Idiocrația: un mit al imposturii
Zilele acestea rulează din nou la
televizor filmul american „Idiocracy”. Tema lui e un loc comun:
pe zi ce trece lumea e tot mai proastă,
IQ-ul e în scădere, valorile nu mai sunt recunoscute,
televizorul/tehnologia ne distruge, civilizația dispare, pe vremuri era mai bine etc.
Există o singură problemă cu
afirmațiile de mai sus: sunt minciuni.
Sunt minciuni, pentru că foarte
probabil „analfabetul” de azi știe mai multe despre lume
decât știa profesorul universitar de pe vremea lui Leonardo da
Vinci. Iar absolventul „ordinar” de BAC a scris până la 18 ani
mai multe cuvinte (fie doar și la școală, ca să nu mai vorbim de
SMS-uri) decât scria un profesor universitar din evul mediu în
toată cariera lui.
Sunt minciuni, pentru că IQ-ul mediu a fost în creștere în ultima sută de ani pe măsură ce s-a alfabetizat populația – și
era normal ca creșterea să se oprească atunci când procesul de
alfabetizare a reușit. Poate că sunt pași de făcut mai departe,
dar vor fi mult mai grei decât înființatul de școli
primare/gimnaziale și obligarea minorilor să studieze în ele. De aici până la a susține că din misterioase cauze (internetul, telefonul mobil, radiațiile, democrația, cola, sau extratereștrii) suntem tot mai proști... e o cale la fel de lungă ca de la adevăr la minciună.
Sunt minciuni, pentru că „pe
vremuri” înseamnă de fapt o mulțime de lucruri
rele, pe care numai săditorii de ură și arhitecții de
dictaturi au interes să le readucă în actualitate: foamete, boli
contagioase necontrolate și neînțelese, medicină ineficientă sau
absentă, crime în masă (sub formă de războaie sau pur și simplu de
dictatură), poliție politică, Auschwitz, analfabetism,
injustiție, corupție etc.
Există probabil și o clasă
de oameni pentru care accesul universal la educație și democrația par a reprezenta probleme nu soluții, regres nu progres. E clasa impostorilor. E
clasa celor care vor respect nu pentru ceea ce fac și ceea ce
sunt, ci pentru ceea ce se prefac că fac și ceea ce se
prefac că sunt. Dânșii se afirmă a fi superiori.
Superiori pentru că sunt de familie respectabilă. Superiori
pentru că sunt de naționalitate respectabilă. Superiori
pentru că sunt de rasă respectabilă. Superiori pentru că
au o meserie respectabilă.
Acel „respectabil” își are
rădăcinile în munca de succes a cuiva; muncă demnă de respect.
Pe vremuri profesorul era respectat? Da, dar pentru că
oferea ceva ce nimeni altcineva din comunitate nu putea oferi. Când
de multe ori sistemul de învățământ pare să fi uitat azi că
acesta îi e dezideratul, de a oferi ceva unic și folositor
ce nu poți primi în altă parte, e firesc ca în comunitate școala
să fie privită cu scepticism. Nu pentru că nu vrem să învățăm,
ci pentru că avem senzația acută că școala nu e convinsă că
are ce să ne învețe. Că e blocată în rutine birocratice de
genul „ce lecție avem astăzi” sau „să se completeze tabelul”
sau „să se calculeze concentrația de oleum” - complet
deconectate de la viața reală.
Pe vremuri intelectualul era
respectat? Da, pentru că reușea să convingă, să miște,
să creeze. Azi, cei care mimează creația, cei care vând
platitudini reîncălzite, cei care confundă aroganța cu geniul, se
miră că minciuna nu li se mai trece. Ei nu sunt „respectați
ca intelectuali” - pentru că nu au nimic de oferit. Te plângi că
ești înconjurat de legiuni de imbecili care nu vor să îți
asculte vocea? Probabil că deja au ascultat-o, și au realizat că
nu ai nimic de spus; că dincolo de titlurile pompoase, de cuvintele
alambicate, de "lucrările științifice indexate BDI", de sute de pagini sterile scrise „la edituri
de prestigiu internațional”, nu oferi de fapt nimic demn de atenție. Îmi
spui că pe vremuri marii profesori erau respectați cu adevărat?
Erau, pentru că creau lucruri vii și utile. Kant sau Einstein erau
respectați pentru ce scriau, ce creau. Azi, alții vor
același respect doar pentru că... i-au citit pe Kant sau
Einstein, sau au auzit despre creațiile lor.
Poate că sunt duse ireversibil
vremurile când un singur om din sat știa scrie și citi. Poate că
sunt duse ireversibil vremurile când un singur om din oraș avea cum
să se uite la stele cu telescopul ca să le catalogheze. Poate că
sunt duse ireversibil vremurile când doar câțiva oameni din sat
văzuseră ce se află după dealuri, dincolo de hotar. Poate
că toate aceste inegalități zdrobitoare de
cunoștințe/oportunități/calificări au dispărut pentru totdeauna
– iar noi trebuie să ne adaptăm acestei ere democratice. Sau
poate că inegalități de calificări/expertize există și vor
exista în continuare, numai că nu le știm recunoaște. Poate că
în continuare avem în fiecare comunitate câte un om-doi care sunt depozitari unici ai unor cunoștințe sau ai unui talent utile comunității – și rămâne încă să înțelegem și să apreciem acest lucru.
Un lucru cred că e sigur: suntem mult
mai alfabetizați și mai inteligenți decât acum 100 de ani.
Înțelegem lumea din jurul nostru mult mai bine. Trăim mult mai
sigur și mai civilizat. Mai organizat, mai competitiv, mai
democratic. Poate și cu mai multă răspundere – ceea ce e
obositor, așa că din când în când ne lăsăm tentați de
cântecul de sirenă al celor care ar vrea să ne ia înapoi aceste obositoare și stresante libertăți și drepturi, și să ne ducă înapoi în trecut; nu
pentru vor să ne protejeze, ci pentru că îi mână setea de putere
ieftină.
Comentarii
Trimiteți un comentariu