De ce ne plac Trump și Putin și Erdogan
Discursul public din Europa, și o bună
parte din cel din SUA, pare oripilat de succesul populiștilor din
SUA, centrați în tabăra republicană în special alături de
Donald Trump. Donald Trump și-a zdrobit toți adversarii în cursa
pentru a deveni candidatul republican la președenția SUA – iar de
aici până la Casa Albă nu mai e mult. La fel de neînțeles pare
pentru mulți dintre noi tabăra demagogic-populistă din Marea
Britanie – foarte aproape să scoată Anglia din UE la referendumul
care urmează peste câteva zile la Londra. La fel oripilat pare
discursul public de abuzurile de autoritate de la Moscova (cu
președintele Putin) sau de la Istanbul (cu președintele Erdogan).
Nici în România, modelele politice de la vârf nu sunt foarte
departe de această atitudine populistă – fie că vorbim de
liderii marilor partide fie că vorbim despre obsesia cătușelor
televizate pentru corupți.
E greu să nu rămâi revoltat după ce
vezi derapajele rasiste, anti-știință, anti-democrație,
anti-libertate de expresie, anti-egalitate, anti-piață liberă etc.
Această înșiruire de „anti” nu poate fi, cu siguranță, decât
un simptom periculos. Și totuși, oameni precum Trump, Nigel Farage,
Putin sau Erdogan au alături cel puțin zeci de milioane de
susținători devotați. Să fie vorba oare de zeci de milioane de
„oameni periculoși”? Să existe oare atâta nebunie și ură în
lume?
Răspunsul pare a fi „da”, atâta
vreme cât rămânem captivi discursului public din mass-media. În
opinia mea este un răspuns greșit. În opinia mea substanța
atitudinilor lui Erdogan, Putin, Farage sau Trump nu se referă la
modalitățile de ură, și nici la trucurile de imagine populiste.
Se referă în primul rând la o reacție de respingere față de un
model social pe care o bună parte dintre noi îl vedem scăpat de
sub control. De sub orice control. Al nostru,al liderilor, al
oricărui administrator bine definit. Mai mult, un sistem în care
predomină habotnicia liberalistă; nu liberalismul, ci
habotnicia exprimată în numele lui. Un sistem în care prea des ne
simțim obligați să ne prefacem că nu ne simțim amenințați
de străini, să ne prefacem că într-adevăr credem că orice om e
egalul nostru, să ne prefacem că într-adevăr vrem libertate, să
ne prefacem că într-adevăr vrem să aibă toți tot atâta
libertate câtă avem noi, să ne prefacem că ne pasă de alții, să
ne prefacem că ne convin liderii aleși prin vot, să ne prefacem că
ne place mâncarea sănătoasă, să ne prefacem că suntem culți,
să ne prefacem că ne place eco/bio, să ne prefacem că ne place să
purtăm cască pe bicicletă, să ne prefacem că nu urâm, să ne
prefacem că toate țările sunt egale în UE...
În opinia mea e foarte corect și uman
să nu fim rasiști, xenofobi, violenți sau analfabeți. Să nu
încălcăm niciodata Cele Zece Porunci, sau măcar să nu încălcăm
niciodată vreun regulament sau vreo lege. Cam greu însă, pentru o
ființă umană de rând. Mulți dintre noi percep în acest
context cu iritare o doză notabilă de fățărnicie în spațiul
public. Percep cu iritare rictusul amar al celor care, de la tribune mai mult sau mai puțin oficiale, ne atrag
atenția că trebuie să fim „politically correct”/”corecți
politic” - înțelegându-se însă în subtext că dânșii
totuși tare ar vrea să mai ardă pe rug niște vrăjitoare și să
mai deschidă cuptoarele de la Auschwitz – doar că „din păcate”
nu le permit legile și puternicii zilei. Când rămâi cu impresia
că majoritatea celor care au frâiele puterii doar mimează
corectitudinea, când le percepi tendințele de a fi exact opusul a
ceea ce afirmă și cer public (fie din voință fie din simplă și
umană indolență sau incompetență)... atunci Trump, Putin sau
Erdogan devin alternative foarte logice și solide. Au negat teoria
evoluției? Au negat încălzirea globală? Au negat holocaustul? Au
negat egalitatea între oameni? Au negat dreptul la liberă
exprimare? Au negat dreptul oricui la educație? Au negat democrația?
Foarte bine, gândesc unii dintre noi: măcar le-au negat pe față
și simplu, pe înțelesul oricui - fără să se mai ascundă după deget ca politicienii "liberali". Da, fiecare din aceste negări,
luată fiecare în detaliu, este cel puțin greșită. Dar nu
detaliile fiecărui discurs rămân până la urmă în mintea
ascultătorului, ci concluzia despre autor. Se pricepe sau nu la
meseria de lider? Vrea sau nu să ia ceva de la mine și de la
ai mei (bani, drepturi, pământ, sânge...)? Vrea, și poate, să ne
dea ceva înapoi în schimbul votului? Pentru mulți dintre noi
răspunsurile la aceste întrebări vin ușor: „e sincer și
hotărât, și a dovedit-o prin vorbe și mai ales prin fapte”.
Pentru mulți, nu contează exact cine a spus cel mai corect lucru
ci... cine a lăsat impresia că știe și vrea să fie lider.
Și uite așa, pe fondul unei crize de
lideri care să creadă vizibil în ceea ce spun, care chiar pot
convinge că merită să te lupți pentru libertate, egalitate sau
decență, viitorul unor Trump, Putin sau Erdogan poate fi foarte
bun. Nu neapărat datorită meritelor lor, nu datorită păcatelor
umane ale alegătorilor lor, ci datorită eșecului celor care ar
trebui să reprezinte tabăra progresului.
În SUA, contracandidata cea mai
probabilă a lui Donald Trump pentru Casa Albă, Hillary Clinton, are
în bagajul electoral trei bolovani: este cercetată de procurori
(mass-media de la noi i-ar spune „candidată penală”, iar
România Curată i-ar cere să renunțe la candidatură), are în
familie scandalul Monica Lewinski, și a fost conectată la surse de
finanțare din Rusia; sunt trei subiecte despre care presa
internațională nu vorbește aproape deloc – cel puțin nu presa
care ajunge la publicul de rând din România. Dacă te gândești la
vasta carieră politică a doamnei Clinton (senator, ministru de
externe etc), nu poți decât să fii de acord cu președintele
Obama, că dânsa este cel mai calificat candidat la președenție de
până acum. Dacă te gândești însă la cele trei puncte slabe,
menționate mai sus, Donald Trump rămâne cu șansele lui, iar noi
putem rămâne poate cu înțelegerea că adesea nu avem date
suficiente, și prin urmare nici dreptul, de a privi de sus zeci de
milioane de contribuabili, din state mult mai puternice
economic/politic decât al nostru, pe motiv că ar fi proști,
inferiori, inculți sau creduli. Paradoxal, în momentul în care îi
privim astfel de sus, devenim exact ceea ce am condamnat în alții.
Devenim atât de anti-Trump/Putin/Erdogan încât, paradoxal, suntem
Trump/Putin/Erdogan noi înșine. Încât mă pot întreba, cine este
mai de evitat? Trump originalul, sau copia care încearcă să ajungă
la putere cu un mesaj anti-Trump?
Această ultimă întrebare poate fi
elaborată în multe alte feluri. De exemplu, ce alegem între un
corupt și un corupt care proclamă anticorupție? Ce
alegem între un plagiator și un plagiator care proclamă anti-plagiat? Probabil că nu alegem nimic, sau probabil că alegem degeaba - dar stând astfel deoparte și alegând din ce oferă dânșii, nu putem să ne așteptăm decât să avem țara pe are o merităm. Sau, pe care într-o bună zi o vor merita alții.
Comentarii
Trimiteți un comentariu