Nu, nu vă credem
În continuarea datelor World
Values Survey (WVS) prezentate în postarea anterioară (extrase din cartea "Crimă la sugestia unei oi vorbitoare", disponibilă aici), să comparăm
datele României cu cele ale altor trei țări - Germania, Ucraina și
Turcia în privința măsurii în care aceste popoare au încredere în prieteni, străini, instituții, asociații etc.
Prietenii sunt „importanți” pentru
peste 95% dintre respondenți în toate cele patru țări. O
diferență notabilă este în categoria „foarte important”, unde
România are doar ~20%, adică semnificativ mai puțin decât cei
50-60% din Germania și Turcia, și ~45% din Ucraina; diferența se
regăsește la categoria „nu foarte important”. Această
diferență poate fi pusă în oglindă cu una în sens invers din
cazul familiei (simetric mai multă încredere în România decât în
Germania). Suplimentar față de Germania și Turcia, România nu are
un trecut recent de soliditate administrativă ca centru de putere
independentă. De aceea, România poate fi așteptată a pune cel mai
mult accent pe inerția propriilor structuri, chiar și a celor de
familie, în fața „prietenilor”.
Politica este „deloc importantă”
pentru aproape 40% dintre români – triplu față de Germania și
semnificativ mai mult decât în Turcia (~20%) și Ucraina (~30%).
Datele sunt firești dacă analizăm eficiența organizării
democratice din aceste țări. După dictaturile de până în 1989,
regimurile politice mai recente nu aveau timp să schimbe impresia de
profundă deconectare a individului de la capacitatea de decizie
colectivă nici dacă ar fi fost ele însele perfecte – ceea ce
potrivit cronicilor zilei pare să nu fi fost cazul (numărul de
dosare penale deschise azi pe nume de foști președinți,
prim-miniștri, primari, etc, poate fi folosit ca argument al
volatilității clasei politice). Plusul de scepticism al României
față de Ucraina poate fi de asemenea corelat cu perioada mai lungă
de stăpâniri complet străine în România, comparativ cu Ucraina.
La afirmația „se poate avea
încredere în majoritatea oamenilor” România și Turcia se
remarcă prin reticență notabilă – cca 90% răspunzând „trebuie
avută foarte multă grijă”. Prin contrast, procentul de
scepticism este la jumătate - doar 45% - în Germania; Ucraina are
valori intermediare. Se poate însă aprecia că „trebuie avută
foarte multă grijă” nu înseamnă „nu”, ci este pur și
simplu o manifestare a inerției în fața unui mediu în care
„străinii” au fost tradițional spoliatori.
Tot pe o scară de la 1 la 10 se pune
întrebarea „credeți că majoritatea oamenilor ar profita de dvs
dacă ar avea ocazia?”. Aici răspunsul românilor este un 22% la
cel mai aprobativ răspuns (scorul 1), de 2-5 ori mai mare decât
valorile din celelalte trei țări. Procentele cumulate pe scorurile
1-5 (general aprobativ) sunt mai apropiate însă (~50% în România,
față de ~40 în rest).
Calitatea de membru al unui partid
politic e foarte puțin răspândită (sub 5%), cu procente
esențialmente identice în toate cele 4 țări – în ciuda
diferențelor semnificative asumate în privința interesului general
în politică.
Idem, pentru implicarea în organizații
ecologiste.
Idem, pentru asociații profesionale
(cu diferențe de doar câteva procente).
Foarte similară este situația și la
calitatea de membru al organizațiilor caritabile – cu observația
că aici Germania are aproape 6% membri, România 2% iar celelalte
țări 1%.
Peste 95% dintre toți respondenții,
indiferent de țară, declară că nu sunt membri ai unor asociații
a consumatorilor – deși aici se poate nota că România are
aproape dublu numărul de membri față de Germania, ceea ce poate
contrazice prejudecățile legate de implicarea civică mai redusă a
românilor comparativ cu vestul Europei.
Grupurile de ajutorare sau
auto-ajutorare au cel mult 5% membri – cu valori ușor mai mari în
România și Germania decât în celelalte două țări.
Idem, la capitolul „alte
organizații”.
Cca 65% dintre români răspund „da”
la întrebarea „ați lupta pentru țara dvs?” - restul fiind „nu”
sau „nu știu”. Germania și Ucraina spun „da” doar în
proporție de 40%. Mai mult, dacă Ucraina are încă un număr mare
de nehotărâți Germania are un distinct ~55% care spune „nu”.
În Turcia, aproape 80% se raliază în jurul lui „da”. Este însă
greu de estimat care ar fi răspunsul germanilor dacă ar avea încă
latente în imediata vecinătate conflicte teritoriale așa cum au
țările estice, sau viceversa; de asemenea, procentul
rusofon/rusofil din Ucraina poate afecta rezultatele în contextul în
care cel mai des invocat posibil inamic pentru o asemenea luptă este
în ultima vreme tocmai Rusia.
Aproape 10% dintre români au
participat „în ultimii doi ani” (2010-2012) la manifestații
pro-ecologiste – dublu sau triplu față de celelalte țări, însă
rămânând cu marea masă (~90-95%) cu un răspuns simplu de „nu”
Circa 60% dintre români și ucrainieni
declară că nu sunt interesați de politică – cu circa 25 de
puncte peste germani și turci. Putem fi tentați să privim această
situație ca pe o măsură cantitativă a percepției lipsei de
control pe care o experimentează individul în raport cu deciziile
sociale.
Într-o estimare mai concretă a
implicării civice, peste 40% dintre germani declară că au semnat
vreo petiție cu implicare politică, și doar ~25% declară că nu
ar face-o niciodată. Prin contrast, în societățile estice 60-75%
dintre respondenți declară că nu ar semna niciodată o petiție cu
conținut politic, și doar ~10% au semnat una vreodată.
Tot pe linie civică, ~70-90% dintre
estici declară că nu ar participa niciodată la o acțiune de
boicot, și sub 5% au făcut-o vreodată. Prin contrast, ~10% dintre
germani au participat deja activ la o astfel de acțiune, și doar
~50% nu ar face-o niciodată. Se poate argumenta că resorturile
acestor alegeri sunt exact aceleași ca la cele legate de politică –
fiind generic vorba de decizii la nivel macro-social despre care
individul este sigur că sunt luate oricum fără voia sau controlul
lui.
Circa 0% dintre germani au participat
la vreo demonstrație în pașnică – în contrast cu numere de
două ori mai mici (sau de patru în cazul Turciei) în celelalte
țări. Dacă doar 30% dintre germani nu ar participa niciodată la o
demonstrație, procentele cresc la ~50% în România, 60% în
Ucraina, și 70% în Turcia. Se poate argumenta că viața socială
mai nesigură defavorizează în general încrederea într-un demers
colectiv social ca ceva realmente controlabil de individ în fața
autorității, sau încrederea că o manifestație poate fi sau poate
rămâne pașnică.
Puțin peste 10% dintre germani au
participat deja la cel puțin o grevă, față de ~7% dintre români,
și încă și mai puțini ucrainieni sau turci. În timp ce 45%
dintre germani nu ar participa niciodată la o grevă, procentul este
mult mai mare în celelalte țări (~60-70-85% pentru România,
Turcia și Ucraina, în această ordine).
Idem pentru categoria „alte acte de
protest”
Pe o scară de la 1 la 10 a
preferințelor politice stânga (1) -dreapta (10), cele mai mari
punctaje apar, cu excepția Turciei, la scorul 5 – ceea s-ar
traduce prin centru-stânga. Românii ies însă în evidență cu un
20% în dreptul lui „nu știu”, ceea ce împiedică definirea
clară a unei majorități. În rest, scorurile însumate sugerează
dominarea stângii în Germania și Ucraina, și a dreptei în
Turcia. Poate fi discutată măsura în care organizația de stânga
kurdă PKK influențează această ultimă alegere prin alăturarea
puternic vizibilă a conceptelor de terorism și de partid de stânga.
În rest, se mai poate și remarca faptul că extremele scalei au
cele mai mici scoruri în Germania, dar devin maxime locale (8-10%
fiecare) în România; măsura în care această alegere denotă
certitudine sau extremism este probabil neclară și greu de estimat.
Românii ies de departe în evidență
ca cei mai sceptici în relație cu vecinătatea/cartierul: ~55%
dintre ei nu au deloc, sau au foarte puțină, încredere – adică
dublu față de Germania și aproape triplu față de celelalte două
țări. Procentul de neîncredere scade probabil firesc sub 50% în
localitățile mici (până la 10000 de locuitori). În localitățile
mai mari, este posibil ca scepticismul să fie amplificat de
aglomerarea urbană excesivă și haotică sau chiar abuzivă cu
rădăcini în perioada comunistă. Datele se corelează și cu
procentele relativ mici obținute de prieteni ca sursă de încredere.
Circa 45% dintre români au încredere
redusă sau deloc în oamenii pe care îi cunosc personal, față de
10-20% în restul țărilor. Procentul de „încredere totală”
este și el la jumătatea celor din restul țărilor – totul în
concordanță cu răspunsul la întrebarea dacă se poate avea din
oficiu încredere în oameni. Se poate argumenta că acest item este
confuz. „Oamenii pe care îi cunosc personal” nu înseamnă
neapărat prieteni apropiați sau cunoștințe apropiate. De
asemenea, conceptul că simplul fapt că ai cunoscut un om îl face
mai de încredere, ar fi valabil fie dacă propria ta prezență are
efecte pro-etice ieșite din comun, fie dacă ai un perfect control
asupra persoanelor pe care le cunoști personal, și le preselectezi
pentru a se conforma standardelor. Nu în ultimul rând, e neclar în
ce măsură răspunsurile reflectă în mod diferit de la țară la
țară atitudinea psihologică a respondentului, sau pur și simplu
mărimea cercului social.
Oamenii întâlniți pentru prima dată
au un scor de încredere din partea românilor de sub 10%, față de
20-30% în celelalte țări. Se poate face însă același comentariu
ca la itemul anterior.
Oamenii de altă religie primesc
încrederea a ~50% dintre germani, ~45% dintre ucrainieni, ~35%
dintre turci, și doar 20% dintre români. Interesant, nu exista
diferență notabilă între Germania și România la capitolul
toleranței față de un potențial vecin de altă religie (item
explorat într-o întrebare separată). În cazul românilor, se pot
puncta ca factori specifici existența unei biserici naționale
tradiționale (altă religie
ar fi atunci echivalent cu altă
națiune), posibila confuzie asupra
termenului „altă religie” (dacă se referă la musulmani,
budiști etc, sau și la toate varietățile de creștinism), și la
istoria din ultimele două mii de ani, când, de la Traian încoace,
orice agresori militari și stăpânitori temporari străini au avut
altă religie decât localnicii. Desigur, există și dihotomia
dintre a tolera și a avea încredere,pe care întrebarea WVS o
ignoră aparent. În fapt, procentul de încredere al românilor în
alte naționalități este tot de 20% (cu tendințe similare itemului
anterior și la restul țărilor), sugerând că într-adevăr „altă
religie” este adesea asimilat cu „străin” în România.
Majoritatea respondenților (80-90%) au
încredere la un nivel sau altul în biserici. Totuși, încrederea
„mare” și „foarte mare” este la ~70-75% în țările estice
față de doar 35% în Germania.
Încrederea în forțele armate este
„mare” și „foarte mare” pentru 60-70% dinte respondenți, cu
românii manifestând un entuziasm mediu prin scorul de la „foarte
mare” intermediar între mai scepticul ~10% german și mai
declarativul ~40% turc.
Toate cele patru țări își
asumă cu doar 5-10% „foarte mult”
încrederea în presă. Scorul cumulat
„mult + foarte mult” este de 40-50% în restul țărilor, însă
mult mai mic – doar ~25% - în
România. De asemenea, România are cel
mai mare scor la „neîncredere totală” - 27% mai mult decât
dublu față de Ucraina și Germania.
Idem, pentru televiziune.
Idem, pentru sindicate.
Idem, pentru poliție.
Idem, pentru tribunale.
Idem, pentru guvern.
Idem, pentru partidele politice.
Idem și pentru parlament.
Idem, pentru administrația publică.
Similar pentru universități. Dacă
toate formele de concentrare a puterii sociale, de la itemii
precedenți, erau privite distinct mai sceptic în România decât în
alte părți, universitățile au parte de tratamente ceva mai
echilibrate, deși cu același trend de un minus de 10 puncte
procentuale la încrederea mare și foarte mare în comparație cu
restul țărilor.
Încrederea în organizațiile
caritabile/de binefacere este în România mai mică decât în
celelalte trei țări, lucru probabil explicabil prin absența
acestor organizații din țară multă vreme (în perioada
comunistă), dar și prin asocierea lor cu ideea de construct social
similar sindicatelor etc – adică unele percepute ca ineficiente
și/sau excesiv de intruzive/invazive. Mai exact, cu 5-10 mai mult
dintre români decât dintre celelalte trei populații aleg răspunsul
„deloc încredere”, în timp ce la categoriile însumate „multă”
și „foarte multă” scorul este cu 10-20 puncte procentuale mai
mic decât în celelalte trei țări.
Idem, pentru organizațiile femeilor.
Idem, pentru organizațiile ecologiste.
Încrederea în Uniunea Europeană era
în 2012 cu câteva procente mai mare în România decât în
Germania. Se poate argumenta că motivul ține de imaginea de garant
al securității și prosperității pe care o are UE în estul
Europei.
Prin contrast, încrederea în ONU este
cu ușor mai mică în România decât în Germania – dar apropiată
și în fapt ușor mai mare decât în Turcia și Ucraina. Se poate
argumenta că, prin contrast cu UE, ONU nu are interacțiuni curente
cu cetățeanul din aceste din urmă țări, și nu are deci
avantajul UE, de a fortifica o relație de încredere pe căi
materiale. În plus, și natura acțiunilor celor două organizații
diferă foarte mult.
Li se cere respondenților WVS să
își dea cu părerea despre afirmația „Deciziile importante
pentru țară ar trebui luate de experți și nu de guvern”. Se
poate argumenta că acest item este greșit formulat, întrucât ni
se dă să alegem între patru nuanțe variind de la „idee foarte
bună” la „idee foarte proastă”. Ori, răspunsul logic ar fi
nici acord, nici dezacord, ci „guvernul trebuie să conțină
experți”. În orice caz, la acest capitol românii ies din nou în
evidență prin neîncrederea în sistemul public/social: aproape 89%
aprobă ideea, dintre care jumătate cu „foarte bine”.
Circa 60% dintre români cred că
e o idee „bună” sau „foarte bună” ca armata să își asume
conducerea țării – iar aproape 30% se situează la polul opus
(„rea” și „foarte rea”). Situația este similară cu cea din
Turcia, în timp ce ~90% dintre germani, sau ucrainieni refuză
conceptul (și doar puțin sub 5% îl acceptă). Pe de altă parte,
la o întrebare separată, germanii și ucrainienii sunt în perfectă
concordanță cu ei înșiși când despre conceptul de sistem
democratic ei declară că este „bun” sau foarte bun” în
proporție de ~95% - tocmai procentul care refuza o dictatură
militară. În schimb, românii și turcii li se alătură cu
procente de ~80%, sugerând că preferința de la itemul anterior
pentru o dictatură militară izvorăște nu atât din năzuința
spre opresiune cât din încrederea în propria armată și
neîncrederea în rezultatele de până acum ale experimentului
democratic din aceste țări. Cu alte cuvinte, am prefera democrația
în locul dictaturii, dar nu suntem convinși că avem încă
experiența sau resursele pentru a ne asuma 100% democrația.
Tot pe o scară de la 1 la 10, alegerea
liderului prin vot liber este „o caracteristică esențială a
democrației” pentru peste 90% dintre cetățenii tuturor celor
patru țări. Procentul celor care aleg însă răspunsul cel mai
ferm (10 pe scara de la 1 la 10) variază însă semnificativ – de
la ~70% în Germania la ~55% în România, ~50% în Ucraina, și ~40%
în Turcia.
Ideea ca „armata să preia puterea
când guvernul este incompetent” este esențială/inerentă
democrației pentru 30-40% dintre români, turci sau ucrainieni, și
doar ~10% dintre germani.
„Drepturile civice protejând poporul
împotriva abuzurilor guvernamentale” sunt o trăsătură esențială
democrației pentru 80-90% dintre cetățenii tuturor celor patru
țări (răspunsurile din intervalul 6-10, pe o scară de la 1 la 10;
românii aleg în cel mai mare procentaj dintre cele patru națiuni
răspunsul cel mai tranșant, 10 – în proporție de ~50%, cu 5-15
puncte procentuale peste ceea ce se vede în celelalte tei țări)
„În democrație statul egalizează
veniturile oamenilor”: pe o scară de la 1 la 10, ~50% dintre
germani cred că acest lucru este inerent/esențial democrației –
față de 55% dintre români, și ~80% dintre turci sau ucrainieni.
Ideea că „poporul se supune
liderilor” este definitorie pentru democrație în opinia a ~10%
dintre germani, exprimată pe o scară de la 1 la 10 prin
răspunsurile cumulate la scorurile 6-10 – cu doar ~3% pentru
răspunsul cel mai ferm (10 pe scara 1-10). Prin contrast, ~50%
dintre români, turci, sau ucrainieni sunt de acord cu această idee
(~12-16% cu răspunsul cel mai ferm în acest sens). România se
remarcă prin cel mai mare procentaj de asumare a răspunsului celui
mai ferm în favoarea acestei afirmații (~20%).
„Democrația este importantă” în
opinia a ~90% dintre germani, 85% dintre români și turci, și ~80%
dintre ucrainieni – din nou însumând jumătatea pozitivă a
scorurilor de pe o scară de la 1 la 10. Românii și germanii adoptă
răspunsul pozitiv cel mai ferm în aceeași proporție de 55-60%,
spre deosebire de 35-40% în Ucraina și Turcia
Pe
o scară de la 1 la 10 germanii
apreciază în proporție de ~80% (punctajele
cumulate de scorurile 6-10) că
țara lor este condusă democratic. Procentul este de două ori mai
mic în România (~40%). În Turcia, el este de ~70%, iar în Ucraina
de ~30%. Se poate argumenta că răspunsurile din România și
Ucraina trebuie să pună într-o lumină aparte toate celelalte
aprecieri făcute de acești cetățeni în privința a ceea ce este
și ceea ce ar trebui să fie democrația: niciunul dintre acele
răspunsuri nu este rezultat din realități curente verificate și
trăite de respondenți acasă la ei, ci doar din oglindirea unor
comunicări mai mult sau mai puțin precise venite din exteriorul
societății, și, ocazional, din scurte interacțiuni ca vizitatori
în societăți străine percepute de respondenți ca real
democratice.
Probabil în concordanță cu
răspunsurile de la itemul anterior, ~85% dintre germani cred ca
drepturile omului sunt respectate la ei în țară „foarte mult”
sau „destul de mult”, în timp ce răspunsuri. Cu ~60%, turcii
par mai aproape de germani, iar ucrainienii, cu ~35%, mai aproape de
români. Cum rapoartele statistice internaționale despre diversele
forme de drepturi ale omului nu confirmă o situație de trei ori mai
rea în România decât în Turcia, sau de aproape două ori mai rea
decât în Ucraina, se poate aprecia că răspunsul la această
întrebare reflectă standarde aspiraționale într-o proporție mai
mare decât realități obiective (fie ele și realități oglindite
în atitudini subiective).
Date poate foarte instructive oferă
atitudinea față de prieteni și colegi ca sursă de
știri/informații: cel mai mare procent (pentru „zilnic” și
„săptămânal”) îl au germanii, cu ~90%, urmați îndeaproape
de ucrainieni la câteva puncte diferență, apoi de turci la ~70%,
și de români la doar ~65%. De ce o societate relativ conservatoare
sub multe aspecte alege să pună accent mai redus decât altele pe
această interacțiune din cercul imediat de cunoștințe? Se poate
aprecia că nu li se atribuie din oficiu rudelor și prietenilor un
statut „conectat la informații din sistem”, care să îi facă
surse credibile de informație. Se poate de asemenea cita
neîncrederea pe care românii o afișează în rețeaua socială de
putere, ca una ce este dincolo de controlul lor și lucrează prea
rar în folosul lor.
Circa 75% dintre germani consideră că
jurnaliștii acoperă echidistant subiectele electorale – în timp
ce în România și Ucraina procentele se apropie de 40%.
Neîncrederea românilor în presă ca mecanism de putere socială
poate fi marcată ca atare, și corelată cu alte indicii în același
sens, menționate mai sus.
În opinia a ~80% dintre germani,
există „foarte des” sau „des” alternative reale dintre care
să aleagă la vot. Procentul este ceva mai mic la români (~65%), și
mult mai mic la ucrainieni (~35%)
„Cât de important este efectul
pozitiv pe care alegerile libere îl au sau îl pot avea asupra
calității vieții dvs și familiei dvs?”: la această întrebare
~70% dintre germani răspund „foarte important” sau „destul de
important” - față de ~80% dintre ucrainieni și ~90% dintre
români. Evident, de vreme ce respondenții estici afirmă la alte
întrebări că „nu au parte de alegeri realmente libere” (votul
nu este numărat corect, autoritățile electorale nu sunt cinstite,
presa nu este obiectivă, etc), răspunsul la acest item poate fi în
bună măsură socotit o reflectare a unor aspirații.
Pe de altă parte, este de anticipat că dacă românilor li s-ar
cere să compare alegerile din 2012 cu cele din anii 1980, ar
reformula prezentul în termeni mult mai laudativi.
În opinia a peste 90% dintre români
(cu 10-20 puncte mai mult decât la ucrainieni sau germani) alegerile
libere sunt „foarte importante” sau „destul de importante”
pentru dezvoltarea economică.
Ca tendință generală din cele
de mai sus, se poate remarca similitudinea dintre România și
Germania – poate o surpriză pentru ochiul neantrenat în date
concrete dar antrenat în stereotipurile care circulă în viața
noastră publică. Foarte adesea, diferențele dintre România și Germania,
sau celelalte țări, țin de ceea ce majoritatea grilelor de
interpretare definesc ca „tradiționalism”, „pasivitate”, sau
„obediență”. Eu însă nuanțez, punând accent pe faptul că
acele răspunsuri ilustrează de multe ori o realitate obiectivă
istorică, în care individul sau grupul social a fost sau încă
este supus în măsură demonstrabilă, obiectivă și nu subiectivă,
unui regim de presiune energică, aleatoare, și potențial
distructivă, din partea factorilor de putere externă/superioară –
un regim în care în mod demonstrabil factual „schimbarea”
înseamnă spolierea individului. Această presiune creează un
context cultural în care întrebările chestionarului pot purta
conținuturi ideatice pe care autorii să nu le poată anticipa, și
care să distorsioneze răspunsurile.
O bună parte dintre răspunsurile din România sunt declarativ entuziaste la adresa conceptelor democratice, inclusiv a implicării sociale, administrative sau politice. Aparent ilogic, aceiași respondenți par să fi făcut pasul înapoi când vine vorba de fapte concrete: nu există încredere în sistem (stat, guvern, presă, partide, parlament, sindicate, ONG-uri, activiști, vecini... și orice altă formă de organizare în care când te „înregimentezi” investești cu încrederea și drepturile tale niște oameni pe care nu îi poți controla ulterior). Această neîncredere poate fi văzută drept complet justificabilă prin prisma faptului că în România instituțiile democratice nu au apucat să funcționeze suficient de mult sau de real pentru a își demonstra predictibilitatea, siguranța, eficiența și utilitatea. Astfel, când românii (sau alți estici) își manifestă "încrederea în democrație", o fac cu gândul la acele locuri unde democrația și-a demonstrat profitabilitatea inclusiv din punctul de vedere cel mai cuantificabil – cel economic. În schimb, puși în fața propriilor instituții democratice, românii se arată natural sceptici - ba chiar dispuși să le sacrifice relativ ușor în schimbul unui posibil plus de profitabilitate economică imediat-verificabilă.
O bună parte dintre răspunsurile din România sunt declarativ entuziaste la adresa conceptelor democratice, inclusiv a implicării sociale, administrative sau politice. Aparent ilogic, aceiași respondenți par să fi făcut pasul înapoi când vine vorba de fapte concrete: nu există încredere în sistem (stat, guvern, presă, partide, parlament, sindicate, ONG-uri, activiști, vecini... și orice altă formă de organizare în care când te „înregimentezi” investești cu încrederea și drepturile tale niște oameni pe care nu îi poți controla ulterior). Această neîncredere poate fi văzută drept complet justificabilă prin prisma faptului că în România instituțiile democratice nu au apucat să funcționeze suficient de mult sau de real pentru a își demonstra predictibilitatea, siguranța, eficiența și utilitatea. Astfel, când românii (sau alți estici) își manifestă "încrederea în democrație", o fac cu gândul la acele locuri unde democrația și-a demonstrat profitabilitatea inclusiv din punctul de vedere cel mai cuantificabil – cel economic. În schimb, puși în fața propriilor instituții democratice, românii se arată natural sceptici - ba chiar dispuși să le sacrifice relativ ușor în schimbul unui posibil plus de profitabilitate economică imediat-verificabilă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu