Performanți sau nu, cine ne plătește?
Multe dintre discuțiile
din spațiul nostru public, și cu atât mai mult cele legate de
mediul academic, se centrează pe recunoașterea valorii. Gama e
largă, de la patologia daco-pată care ne plasează in corpore
printre cele mai minunate națiuni ale universului, până la extrema
opusă în care câte un critic mai acerb ajunge la trista concluzie
că doar el, și eventual câțiva amici, sunt singurii care
au vreo valoare intrinsecă pe aceste tărâmuri. Între cele două
extreme, eforturile constructive de a ridica eșafodaje funcționale
de valori sunt destule, iar intelectualii români par să participe
în număr tot mai mare la ele.
E poate instructiv însă,
printre aceste eforturi de a distinge valoarea, în special pe cea
academică, să mai facem din când în când câte un pas în spate,
și să ne întrebăm cine plătește factura? E foarte util
că în mediul academic educăm, cercetăm, clasificăm, estimăm,
modelăm... Dar pe banii cui facem toate aceste lucruri? De unde sau de la cine vine bugetul despre care suntem atât de pregătiți să-i spunem statului cum să-l cheltuiască?
Un clasament
recent al celor mai mari 500 de companii din Europa Centrală și
de Est (cam tot ce stă geografic între Germania și Rusia) ne poate
oferi câteva răspunsuri.
Dintre cele 500 de
companii listate, circa 30% (170) sunt în Polonia. Cehia și Ungaria au câte
~15% (79 respectiv 66), iar România ~10% (46 de companii) din total. Restul
țărilor sunt mult mai jos sau nu apar deloc. La data redactării
clasamentului (2015), România și Polonia erau țările cu cele mai
abrupte ascensiuni pe ultimii doi ani (Polonia crescuse cu 6 companii
din 2013, iar România cu 10).
În general, conform raportului citat, România se distanțează
ca țara cu cea mai mare creștere a veniturilor comerciale – 5,8%,
cu Polonia pe locul 2 cu doar jumătate din această valoare.
Majoritatea celorlalte țări au valori foarte apropiate de zero, cu
excepția notabilă a Ucrainei, care cade cu -21%.
Din punct de vedere al
capitalului, cele mai mari 25 companii din zonă includ două din
România: OMV-Petrom și Romgaz - adică două companii care
exploatează și distribuie resurse energetice. Ce au celelalte
țări între acele 25 de cele-mai-mari-companii? Cehii au o
companie de energie și o bancă. Polonezii – 8 companii financiare
(bancă/asigurare), 4 de energie, una de resurse naturale altele
decât energetice, una de telecomunicații, două de producție de bunuri.
Ungaria – o bancă, o companie de energie, și una de producție de bunuri.
Croația – una energetică. Slovenia – una de producție.
E de notat că acele
companii (dintre cele 25 cele mai mari) care se ocupă de „energie” sau
„producție” implică în majoritate industria petrochimică și
pe cea farmaceutică. Zone în care fără chimie nu se poate. E greu
de subliniat în cuvinte suficient de clare cât de importantă este
prin urmare chimia pentru Europa centrală și de Est, acum și peviitorul previzibil.
Dincolo însă de chimie,
se poate nota deja un dezechilibru între ceea ce oferă în prezent
România și ceea ce oferă ceilalți principali competitori din
zonă: la ei întâlnim mai des și altceva decât consumul direct
de resurse naturale energetice: fie bănci, fie industrie
producătoare de diverse bunuri. Dacă băncile pot fi socotite ca
simpli indicatori ai mărimii economiei, capacitatea de a produce
bunuri, dincolo de simpla consumare a resurselor naturale, pare să
fie mai bine dezvoltată la țările cele mai competitive din Europa
Centrală și de Est, decât la România.
Cine sunt proprietarii
acestor 500 de mari companii? Rezultatele sunt din nou extrem de
instructive. În România, vasta majoritate sunt din afara zonei
europene - 36, față de doar 4 deținute de firme din UE și doar 6
deținute de stat. Slovacia are o situație foarte asemănătoare.
Alte câteva țări mai mici au valori ce nu permit o comparație
clară pe categorii. Prin contrast, în Slovenia, Lituania și
Ucraina majoritatea companiilor din top sunt deținute de parteneri
din UE, iar restul sunt în proporție egală împărțite între
stat și investitori din afara UE. În Polonia cca un sfert din
companii sunt deținute de stat, un sfert de parteneri UE, și
jumătate de alți parteneri; în Cehia situația e similară.
În privința membrilor
consiliilor directoare ale acelor companii, România se remarcă prin
unele dintre cele mai mari procentaje în privința cetățenilor
străini, dar și în privința femeilor. Se poate sugera că oferim
unul dintre mediile cele mai dinamice și mai lipsite de prejudecăți,
din aceste puncte de vedere.
Între cele mai mari 50 de
instituții financiare din regiune, România apare de la poziția 15
în jos, prin BCR, BRD, Banca Transilvania, UniCredit, Raiffeisen, și
CEC. Din punct de vedere al profitabilității sectorului bancar,
România în 2014 era în scădere cu ~10%, după un an anterior de
aproximativă stagnare (raportul citează efectele unei acțiuni de
curățire a sistemului prin îndepărtarea creditelor
neperformante). La polul opus, Polonia sau Cehia aveau creșteri de
cca 10%.
În domeniul comerțului
și transportului, cele mai mari 50 de companii din regiune includ și
două din România (de la locul 21 în jos, Kaufland și BAT).
În domeniul energie și
resurselor naturale, cele mai mari 50 de companii din zonă includ 3
din România (de la locul 12 în jos, OMV-Petrom, Rompetrol și
Lukoil).
La firmele de asigurări,
România dă 4 dintre cele mai mari 50 din regiune (de la locul 36 în
jos – Alllianz-Țiriac, Omniasig, Astra și Groupama).
În sectorul producției
de bunuri, una dintre cele mai mari 10 firme din regiune este Dacia –
locul 8 la categorie.
În domeniul sănătății,
România este prezentă cu două companii între primele din regiune
– Mediplus și Farmexpert (de la locurile 12 în jos). Ambele sunt
companii de distribuție – nu de producție – a medicamentelor.
În imobiliare și
construcții, raportul notează o creștere accentuată a României –
dar nu listează firme mari din țara noastră.
Pentru a face o listă
completă, cele 46 de companii românești din top 500 – adică,
cel mai probabil, companiile care funcționează ca principal motor
al economiei și ca principală sursă de venituri a bugetului, sunt:
11 din domeniul energiei
(OMV-Petrom – locul 19, Rompetrol – locul 35 cu divizia de
rafinare, Lukoil, Electrica, E.ON, Romgaz, MOL, GDF Suez,
Hidroelectrica, Transelectrica, CE Oltenia, Tinmar - unele
prezente de fapt prin mai multe divizii)
11 din domeniul produției
de bunuri (Dacia – locul 26, Ford, ArcellorMittal Galați,
Continental Automotive trei divizii, Autoliv,
Ameropa/Azomureș/Comcereal/Chimpex, ALRO, Michelin, Silcotub
0 din domeniul
bancar/financiar
18 din domeniul
comerțului, transportului și distribuției de bunuri (Kaufland,
BAT, Carrefour, Metro, Auchan, Lidl, Dedeman, Mediplus, JTI, Selgros,
MegaImage, Samsung Electronics, Farmexpert, Rewe/Billa/Penny,
Cargill, ADM, Philip Morris, CFR – cu observația că unele au
și facilități proprii de producție de bunuri, nu doar de
distribuție)
4 din domeniul
telecomunicațiilor (Orange, Vodafone, Telekom, RCS-RDS)
Dacă tragem linia, putem
evidenția companiile care produc efectiv bunuri, ca fiind garanția
existenței unei economii – și mai ales acele companii care fac
mai mult decât să transporte sau să extragă resurse naturale
brute. Cu excepția notabilă a celor două companii auto (Dacia și
Ford) toate marile companii de producție din România sunt conectate
cu chimia – fie prin prisma petrochimiei, fie a îngrășămintelor
chimice, fie a metalurgiei. Numărul lor este relativ mic, și
depășit semnificativ de numărul companiilor care asigură
transport, desfacere, schimb de informații, și altele. Profilul de
specializare al marilor companii românești pare notabil diferit de
cel al țărilor mai dezvoltate din zonă; dacă e bine sau nu, sau
dacă trebuie schimbat ceva – alții au a spune.
În orice caz, acestea 46
sunt companiile care contribuie decisiv la cartea de vizită a
României în lume. Sunt cele care asigură proporții însemnate din
plata cercetătorilor, cadrelor didactice, medicilor, etc din toată
țara. Sunt cele la care merită să ne gândim, printre altele, când stabilim cine e
performant și în ce mod și cu ce utilitate, în spațiul public
românesc și inclusiv în cel academic.
Comentarii
Trimiteți un comentariu