Studiile au arătat că suntem jigniți
Spuneam anterior
că presa (cea generalistă exact la fel precum cea științifică)
este datoare să aducă dovezi pentru fiecare afirmație pe care o
face. De asemenea, am arătat date potrivit cărora există
publicații de divertisment care au aceeași "proporție de
Nostradamus" cu cu cele mai generaliste sau "quality",
astfel încât celor care argumentează că presa e „nevoită” să
abordeze subiecte facile pentru că „așa vrea publicul”... li se
poate spune că greșesc. Între audiență și numărul de articole
cu Nostradamus NU există deloc o relație directă.
O altă formă de pseudoștiință
comercială este expresia „studiile au arătat”. O numesc
„pseudoștiință comercială” pentru că ea se pretinde
informată de „studii” dar de fapt nu le citează; cititorul
rămâne să creadă pe cuvânt afirmația, transformându-l
pe ziarist/autor într-un fel de nou preot al unui nou-înființat
„cult al presei”. Iată cât de des apare această expresie în
câteva pagini de internet mai cunoscute (proporție calculată după metodologia menționată anterior):
Multe dintre aceste articole tratează
pseudoștiințific (fără a cita dovezi verificabile științific,
exagerând semnificativ) subiectul altfel foarte serios al
„antioxidanților” - cei care (pretind unii fără dovezi) VINDECĂ ORICE BOALĂ și ÎMPIEDICĂ
îmbătrânirea și CURĂȚĂ tenul de NU O SĂ-ȚI VINĂ SĂ CREZI
etc. E atunci instructiv să privim și proporția de „antioxidanți”
pe paginile de internet citate mai sus:
Este oare nevoie de aceste practici? Cu
siguranță nu! În expresia „studiile au arătat”, ar fi fost
suficient să se introducă un link, sau o paranteză cu câteva
cuvinte, care să ne spună exact care studii. Cât despre
tratarea senzaționalistă a subiectului antioxidanților, aici
revenim la celebra lozincă „publicul vrea circ, scandal etc...”. Să vedem așadar
cu dovezi numerice cât de mult vrea publicul senzaționalism.
Graficul de mai jos prezintă proporția de știri care invocă
„senzațional” sau „incendiar”, în comparație cu audiența
respectivelor pagini de internet (aceleași ca în graficele de mai sus). Coeficientul de corelație senzațional-audiență e
esențialmente zero!
Dacă eliminăm din grafic cele două
pagini de internet care își asumă oficial rolul de publicații de
divertisment, corelația senzațional/incendiat-audiență rămâne
tot inexistentă:
Dacă eliminăm și a treia publicație
cu scor mare de senzaționalism (despre care se vede și în
graficele cu „studiile au arătat” că ar fi și ea mai similară
celor de divertisment în sens comercial), rămânem cu un set de
site-uri unde corelația senzaționalism-audiență începe să se
simtă. Insist însă să notez că această corelație nu este adusă
de publicațiile tabloide, ci dimpotrivă!
Putem lăsa la latitudinea cititorului
să verifice dacă poate cuvintele „senzațional” și „incendiar”
nu sunt suficient de reprezentative pentru caracterul senzaționalist sau tabloid al unei publicații. În ce mă privește, am
încercat și cuvinte mai puțin serioase, obținând rezultate
similare.
Datele de mai sus îmi sugerează că
„tabloidele” nu își datorează audiența pur și simplu
apelării la senzaționalism. Că resortul primar al audienței nu
este scandalul (sau, cum am mai arătat
aici, violența), ci altceva. Deocamdată toată lumea "intelectuală" persistă în
clișeul deplângerii „tabloidizării” ca principală sursă a
răului din discursul public. Datele de mai sus, ca și celelalte
citate aici, sugerează că acest clișeu nu are acoperire completă
în realitate.
În opinia mea „audiența” din
presă ține, exact ca în presa științifică, de credibilitatea
difuzorului/autorului. Această credibilitate poate fi întărită de
profesionalismul fiecărui articol, dar și de imaginea de forță și
încredere pe care o au autorii sau publicația față de cititori.
Există publicații (sau, generic, vectori de imagine de orice fel, ca
de exemplu politicieni) care încalcă sistematic limite pe care
societatea, sau părți ale ei, le consideră „tabu”. Atunci când
autorilor nu li se întâmplă nimic în ciuda încălcării acestor
limite, atunci când ei demonstrează prin propriu exemplu că nu pot fi opriți de limite care pe alții îi opresc, crește inerent și măsura în care spectatorii percep
publicația sau autorul ca „puternici” - în același fel în
care în într-un trib de maimuțe este respectată cea care
demonstrează cel mai des că își știe impune prin forță voința.
La fel ca în tribul de maimuțe, această „putere” aduce
instinctiv o formă de respect – ceea ce se va traduce și prin
audiență pentru publicația respectivă, pentru vectorul de imagine
respectiv.
Instinctul ne face să acordăm atenție
sporită lucrurilor care ies din comun. De aceea avem de exemplu
probabil reflexul de a ne întoarce capul pe stradă atunci când se
aude un zgomot neobișnuit. Provocarea pentru autori (fie ei din
presa generalistă sau din cea științifică) este să găsească și
să scrie despre acel „neobișnuit” care să merite într-adevăr
atenția unor cititori. Goana după cel mai mare scandal, după
accidentul cu cele mai multe victime, după politicianul cel mai
corupt, după alimentul cel mai antioxidant – toate acestea sunt
scurtături ieftine și nesustenabile. Insist că datele de mai sus
ne demonstrează că se poate și fără astfel de scurtături, și dezavuez atitudinea editorilor de presă care îmi servesc
violență, scandal sau obscenitate „pentru că publicul o cere”. Nu, eu nu
o cer – și, după cum se vede din datele de mai sus, nici restul
publicului nu „o cere”. Atitudinea unor astfel de editori, de a
ne considera definiți de credulitate și superficialitate, e nu doar
jignitoare ci mai ales lipsită de fundament factual.
Comentarii
Trimiteți un comentariu