Elite bolborosite
Vă invit să parcurgeți articolul
profesorului american Peter Dreier, despre nulitatea academică (link
aici).
În articol sunt discutate două exemple de „articole științifice”
publicate de universitari din SUA, caracterizate de o temă comună:
ambele sunt farse. În ambele, autorii au încercat să scrie
doar platitudini, minciuni (inclusiv citate inventate), vorbe
pompoase fără acoperire și afirmații fără aparent sens. În ciuda faptului că au fost scrise intenționat fără sens și fără logică și fără vreun conținut științific real, ambele
texte au fost acceptate la publicare de către instituții prestigioase – unul într-o revistă
de specialitate editată de cunoascuta universitate Duke,
iar altul în „cartea de rezumate” a unei conferințe de la
Tokyo cu organizarea unor membri ai comunității academice
americane. Ambele exemple au servit pentru a demasca un mediu
academic în care prea des lipsa de substanță e mascată sub
relații de castă, cuvinte pompoase, limbaj pretențios și exagerat
de încifrat, sau ezoterism de tarabă.
În vorbele lui Peter Dreier, cele două
texte – unul scris de el însuși și unul scris de fizicianul Alan
Sokal - erau simple „bolboroseli”. Că revistele academice mai pot și greși, știm de mult și din multe surse. Ceea ce ne poate șoca acum este de fapt cum anume arată acele bolboroseli scrise de Dreier și confundate de "savanți" cu un text științific adevărat. Spre exemplu, textul
lui Dreier începe prin a afirma (superfluu și vag în același timp) că „relația dintre cultură,
politică, religie și viața de zi cu zi a fost insuficient
înțeleasă” de-a lungul vremii – citând în aceeași frază
laolaltă „rabinii care au scris Tora”, cu rapperii de
azi și cu liderii minerilor americani (!). Textul
continuă cu un citat dintr-un specialist al cărui nume era
menționat în programul conferinței (Dreier afirmă că habar nu are cine e persoana citată, dar că legându-se de acest nume dă o aparentă credibilitate restului textului) – însă Dreier insistă să
spună că a ales citatul la întâmplare și fără legătură cu
restul textului; mai mult, un al doilea citat este din Heidegger cu
același motiv de a face textul să pară mai doct – însă Dreier
insistă să spună că a inventat complet acest citat. În rest, textul continuă să deplângă
„tensiunea dintre romanticism și realitate, barbarie și
umanitate, gândire individuală sau colectivism”... care
„străbate atât cuvântul scris și tradiția orală”.
Mai apoi, să se minuneze cum pot liderii „militari sau aleși
democratic” să reușească „a îndeplini funcțiile
necesare de zi cu zi de curățenie stradală, sanitare, de salvare a
animalelor, producția industrială, de vânătoare și de colectare, menținerea legii și ordinii, și (ceea ce Heideger numea
"organicitatea muncii intelectuale") educarea copiilor și
reproducerea generației următoare.” Și textul continuă să
deplângă contrastul dintre munca „intelectuală”
(de diverse feluri) și cea „de jos”, dintre individualitate și
globalizare – totul în termeni vagi și pe alocuri pompoși
(„scientismul contradicției”, „contradicțiile
producției științifice”, „disciplină intelectuală
contradictorie”, „bomba cu ceas a imploziei sociale”).
Acest text al lui Dreier, găunos, vag, plat și mai ales intenționat „bolborisit” cum era, a fost acceptat ca rezumat la
o conferință științifică de sociologie. Cel scris de Alan Sokal
era un articol întreg, ajungând să fie publicat ca atare într-o revistă intitulată „Social
text”; Sokal spunea acolo, făcând uz de astfel de platitudini și
nonsensuri, că în realitate forța gravitațională nu ar exista. Aroma
de știință exactă amestecată cu filozofie (interdisciplinar,
transdisciplinar și multidisciplinar, cum se spune în limba
birocrateză de azi) adaugă desigur un deliciu aparte textului.
E aproape imposibil să nu găsiți la
orice oră din zi și din noapte, pe cel puțin unul dintre canalele
TV disponibile la noi în țară, cel puțin câte un
comentator/invitat/jurnalist/intervievat/subiect/orice care vorbește
exact ca în „bolboroselile” publicate de Dreier sau Sokal. La
fel pe paginile de internet specializate în știri și comentarii.
Vedem vorbind în acești termeni tot felul de „sociologi”,
„analiști”, „miniștri”, „lideri politici”, „profesori”,
„senatori”, „doctori honoris causa”, „laureați”,
„scriitori de succes”, „civici”, „bloggeri”, „tineri”,
„întreprinzători”, „oameni de nota zece”, „sindicaliști”,
„activiști”, „masteranzi”, „corupți”, „justițiari”, „jurnaliști” și orice altceva doriți (sau nu doriți) dumneavoastră.
Bolboroselile lor au un singur sens: acela că sunt revărsate călare
pe mijloacele de comunicare în masă – și în esență servesc
simplu numai pentru afirmarea puterii sociale. Nimic
altceva decât o formă cvasi-animalică de „marcare a
teritoriului” - pentru că apoi, conștienți sau nu, vom percepe
acești oameni ca „importanți” indiferent ce vorbe ar fi spus: fiindcă
le-au spus „la ziar”.
Voci raționale și competente avem
totuși, dincolo de aceste bolboroseli. E o provocare importantă să le ascultăm mai des. Pe de
altă parte Dreier atrăgea atenția, în finalul comentariului său,
că acele voci care chiar au ceva de spus trebuie să învețe să o
facă mai coerent și cu mai mult accent pe comunicare decât pe
narcisismul unui turn de fildeș care prea adesea nu e nici turn nici
de fildeș.
Până atunci, închei cu un superb
citat din finalul rezumatului-farsă al lui Dreier: „Autoamăgirea și
auto-disciplina inhibă sinele reflectorizant, membrana postmodernă,
impulsul ecleziastic interzis de către căutarea adevărului și
închinarea solară, problematizarea structurilor rudimentare atât
ale rațiunii cât și ale întunericului, permițând cunoașterii,
semi-cunoașterii și non-cunoașterii să submineze și totuși în
același timp să depășească auto-desconsiderarea care copleșește
provocarea Gnostică din fața scribilor Biblici, a cântăreților
folk și în aceeași măsură a rapperilor hip-hop.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu