A descrie lumea nu înseamnă a o explica
Circulă un curent intelectual care se
pretinde uimit de incredibilul
șir de coincidențe care ne fac viața posibilă:
Dacă Terra n-ar avea exact 21% oxigen
în atmosferă, noi n-am fi existat.
Dacă Terra nu era exact la această
distanță de Soare, noi n-am fi existat.
Dacă forța gravitațională nu era
exact cât este, noi n-am fi existat.
Dacă masa protonului nu era exact cât
este, iar sarcina lui n-ar fi fost pozitivă, sau etc... atunci
materia n-ar mai fi fost ce e azi. Stelele n-ar mai fi existat, nici
planetele, nici omul etc.
Filosofic vorbind, această abordare
este fundamental greșită în opinia mea. Ceea ce facem noi, atunci
când facem știință pe tema oxigenului sau a masei protonului sau
a soartei stelelor, este doar să disecăm, în felii tot mai
mici, propriile noastre experiențe. Așadar, pe noi înșine, respectiv propriile noastre
date despre lumea în care deja existăm (fie ele și filtrate prin judecata sau experiența altora –
profesori, preoți, prieteni, stăpâni etc). Când le descriem, pornim așadar de la premiza
(pe care nu o mai punem în discuție, cum celebru spunea Descartes -
„cogito ergo sum”) că noi înșine (fiecare dintre noi la rândul
său, în calitate de vorbitor/gânditor) „existăm” și „suntem
reali”. De obicei trecem foarte repede peste această premiză,
substituind-o îndemânatici cu un concept al cărui caracter aproximativ și
dependent de cvorum social îl ignorăm, numindu-l fără compromis „realitate”. De obicei când
formulăm declarații de genul „marea este albastră”, sau
„1+1=2”, le considerăm „fapte” și „realitate” - când
ele sunt mai degrabă suma unor convenții sociale tacite și subiective. Am
discutat anterior
cum cuvântul „albastru” reflectă un set de măsurători
efectuate de către celulele din ochii noștri și procesate de către
neuroni, supuse ulterior judecății majorității semenilor noștri:
adică, am convenit cu toții ca fenomenul acela (care afectează în acel fel ochiul și neuronii) să capete numele de „culoare
albastră”. În alte limbi, sau în alte epoci, el are alte nume –
sau nu are niciun nume pentru că nu interesează. La fel,
aparent-simpla afirmație „1+1=2” face în fapt apel la concepte adoptate
prin consens în societate, ca de exemplu folosirea sistemului
numeral zecimal (și nu a celui sexazecimal al babilonienilor, sau a
celui binar al calculatoarelor, sau a altuia), folosirea operației de adunare notate
într-un anumit fel și cu anumite proprietăți, folosirea
sistemului de numerale arabe... și altele.
Revenind deci, când constat că omul
are ochi, și anume exact doi... nu am descoperit
nimic despre motivul existenței omului sau soarta universului,
ci doar am descris singurul set de date la care am acces –
singura „realitate” la care am acces. Tot astfel, disecând
ochiul în țesuturile din care este format, în celulele din care
este format, în atomii săi, în protonii săi, în
bozonii/leptonii/etc pe care i-am găsi pe acolo, nu fac altceva
decât să dau nume bucăților tot mai mici în care l-am desfăcut: „țesut”,
„atom”, „foton”, „proton”. Sunt niște nume,
însoțite de descriptori simpli (masa, culoarea etc) pe care noi
le alegem; am putea foarte bine să
abandonăm „protonii” și „atomii” și să recurgem la
„teoria stringurilor” - reușind să descriem realitatea la fel
de precis ca folosind "modelul standard" din fizica actuală. E în fapt ilogic să
caut în aceste date fundamental descriptive un „motiv” al existenței mele, atâta vreme
cât premiza primară a colectării acelor date, punctul de
plecare în baza cărora le-am demarat colectarea, era tocmai
existența mea formulată ca o axiomă.
Mi se pare deci ilogic să mă mir că
există în natura „fix patru forțe fundamentale și nu 17 sau 3”,
că valoarea numărului lui Avogadro este fix cât este, că viteza luminii este fix
cât este, sau pur și simplu să mă mir că există o chestie
numită „lumină”, sau că masa protonului este de fix de 1835
de ori mai mare decât masa electronului. Această valoare, 1835, e
consecința directă a ipotezei primare că eu însumi „exist”,
în exact aceeași măsură logică precum sunt și afirmațiile
„omul are doi ochi” sau „ochii sunt formați din țesuturi”
sau „țesuturile sunt formate din celule” sau „celulele sunt
formate din molecule”. Niște afirmații, adică, prin care dau
doar detalii despre modul în care eu îmi reprezint mie însumi lumea, fără a-mi spune nimic despre "sensul universului" sau alte probleme de această natură. A specula cum ar arăta
lumea dacă omul ar avea trei ochi nu doi, sau dacă Hitler ar fi
cucerit SUA, sau dacă protonul ar fi avut sarcină negativă nu
pozitivă (de parcă cele două nu sunt doar niște cuvinte arbitrar
alese)... toate acestea pot fi exerciții intelectuale interesante
dar nu au cum să îmi vorbească despre „sensul universului”.
Desigur, cele de mai sus nu pot fi luate a pledoarie anti-știință. Fără toate acele unelte conceptuale citate mai sus (matematica, celulele, țesuturile, atomii, protonii, electronii, fotonii etc) viața noastră ar fi fost azi mult mai grea sau mult mai puțin probabilă. Cred că e nevoie însă se ne amintim că ele sunt doar atât - unelte temporar utile, pe care le putem (și probabil le vom) cizela sau înlocui pe măsură ce mergem mai departe. Unelte, și nu "chip cioplit" în vreo nouă religie în care profesorul de chimie/fizică/matematică încetează să mai fie profesor și devine izvor de presupus text sacru și imanent.
E adevarat, dar vorbele despre "sensul universului" etc. vor fi tot asemenea cuvinte...(sau chiar mult mai goale). Doar ca vor scapa - SI LOR - sensurile OMULUI ca SCOP IN SINE, cum se exprima frumos Kant!
RăspundețiȘtergere