De ce (nu prea) iubim primarii?
Sondajele de opinie din România arată,
comparativ cu alte țări, o neîncredere manifestă în
instituțiile democratice ale statului român și o încredere
remarcabilă în cele ale Uniunii Europene. Astfel, conform
Eurobarometrelor (o să iau aici ca referință Eurobarometrul
Special 307, publicat în 2009) suntem printre ultimii din Europa din
punct de vedere al încrederii în autoritățile „naționale”,
și primii în cele europene. În privința încrederii în
autoritățile locale și regionale, nu mai ieșim în evidență
între europeni, nici cu neîncrederea nici cu încrederea.
Aceste date se potrivesc cu ceea ce
scoteam în evidență în cartea dedicată miturilor și locurilor
comune despre „cum sunt românii” în comparație cu alte câteva
popoare din zona europeană (vezi aici),
adică:
[În sondajele de opinie, legat de
presă] România are cel mai mare scor la „neîncredere totală”
- 27% mai mult decât dublu față de Ucraina și Germania. Idem,
pentru sindicat, poliție, tribunale, guvern, partide politice,
parlament, administrație publică, organizații ecologiste... dar nu
și UE (în care avem mai multă încredere decât germanii).
Sondajele de opinie interne mai
detaliate ne arată persistent (precum sondajul INSCOP din martie
2016 pe care îl voi lua ca ilustrare) o încredere a românilor de
doar ~10% în Parlament și partide politice și de doar ~20% în
guvern. Urmează apoi Consiliile Județene cu cca 25%. Mult deasupra
se află Președinția și Primăriile, cu 35-45%.
Încrederea disproporționat de mare în
Primari și Președinte, comparativ tocmai cu partidele care (aproape
fără excepție) i-au propus în acele funcții, sau chiar cu
Consiliile Județene care au rezultat din aceeași rundă de alegeri
ca și primarii și adesea cu implicarea lor directă, merită
notată. Diferența poate vine din faptul că, spre deosebire de
toate celelalte foruri democratice, primarul și președintele sunt
aleși direct și universal de către cetățeni. Există de aceea
mai comod accesibil sentimentul că acești funcționari sunt mai
degrabă sub controlul cetățenesc decât alte instituții
(parlament, guvern, consilii de orice fel). În plus, un primar sau
un președinte sunt mult mai concreți și mai palpabili decât un
vag și prea complicat „guvern”, „consiliu” sau „parlament”.
Procentajele comparativ foarte mari
(deși, cum am spus, la nivel european nu mai prea sunt așa de mari)
de încredere în instituția primarului și respectiv în instituția
președintelui... ne pot explica și de ce pe aceste funcții este
mult mai ușor să te conservi prin vot decât pe altele. Pe lângă
meritele reale ale diverșilor candidați, se pare că (la noi sau
oriunde altundeva în lume) intervine aici și o componentă de
subtext psihologic sau social care dă avantaj net primarului sau
președintelui în funcție – spre exasperarea și adesea legitima
stupoare a oponenților, care „nu înțeleg cum e posibil ca...”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu