Stăpânii formulelor
Universitatea
„Babeș-Bolyai” este una dintre cele mai performante universități
din țară (după unii, sau după unele criterii, uneori cea mai
performantă). Între Facultățile care o compun, Chimia și
Ingineria Chimică nu este cu nimic mai prejos. Cu greu se poate găsi
un loc în Estul Europei unde performanța în educație și
cercetare să fie mai acasă decât aici.
Și totuși, chiar la
acest nivel...în experiența mea, care durează în această poziție
de câțiva ani de zile, mai mult de jumătate dintre studenții
ajunși la câteva zile de examenele finale nu știu să facă uz de
noțiuni practice elementare. Cereți-le să prepare o soluție,
spunându-le ce concentrație vreți să aibă soluția; eventual să
o prepare prin diluarea alteia: mulți vor răspunde greșit, sau vor
renunța să răspundă. Întrebați-i ce este acela „un mol”.
Vor fi unii care vor răspunde că nu știu. Unii nu vor ști face
diferența între noțiunea de substanță chimică și cea de celulă
vie.
Eșuând în fața
problemei cu prepararea soluției, ei vor ști cu toții însă să
înșire formule matematice în care c1, v1, md, mv,
c%, M, v2, c2, mS, ro, V, M, moli, grame, procente, și altele, se
amestecă amețitor. Atât de amețitor, încât studenții, mulți
dintre ei, spun, sau cred, că nu își aduc aminte cum
să le folosească. Dacă discuți cu ei, lucrurile se re-luminează.
Își aduc aminte. Problema e că aceste chestiuni sunt principial
atât de simple încât nu e nevoie să fii sclavul unei formule ca să le
rezolvi. Sigur, sunt utile formulele, dar dacă ai înțeles ce se
întâmplă nu ai nevoie de ele, sau nu depinzi de ele ca singură
lumină călăuzitoare.
Că acești studenți trec
prin trei (sau, pentru ingineri, patru) ani de facultate fără să
fi avut necesitatea, de a folosi des (până la gravarea ireversibilă
în memorie) astfel de noțiuni simple, că ei, viitori chimiști, nu
au avut nevoie să își prepare săptămânal soluții (decât
eventual după rețete detaliate suficient încât să le poată
aplica și un elev de gimnaziu), că unii dintre ei au putut să
treacă prin atâția ani de facultate fără a avea nevoie să știe
ce este acela un mol...toate acestea sunt în opinia mea realități
înspăimântătoare care vorbesc despre cum ne tratăm elevii și
studenții. Ce altceva are nevoie să știe un chimist, dacă nu cum
să pregătească sau să verifice un experiment? Cum ajunge el la
finalul facultății convins că nu știe aceste lucruri –
deși dacă sondezi cu atenție afli că de fapt cunoștințele le-a
primit, dar nu îi vin în minte pe moment?
Când criticăm sistemul
actual de învățământ ne vin la îndemână subiecte precum
subfinanțarea, programele învechite, dotările precare, furtul
(intelectual sau material), impostura, nepotismul, lipsa de
democrație, lipsa de disciplină, Facebook-ul, calitatea genetică a
copiilor (da, găsim între intelectuali adesea și
combinații jenante de rasism, obscurantism și
platitudine)...niciuna dintre aceste probleme nu scuză ceea ce se
întâmplă cu elevii și studenții noștri: prepararea unei soluții
e un concept prea simplu ca să mai conteze cine, cui și cu câți
bani l-a predat. Cu atât mai mult în această instituție, unde
toate tarele sistemului se simt mult, mult mai puțin decât la alte
universități din țară.
Se poate ușor extrapola:
probleme similare au studenții și elevii și la alte specializări
sau materii, nu doar la chimie (profesorul Solomon Marcus atinge, mutatis
mutandis, un subiect oarecum similar aici).
Cunoștințele sunt insuficient conectate între ele. Sunt servite
prea des gata ambalate, cu titlul „așa se face”. Totul se reduce
prea des la aplicarea unor formule care, simplu, „sunt”, pentru
că „așa scrie”, pentru că așa a spus divinul slujitor în
templul instituțional (fie el profesor, asistent, laborant,
secretar, director, șef de lucrări, sau orice fel de șef). Când
studentul are nelămuriri, cineva care „știe” îi „arată cum
se face”. Totul are un caracter ritual de breaslă medievală, în
care cunoașterea formulelor, acordată prin mila stăpânului de la
catedră, îți permite progresul în școală – și mai apoi alte
formule, la fel acordate, ți-l vor permite prin viață. Într-o
lume care e acuzată des de confuzie între anarhie și democrație,
modul de transmitere a cunoștințelor de la dascăl la elev/student
pare să fie în esență mai univoc și nedemocratic decât a fost
vreodată. Într-o lume în care se face paradă de libertatea de
exprimare și de dreptul la critică, materia predată în școli
pare să fie folosită într-o manieră de dogmă oarbă, în care
gândirea independentă și libera inițiativă sunt pe buzele
tuturor dar... rămân acolo. Se aplică formula; așa a afișat
aparatul; așa a ieșit la calcul; așa ni s-a spus; așa scrie în
instrucțiuni; așa „trebuie” să arate. Totul se face prea
mecanic, prea din inerție, cu prea puțină atenție la ce se
petrece în mintea celui care receptează informația, cu prea puțin
respect pentru persoana interlocutorului. Știi sau nu știi
răspunsul? Prea mulți dascăli se socotesc superiori
studentului sau elevului, și socotesc actul didactic a fi unul în
care noi, de sus, avem bunăvoința de a da
celor de jos. Să le explicăm din preaplinul cunoașterii
noastre – sună aparent frumos dar e adesea calea spre aroganță,
în care ne orbește magnificența acelui prea-plin. Să
stea acolo să învețe și să-și știe locul – se
spune, și deși sună la prima impresie doar autoritar, devine
uneori arogant. Sau, dimpotrivă, avem și situații în care
profesorul încearcă să acceadă la statutul de star în miniatură,
fraternizând epatant cu studenții doar pentru a fi mai clar că,
frate fiind cu ei, este fratele mai mare. Da, profesorului i
se datorează respect – dar în aceeași măsură i se datorează
un alt fel de respect și elevului. Tagma de la catedră se
vede prea des stăpâna formulelor – și tagma din bănci
e intoxicată prea mult cu această viziune îngustă și simplistă.
La nivel social, efectul
acestor atitudini poate fi presupus a fi o societate predispusă la
totalitarism, la dominația unor forțe oculte cărora trebuie să te
supui pentru că așa a ieșit formula, așa a afișat
aparatul, așa a ieșit la calcul, așa ni s-a spus, așa scrie în
instrucțiuni, și mai ales pentru că așa „trebuie”. Și
reciproc, o societate totalitară în esență nu putea duce la alt
fel de școală.
Așa e la noi, așa e în
multe alte părți. Poate că dacă vrem ca lucrurile să meargă mai
bine, mai eficient, nu e nevoie să fie răsturnat nimeni și nimic,
nu e nevoie de reforme teatrale, ci doar să ne uităm mai des și
mai cu atenție în ochii celor cărora le predăm cunoștințele, și
să ne asigurăm că în întreaga programă, de la clasele primare
până la doctorat, ceea ce guvernează este dorința de a transmite
un corp clar structurat de cunoștințe și aptitudini, transmise
pentru că există o nevoie reală pentru fiecare literă și fiecare
linie – nu pentru că așa a ieșit din formulă, așa a afișat
aparatul, așa a ieșit la calcul, așa ni s-a spus, așa scrie în
instrucțiuni, sau așa „trebuie”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu