Competitivitatea la care țintim
Examinând primele zece universități din oricare clasament
internațional, vom vedea că atunci când angajează un cadru
didactic, e cineva care are deja rezultate remarcabile și e deja
gata să direcționeze un propriu grup de cercetare. În
universitățile românești sunt, prin contrast, încă angajați
oameni pe posturi didactice ca subalterni ai altcuiva pe
linie de cercetare, astfel că există domenii unde poate trei
sferturi dintre cadrele didactice sunt de facto postdoci. Ori,
în clasamentele internaționale unde universitățile noastre (și
societatea care le susține) vor să urce, acele punctaje se
raportează totdeauna la numărul de angajați permanenți, care,
încă o dată, la ei înseamnă fiecare un lider de grup de
cercetare. Avem atunci un dezavantaj enorm în orice competiție
pentru un loc în acele clasamente. Se poate argumenta că a
noastră e însă calea dreaptă, sau că pentru această
societate și acest moment în timp, e calea mai organică, mai
sustenabilă de dezvoltare. Dar dacă vorbim instituțional despre
obiective precum plasarea între primele 500 de universități din
lume, atunci reiterez că se poate argumenta că ar trebui să
fim mult mai selectivi în angajări. Spunând acestea, sunt
conștient că eu însumi, după astfel de criterii (și poate și
după altele), n-ar fi trebuit să fi fost angajat ca asistent
universitar acum cca 15 ani. Dacă vrem cu adevărat ceea ce spunem,
atunci avem de schimbat astfel de practici – chiar dacă pentru
asta noi înșine ar trebui să ne dăm la o parte.
De reevaluat este și modul în care ne judecăm propriul succes în
mediul universitar. Dincolo de bacanale de raportări de numere de
lucrări, citări, factori de impact și așa mai departe, semnul că
într-adevăr merităm cuvinte ca „excelență” sau „top la
nivel internațional”, va fi că profesorii din universități azi
aflate între primele 500 din lume vor veni la noi nu să ne învețe
studenții, nu din curiozitate pentru un loc exotic, ci pentru a
învăța ei de la noi. Sau, își vor trimite studenții în
laboratoarele noastre să învețe lucruri pe care la ei acasă nu le
știe nimeni. Sau să ne caute ei pe post de co-autori „cu
intrare”, cum spun unii, la marile reviste și la marile edituri.
Nu știu, deocamdată, de universități din România unde să vină
adesea vreun cadru didactic de la Oxford sau de la MIT să lucreze în
rând cu restul postdocilor ca să poată să avanseze în
carieră, să-i „iasă o lucrare tare”; sau profesori de la
Caltech sau de la Leipzig care să se bucure că i-a luat un
universitar din România co-autori pe un articol în revista Nature.
Dacă vrem însă într-adevăr să ajungem acolo – și, încă o
dată, insist nu fără substanță că încă n-am spus că trebuie să o
vrem, nici că e bine să o vrem – dar dacă o vrem, atunci
înseamnă că suntem încă foarte departe, că avem încă foarte
mult de lucru în propriile laboratoare, dar și în afara lor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu