Fotbaliștii, aceste repere de normalitate
Oricine urmărește fenomenul
fotbalului de la noi (și mai ales pe la Cluj sau Craiova) știe că
cluburile care au datorii sunt excluse din competiții. Din cât
înțelegem, forurile internaționale sunt cele care au impus această
practică, pentru un plus de transparență în finanțarea
acestor activități de mare interes public.
Vă propun un exercițiu: cum ar arăta
oare peisajul TV din România dacă s-ar aplica și acolo aceleași
reguli de competitivitate ca la fotbal? Cum ar fi dacă, la fel ca în fotbal, s-ar interzice emisia
posturilor TV cu datorii acumulate?
Ca să răspundeți la această
întrebare aveți nevoie de datele numerice; cum spuneam anterior,
specialiștii media le-au compilat deja de ceva vreme de pe site-ul
ministerului de finanțe. Le reiau mai jos:
Postul*
|
Cifra de afaceri**
|
Profit**
|
Audiențe***
|
UTV
|
458596
|
18%
|
0.1
|
Antena 3
|
15774136
|
1%
|
1.6
|
ProTV, Acasa, Acasa Gold, MTV, ProCinema, Sport.ro, ProFM
|
1234075340
|
-5%
|
4.4
|
TVR
|
527667665
|
-7%
|
1.1
|
B1 TV
|
49048245
|
-9%
|
0.6
|
Antena 1, Antena Stars, Zu TV, Euforia
|
59091864
|
-9%
|
3.6
|
Etno TV
|
924466
|
-19%
|
0.3
|
Kanal D
|
17499437
|
-24%
|
1.7
|
Prima TV
|
12740852
|
-29%
|
0.7
|
Taraf TV
|
334576
|
-37%
|
0.1
|
Nasul TV
|
171.4425
|
-40%
|
0.0
|
Romania TV
|
6139513
|
-69%
|
1.0
|
Look TV
|
2375397
|
-94%
|
0.0
|
Transilvania Live
|
1534118
|
-205%
|
0.0
|
Realitatea TV
|
4198172
|
-289%
|
0.5
|
*grupate după compania
comercială care le gestionează, în ordinea descrescătoare a
profitului
**sumele în RON; media pe
2013 și 2014; profitul procentual este raportat la cifra de afaceri
*** „rating” în
procente din populația totală conform datelor CNA
pe întreaga durată a lui 2014; pentru trustul Pro, datele sunt
compilate de pe site-ul ARMA
Cu
două excepții, UTV și Antena 3, toate companiile TV din tabel au
profit... negativ. Pierderile lor cad în general în seama mediului
economic – adică a noastră a tuturora, în
diverse proporții. Le putem socoti atunci pe aceste televiziuni,
într-o anumită măsură, de
stat.
Dacă urmărim traseul banilor veniți explicit chiar de la stat
(prin publicitate, finanțare de ONG-uri și proiecte, asocieri cu
entități de stat, amânări sau scutiri de taxe, sau în alte
feluri) afirmația capătă încă o valență. Dacă
aproape toată presa TV e de
stat,
atunci Decembrie 1989 nu a adus o schimbare de esență ci doar o
reorganizare a tagmei care controlează resursele statului, și a
mecanismelor prin care o face.
Cum ar fi, deci, să luăm
exemplu de la fotbaliști, și să permitem participarea la
competiția pentru audiență doar a televiziunilor care nu au
datorii? Să avem, deci, (pe lângă TVR, care prin statut nu are
profitul ca scop), doar două televiziuni comerciale – UTV și
Antena 3? Sau eventual încă vreo câteva, admițând că un deficit
de doar 5-10% nu e chiar așa insurmontabil? Dacă e să urmăm
logica autorităților din fotbal, am ajunge astfel la un mediu mai
sănătos din punct de vedere moral. Un mediu în care minciuna și
lipsa de calitate ar fi dur descurajate – pentru că ar aduce
falimentul.
Cum ar fi, de fapt, să
aplicăm același principiu oriunde? În presa scrisă? Pe internet?
O să spuneți poate că
în presă profitul se face numai vânzând scandal și
violență. Nu e adevărat. Reiau aici dovada prezentată anterior:
Post
|
Violență
|
Audiență*
|
Profit*
|
Prima TV
|
21.00%
|
3.00%
|
-29.00%
|
Pro TV
|
19.00%
|
15.00%
|
-5.00%
|
Antena 1
|
16.00%
|
13.00%
|
-9.00%
|
Kanal D
|
10.00%
|
7.00%
|
-24.00%
|
B1 TV
|
8.00%
|
2.00%
|
-9.00%
|
România TV
|
4.00%
|
4.00%
|
-69.00%
|
Realitatea
|
3.00%
|
2.00%
|
-289.00%
|
Digi 24
|
3.00%
|
1.00%
|
-
|
TVR 1
|
3.00%
|
4.00%
|
-7.00%
|
Antena 3
|
2.00%
|
7.00%
|
1.00%
|
E de notat că
dincolo de tendința reală de corelare între violență și
audiență, două televiziuni (TVR1 și Antena 3) au în realitate un raport
audiență/violență supraunitar și semnificativ mai bun decât restul plutonului. Poate nu întâmplător, sunt tocmai două dintre posturile care ar fi acceptabile și din punct de vedere financiar, după standardele internaționale. Deci se
poate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu