Ce fel de performanţă?
Daniel Funeriu a condus o
încercare de schimbare radicală a sistemului de valori din mediul
universitar. Aducea în discuţie seturi de criterii de performanţă
inspirate din (dar nu identice cu) cele din ţări mai
avansate tehnologic. Pentru aceasta a chemat alături o pătură de
oameni care pliindu-se deja pe acele criterii păreau cei mai
potriviţi pentru a le înţelege şi a le implementa. Un avantaj
aparent era şi faptul că puterea politică de la acea dată
părea să ofere oportunitatea învingerii oricărei încercări de
rezistenţă, indiferent de natura sau justeţea ei.
Ceea ce aducea Daniel
Funeriu era un accent sever asupra performanţei, concentrat pe
impactul critic evaluat al rezultatelor academice, în special cel la
nivel internaţional. Se vorbea de multă vreme de necesitatea
racordării la fluxurile principale de informaţie din lume.
Se făcuse de mult un pas prin acceptarea conceptului că ceea ce
publici trebuie să se regăsească în baze de date ştiinţifice
majore precum ISI, Scopus, ERIH, etc. Venea însă acum, mai mult,
pretenţia că nu trebuie să fim doar prezenţi în acele
baze de date, ci şi să încercăm să urcăm cât mai sus în
ierarhiile lor. Cealaltă coordonată a schimbărilor atingea aspecte morale (care ţineau şi ele de calitatea rezultatelor) - de plagiat, nepotism sau trafic de influenţă.
Din punct de vedere
administrativ ipoteza de lucru a acelor reforme era că generatorii
de creaţie originală şi de impact au în mod inerent o
etică de lucru superioară, astfel încât când li se dă puterea
vor administra mai bine sistemul, în sensul de a-l face mai
performant şi mai just. Logica din spatele unor astfel de idei mi se
pare greu de criticat. Le-am văzut eu însumi pe viu la lucru în
sens pozitiv în comisii de specialitate ale CNATDCU şi CNCS, şi în
alte locuri. Şi totuşi...
Prea mulţi dintre cei
astfel investiţi cu încredere au abuzat de ea. Deşi noile criterii
de performanţă le erau pe agendă, ei nu au rezistat tentaţiei de
a folosi puterea pentru a regla chestiuni de ambiţie personală sau
de grup. Oponenţii au avut din acel moment un stindard mult mai
justificabil sub care să lupte. Coterii, satrapi, trafic de
influenţă – şi-au făcut toate locul tocmai în numele luptei
împotriva...coteriilor, satrapilor, traficului de influenţă.
Comisii de concurs alcătuite din amici şi colaboratori ai
candidatului potrivit (fie el
şi meritoriu), criterii de performanţă interpretate creativ
când nu iese cine trebuie pe locul întâi, favoritism între
rude (desigur, rude mai etice decât cele vechi), favoruri
nemeritate promise contra voturi, reglări
de feude personale, plagiat sancţionat la ceilalţi
dar nu şi la ai noştri – toate au plasat un stigmat
nemeritat pe eforturile oneste de schimbare în mai bine. Apoi, au
fost şi cei care, investiţi cu încredere pentru a schimba,
au facut prea puţin. Cumulate, toate cele de mai sus au limitat
eficienţa reformelor. Mai important însă, odată cu scadenţa
notei de plată a unei guvernări autoritare, cele de mai sus au
contribuit la acumularea unei presiuni pentru contrareformă.
Aş argumenta că spre
rezultate mai eficiente în privinţa îmbunătăţirii performanţei,
în universităţi sau oriunde, ar duce un accent mai complex şi mai
integrat pe performanţa morală. Dacă nu dorim plagiatori,
incompetenţi sau coterii, nu vom ajunge nicăieri dacă printre cei veniţi în loc apar politruci, informatori ai poliţiei politice, sau alte coterii,
sau răzbunători de meserie. Aş argumenta că avem nevoie de oameni
în primul oneşti, capabili să înveţe de la cei care îi
contrazic, care nu se vor deţinători de adevăr absolut sau de
putere absolută, dispuşi să lucreze în folosul instituţiilor şi
al oamenilor din ele - nu pentru dominarea lor. Îmi pare
foarte, foarte rău pentru cei care nu realizează că astfel de
oameni există, şi că (cel puţin cât pot eu vedea) sunt
majoritari.
Comentarii
Trimiteți un comentariu