Bunul simț de a te lăsa scuipat
Într-o discuție online apropo de generalizările nejustificate asupra despăduririlor
din România, am postat
câteva imagini din satelit cu o vedere de ansamblu asupra
suprafeței pădurilor în ultimii 25 de
ani la nivel național și la nivelul unei zone din nordul țării
(ca studiu de caz mai detaliat). Despăduririle în acele hărți sunt pur și simplu
nedetectabile cu ochiul liber. Am scris acea concluzie subliniind că desigur există și cazuri punctuale de abuzuri.
Problema cu dovezile prezentate în
acea postare a mea este... că ele contrazic prejudecăți prea adânc înrădăcinate. Când „toată lumea” din jurul tău, când „toți
experții”, când „toți liderii
de opinie” pe care îi recunoști ca atare își pun reputația în
joc pentru a afirma că "e un dezastru național", "munții noștri au fost rași", „s-a mers prea departe”, „x trebuie să
meargă la închisoare”, „x merită să se tăvălească în
chinuri”, când tu însuți ai luat atitudine publică pe acele
coordonate dure și uneori fără întoarcere (pentru că e cam fără
întoarcere să spui că niște oameni merită moartea sau „măcar”
ruina personală)... vine cam greu ca într-o bună zi să realizezi
că ai fost de partea greșită a adevărului sau a moralității sau
chiar a legii.
Ca răspuns la postarea mea, cineva a
venit să reproșeze că nici măcar nu am „avut bunul simț” să
postez imagini mai de aproape cu un anumit caz deja cunoscut de la frontiera
româno-ucraineană, unde se vede că partea românească are totuși mai puține păduri decât cea ucraineană. În realitate zona aceea
se regăsea explicit în imaginile postate de mine, dar privită de
mai sus astfel încât se vede că e procentual nesemnificativă și
că nu a suferit modificări masive în 2012 față de situația de 25
de ani înainte. Contestatarul dorea însă acea poză detaliată pe care o știa din alte surse, și
numai pe aceea. Acea poză, și numai aceea, alături de concluzia
generalizatoare trasă pe baza ei și nu a altora, constituiau
o dovadă de bun-simț pentru dânsul.
Nu e întâmplătoare atitudinea pe
care o citez. Am mai vorbit și aici
despre un incident de același tip, la aeroportul din București.
Psihologul Daniel David numea
în tratatul „Psihologia Poporului Român” acest gen de atitudine
„colectivism”. Oricine iese din tiparele „noastre” trebuie
instinctiv pedepsit și este privit ca o amenințare la adresa
colectivității. Sigur că în acest context nu mai contează dacă
„tiparele” sunt juste sau nu. Nu mai contează care e adevărul
și cine are dreptate. E o chestiune de obrăznicie să ai
opinii contrare majorității, sau să fii diferit în orice fel (tare diferit oricum n-ai cum să fii – genetica, bat-o
vina...). E o chestiune de obrăznicie să nu fii de acord
atunci când cineva puternic (în sens social, penal, militar,
sindical, administrativ, economic sau de alt fel) face greșeli care
te afectează, sau minte, sau scuipă (la figurat sau la propriu)
peste tine sau peste alții. E o chestiune de bun simț să
încasezi flegmele dânșilor întocmai și la timp – și să fii
recunoscător pentru asta.
Am comentat și eu aici
cum acest colectivism poate veni dintr-o istorie regională marcată de
incertitudine instituțională cronică. Încheiam însă acel
comentariu punctând
în mod optimist că societatea românească pare a fi, potrivit
măsurătorilor sociologice, într-o accelerată îndepărtare de
aceste tare ale trecutului. La urma urmei se poate argumenta că era o chestiune de bun simț
să progresăm. Cum o chestiune de bun simț este și să spui adevărul, să respecți legea, să nu tolerezi nedreptatea, să nu minți, să nu furi, să nu faci rău altora, să respecți drepturile omului, să vorbești decent... și să nu scuipi alți oameni - nici la propriu nici la figurat.
Comentarii
Trimiteți un comentariu