Nedreptatea corupe
Un studiu
recent arată că măsura în care ești dependent/ă economic de
propriul soț/propria soție e direct proporțională cu...
probabilitatea să le fii necredincios. Resorturile sociale sau
psihologice par evidente: dependența economică e un factor de
stres, de insecuritate, de frustrare – fie că ești conștient de
acest fapt fie că nu ești, și fie că e amplificat de comportament
abuziv din partea „capului familiei” sau nu. Unul dintre
mecanismele de refulare a acestui stres poate fi tocmai infidelitatea
conjugală.
Poate fi justificabilă frustrarea
latentă pe care o resimți ca dependent de salariul soțului/soției.
Până la urmă, sunteți doi oameni cu drepturi egale, și foarte
probabil ambii cu potențial de a face lucruri deosebite. Dacă doar
unul dintre parteneri a reușit să-și valorifice potențialul,
atunci e firesc să simți, sau chiar să gândești explicit, că
„ceva nu e în regulă cu lumea asta”. De aici încolo, de la
momentul când simți că societatea te-a trădat, că promisiuni
centrale ale ei sunt încălcate (dintre cele legate de egalitate de
oportunitate, de exemplu), poate să înceapă o pantă alunecoasă
pe care să judeci că și tu ai dreptul să trădezi –
pentru că nu tu ai început. Desigur, exact ce măsuri vei
lua de aici încolo...depinde. Conform studiului citat, în 5%
dintre cazuri soția dependentă economic va lua în considerare
adulterul; soțul dependent economic o va face în 15% dintre cazuri.
Rămâne în rest loc pentru o mulțime de alte soluții pentru a
compensa inegalitatea materială dintre soți – destule dintre ele
mult mai acceptabile social/moral decât adulterul.
Nu am urmărit, dar nu ar fi deloc o
surpriză să vedem că observații similare pot fi făcute,
statistic, și în cazul copiilor puși într-o prea severă umbră
de părinți. Sau în cazul subalternilor puși în prea severă
umbră de șef. Sau în cazul societăților în care liderii (ca
parteneri ai restului societății) controlează prea mult din
resurse în comparație cu restul societății. În toate aceste
cazuri va exista câte un partener care resimte cronic frustrarea –
un partener care deci va găsi argumente pentru a crede că a fost
trădat și că, implicit, oricine (inclusiv el însuși) poate
încălca în consecință reguli.
Un alt studiu recent (revista Nature, 2016, vol. 531, pag. 456) a fost interpretat a arăta că la nivel social „corupția ucide”
- în sensul că abuzurile și corupția politicienilor ar fi motivul din care și oamenii de rând tind să comită abuzuri. Că, așadar,
corupția vine simplu de sus, de la lideri – ceea ce ar însemna implicit că eliminarea
liderilor corupți ar aduce și însănătoșirea societății.
Concluzia aceasta este falsă – iar prin implicațiile sale este și
toxică. În realitate studiul citat demonstra o corelație
între injustiție/dezordine socială și tendința individului de
rând de a încălca reguli. Ceea ce nu demonstra acest studiu, era
că originea injustiției la scară socială ar fi la un
bine-determinat „vârf” al societății. În opinia
mea ineficiența organizării societății, manifestată la nivelul
fiecărui individ și a fiecărei trepte sociale, este evident cel
mai ușor vizibilă la persoanele publice – ceea ce te poate face
să crezi (fără fundament) că ele sunt și originea acelei ineficiențe.
Desigur, acele persoane publice au partea lor importantă de vină;
ele ar putea într-adevăr primele aduce schimbare în bine – însă
nu au cum să o facă atâta vreme cât masa societății nu
conștientizează și nu susține acele măsuri profunde necesare.
Expresia „corupția ucide” este
corectă, în sensul în care corupția este o formă de injustiție
socială, iar injustiția socială (înțeleasă ca
proastă-organizare a resurselor) este o formă de ineficiență.
Orice formă de ineficiență face rău, orice formă de ineficiență
poate „ucide”. A visa că doar o anumită formă de ineficiență (corupția
economică) și doar la un anumit nivel (liderii politici
aleși prin vot) e cauza tuturor relelor... acest vis e doar echivalent cu încă o
formă de ineficiență – una care poate ucide la fel ca oricare
alta, una care poate da naștere la noi forme de corupție după
aceleași mecanisme după care soții recurg la adulter în studiul
citat la începutul acestui text.
Cred că e nevoie să ne definim
obiectivele sociale înspre clădirea de instituții și
selectarea/educarea de oameni pur și simplu mai eficienți – iar
corupția e pe acest drum doar una dintre multele și sordidele capcane care trebuie și pot fi evitate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu