Autopsia unei școli în derivă: Suedia
Un articol
din presa britanică face o analiză critică a sistemului de
educație din Suedia, în condițiile în care se vede o degradare
alarmantă a rezultatele elevilor suedezi în testele internaționale
de tip PISA – atât în valoare absolută cât și în raport cu
celelalte țări.
Originile degradării sunt, potrivit
majorității celor consultați de autorii articolului, legate de
procesul de liberalizare a sistemului de educație. Suedia a introdus
un sistem de finanțare mobilă „per elev”, în care elevul ia cu
el finanțarea indiferent la ce școală merge – chiar și către una una
privată. Sistemul a dus la dezvoltarea școlilor private, cu succes
în măsura în care sunt percepute azi public în Suedia a fi mai de
încredere și cu rezultate mai bune decât cele de stat. Deși există
două tabere – una care dă vina pe sistemul de finanțare per elev
și una care dă vina pe dezorganizarea sistemului – ambele par să
conveargă spre concluzia că pachetul de reforme a educației
adoptat de Suedia în anii '80-'90 a adus un minus semnificativ de
predictibilitate, respectiv un plus semnificativ de volatilitate, ca
și un deficit notabil în mecanismele de control și reglare. Este
într-adevăr demotivant pentru cadrele didactice dar și pentru
părinți să stea perpetuu sub spectrul unei posibile desființări
sau concedieri dictate nu de strategii solide ci de factori
impredictibili (de exemplu, unii părinți să își mute copiii la
altă școală pe criterii pur subiective și de conjunctură –
ceea ce lasă școala curentă fără finanțare).
La modul ideal, o piață școlară
complet liberalizată ar trebui să fie un lucru excelent:
supraviețuiesc numai cele mai eficiente și profesioniste școlu – ceea ce e în interesul elevului. În lumea reală însă...
apare o problemă cu diferența de scală de timp între factorii
care afectează funcționarea sistemului. Durează poate
doar câteva zile să convingi niște părinți să se mute de
la o școală la alta, destabilizând vechea școală și expandând-o
brusc pe cea nouă, pe când efectele ca și măsurile de reglare
acționează și trebuie evaluate pe termen mult mai lung –
un termen în fapt atât de lung încât până atunci s-ar ajunge la școli închise nejustificat și sute de elevi cu traseul educațional afectat negativ, toate cu efecte ireversibile.
Un sistem centralizat, cu finanțare
per școală nu per elev, oferă inerent și capacitatea de a exercita
control uniform asupra tuturor școlilor, inclusiv pentru a regla
competiția între ele în modalitate predictibilă și supusă
scrutinului experților. Atât suporterii finanțării per elev cât
și oponenții ei par să conveargă spre ideea că Suedia a rămas
în urmă tocmai în privința mecanismelor de control a sistemului (la
nivel de calitate a predării, de calitate a managementului, sau la
alte nivele).
Ceea ce am descris mai sus se
potrivește bine și României, cu câteva nuanțe. Una, că România
nu este încă în prăbușire precum Suedia (deși politrucismele pe
tema „educația e în cădere liberă” sunt într-adevăr
omniprezente în discursul public de la noi). A doua, că la noi nu
s-a ajuns încă la paradoxul ca statul să finanțeze pe față
instituțiile de învățământ „private” - deși unii o doresc
de ceva vreme. În rest, am mai scris pe acest blog (și o spune tot
mai multă lume) că „finanțarea per elev/student” este, în
modalitatea seacă aplicată până acum, exact opusul
liberalizării: ea face imposibilă recompensarea performanței, și
tratează pe toată lumea exagerat de egalitarist. E un sistem care
riscă să producă aceleași efecte negative ca în Suedia. La fel
ca în Suedia, sau poate chiar mai mult, percepem și aici o criză a
mecanismelor de reglare. Știm că există facultăți la care
majoritatea lucrărilor de licență sunt plagiate sau cumpărate,
dar nu facem nimic. Știm că există elevi care ajung
cvasi-analfabeți la liceu, dar nu facem nimic. Știm că
facilitățile sanitare din instituțiile de învățământ sunt
adesea de lumea a treia, dar nu facem nimic. Știm că profesorii de
nota 2 sunt tratați la fel cu cei de nota 10, dar nu facem nimic.
Pentru că sistemul etc, pentru că așa s-a hotărât de sus, pentru
că... în general pentru că nimic. În fapt, nu avem nicio
scuză că perpetuăm această atmosferă de lipsă de implicare și
de lipsă de profesionalism managerial. Revenirea la o finanțare
bazată mai direct pe calitate, măsuri pentru recompensarea mai
clară a muncii și rezultatelor – toate acestea se pot face simplu
atâta vreme cât cineva le vrea și le cere. Deocamdată însă
din păcate spațiul public de la noi lasă impresia că preferăm să
așteptăm ajutorul nu de la noi înșine ci de la vreun nou
Mesia coborât din ceruri guvernamentale, europene și/sau
extraterestre.
(notă: termenul dur de "autopsie" nu îmi aparține, ci l-am preluat tot din materialul citat)
(notă: termenul dur de "autopsie" nu îmi aparține, ci l-am preluat tot din materialul citat)
Comentarii
Trimiteți un comentariu