia că unele
persoane care au atins brusc statutul de lux sunt de fapt blocate
încă afectiv și cultural în păturile de jos sau medii ale
societății, de unde provin. Genul acesta nu își va găsi ușor
locul potrivit în societate, și nici locul de parcare adecvat
pentru mașina de lux. Va epata (conștient sau nu) probabil acolo și
atunci când nu e cazul, acolo și atunci când elita mai așezată a
altor țări nu ar face-o. De aceea, luxul său va sări în ochii
semenilor în manieră disproporționată, atrăgând atenția și
uneori invidia - fie cu motiv fie fără. Cu atât mai mult vor face
acest lucru oameni care au trecut prea facil de-a lungul vieții de
la statutul de contrabandist mărunt la statutul de puternic al zilei
(fie în afaceri, fie în politică, fie în alt fel). Până la
urmă, 25 de ani nu au cum să fie suficienți ca să scuturi toate
păturile unei societăți pentru a cerne complet și eficient un gen de elită care până
în 1989 nu exista – aceea a oamenilor ajunși bogați și
puternici prin mijloace democratice, pașnice, sustenabile și
legale. Evident că cei fără Ferrari, rămași să se plimbe cu
troleibuzul, vor simți aceste lucruri foarte acut, chiar dacă nu le
vor gândi până la capăt. Mai ales că e înghesuială în
autobuz, balamuc mare...
Halebarda – de Marin
Sorescu
Înghesuială în
troleibuz,
Balamuc mare,
Oameni cu pachete în
brate,
Cu microbi
Și, cum stau eu pe
scaun,
În spatele meu,
Un moș cu o cazma-
Naiba știe la ce-i
trebuie s-o care acasă.
O ține de coadă ca
pe-o halebardă
La ușa cortului
împărătesc.
E bătrân moșul de
când lumea,
Are o pată mare pe
ochiul drept,
Îi mai tremură și
mâna pe deasupra.
“Ăsta acum o să-mi
scape cazmaua în cap-
Ma gândesc, lua-l-ar
dracu!”
El e un moșulică
simpatic de altfel,
Politicos,
Vorbăreț chiar.
Zice:” Nici o grija,
țin cu strășnicie de afurisita asta de cazma.”
Și cu toate astea, din
când în când o scapă: poc,poc, poc!
Trei sferturi din
pasageri au fost deja bubuiți.
Moșul continuă să
scape cazmaua,
S-o blesteme și să-și
ceară scuze.
“Sunt neputincios,
păcatele mele,
Dar n-aveți nici o
grijă,
Vă rog frumos să nu
vă alarmați,
Afurisita asta de cazma
n-o să-mi mai scape
Acum și-n vecii
vecilor.
Nu vedeți ce strâns o
țin?”
Și tocmai atunci-
pleosc!
Drumul e plin de gropi,
Hurducăturile sunt
hurducături.
Și șoferul ăsta nici
nu observă,
El își face cursa și
ce să-l intereseze:
Duce pasagerii vii sau
pasagerii morți- tot aia!
Altfel nu-mi explic de
ce nu oprește niciodată
În nici o stație,
De ce nu face o halta,
Am putea să-l dăm jos
pe criminalul ăsta ramolit,
Mai ales că, după
câte observ,
i-a cam lichidat pe
toți,
și acum s-a proțăpit
chiar în spatele meu
cu halebarda lui –
“Șofer, hei șofer!”
Dar te mai poate auzi
cineva?
Autobuzul merge, poate
are plan să meargă până la capăt.
Hurducăturile se
întețesc,
Moșul a și intrat în
vorbă cu mine,
E din ce în ce mai
politicos
Și începem să
discutăm despre vreme.
The halberd – by
Marin Sorescu [my translation]
It's so crowded on this
bus,
A terrible hubbbub,
People holding all
sorts of packages,
With microbes
And then, as I sit and
watch,
Behind me,
There's this old man
with a spade -
Why the heck would he
need to carry home a spade.
He holds it like a
halberd
At the entrance of a
royal tent.
He's old, as old as
they ever came,
He has a large cataract
on his right eye,
An then on top of that
his hand keeps trembling like another thing.
“He's going to drop
that spade on my head any moment now -
I'm thinking, damn
him!”
Otherwise, he's quite a
jolly old man,
Polite,
And even chatty.
Says he: ”No worries,
I'm holding on real-tight to this damn spade.”
And yet neverteless,
every now and then, he drops it: bang, bang, bang!
Three quarters of the
passangers have by now already been taken down.
The old man keeps
dropping the spade,
And then cursing it,
and then apologizing all over.
“I'm completely
helpless, so I am, oh my,
But don't worry,
Please, no wories at
all,
This damned spade will
never slip from my hands again
Now and forever after.
Can't you see how tight
I'm holding on to it?”
An then all of a sudden
– bang again!
The road is litteerd
with potholes,
You can't avoid all the
bumping and shaking in the bus.
And then the driver
seems to take no notice at all,
He's got a bus to drive
to the destination no matter what:
It makes no difference
whether the passangers are alive or dead!
Otherwise, I couldn't
explain why he would never pull over
At any bus stop,
At any station,
So that we can get rid
of this decrepit old criminal,
Especially now that, as
far as I can tell,
he has pretty much
wiped out everyone else on the bus,
and has fixed himself
right next to me
with his halberd –
“Driver, hey,
driver!”
But then again can
anyone hear anything at all here?
The bus rides on, maybe
it's scheduled to go all the way to the end of the line.
The road gets ever
bumpier,
The old man is by now
chatting with me,
The more polite as we
go on
And we start talking
about the weather.
Comentarii
Trimiteți un comentariu