Memoriu deschis
Am adresat azi (prin email către reprezentanți aleși și către superiori ierarhici) următorul memoriu, pe care l-am redactat la sugestia unor colegi:
Memoriu
Subsemnatul
[...] vă rog să luați în considerare, și dacă este cazul
să sprijiniți, următoarele propuneri pentru eventuale modificări legislative,
regulamentare sau de altă natură. Ele au de-a face cu sistemul de educație și
de cercetare din România. În parte au fost expuse și în alte documente la
redactarea cărora am contribuit.
- Instituirea unui program „Lider=profesor” care să asigure accesul direct
în învățământul preuniversitar pentru șefii de promoție (sau, după caz,
primii 1% din absolvenți, sau sisteme de selecție similare) de la
principalele universități din țară - fără examene suplimentare, cu burse
de 5 ani care să suplinească sub-finanțarea altfel inerentă sistemului per
ansamblu, la nevoie prin crearea de poziții didactice speciale. Pentru
acești profesori, oferirea și de posibilități de continuare a studiilor
post-universitare în regim deschis, care să nu pericliteze atenția
dedicată predării. Ar fi vorba de puțini oameni, de un efort bugetar
relativ minor la nivel național, dar de un semnal și de un exemplu poate
util.
- Găsirea unei modalități legale de
introducere a conceptului de „promovare” în sistemul de învățământ. Spre
exemplu, un angajat pe o normă didactică de lector ar urma să poată, în
urma unei examinări a dosarului cu rezultate, să acceadă la statutul
superior de conferențiar prin simpla reetichetare a postului – dacă
încărcătura didactică este compatibilă cu această modificare. Similar,
pentru promovarea de la conferențiar la profesor. După cum știți, în
prezent majoritatea promovărilor sunt efectuate de facto sub forma unor
concursuri, care sunt însă anunțate în marea majoritate a cazurilor cu un
candidat anume în minte – iar acel candidat e adesea și unicul înscris la
concurs – toți colegii știind că e „postul lui”. Instituționalizarea
promovării ar mări semnificativ transparența și simplitatea, și ar lăsa
spre concurs numai posturile cu adevărat propuse pentru candidați externi.
Pe de altă parte, vă rog să considerați și situația unui angajat merituos:
răsplata pentru rezultatele sale, într-o companie multinațională sau chiar
la o universitate ultracompetitivă din lume, ar fi o promovare sau o
creștere de salariu. La noi însă, răsplata este un concurs în care el
riscă (mai ales dacă nu are conexiunile potrivite) să vadă pe altcineva
luând răsplata – respectiv postul superior. A existat chiar o perioadă în
care postul scos la concurs era creat prin desființarea vechiului post al angajatului
merituos, răsplata fiind atunci cu atât mai mult ironică – el risca să își
piardă cu totul calitatea de angajat. Dacă, și subliniem „dacă”,
într-adevăr angajatul este merituos, atunci ceea ce ar trebui să primească
este o recompensă, nu un set de furci caudine și un loc la ruleta
concursului, cu presiunea și cheltuiala de resurse aferente atât din
partea lui cât și a instituției. Ar rămâne, într-un astfel de sistem, de
discutat dacă promovarea ar trebui să fie automat acordată odată cu
depășirea unor standarde severe (severe, nu minimale!) sau, mai degrabă,
la latitudinea superiorilor ierarhici. În oricare variantă, plusul de
simplitate nu poate aduce decât un plus de eficiență și de transparență –
deci și de încredere în sistem din partea membrilor săi.
- Reintroducerea coeficienților de
salarizare, ca posibilitate alternativă promovării în ceea ce privește
recompensarea performanței, dar și ca posibilitate de sancționare.
- Schimbările de legi şi regulamente să
îşi facă efectele nu mai devreme de doi ani de la data adoptării. Pentru
anumite aspecte, precum criteriile minimale de angajare pe poziţii
didactice şi de cercetare, sau principiile de evaluare a proiectelor de
cercetare, această regulă ar trebui să poată fi aplicabilă.
- Finanţarea universităţilor româneşti
după criteriul calitativ, cu un sistem simplificat, în trei trepte,
fiecare caracterizată de o anumită sumă per cadru didactic. Cele trei
trepte ar putea fi A (acreditate şi finanţate pentru a oferi şi studii de
masterat şi doctorat, pe lângă cele de licenţă), B (acreditate şi
finanţate pentru a oferi doar studii de nivel licenţă), şi C (acreditate
pentru a oferi studii de nivel licenţă, dar nu şi finanţate). O posibila
adiţie la sistem ar fi definirea unei categorii B+, unde studiile de master
şi doctorat să fie acceptabile dar numai contra taxă.
- Adoptarea sistemului din ţările
avansate tehnologic, în care evaluarea universităţilor, mai ales a celor
de categorie superioară, se face primordial după rezultatele din
cercetare, dezvoltare şi inovare (CDI) ale acestora. Implicită este ideea,
acceptată acolo, că activitatea didactică trebuie să fie informată de cea
CDI; că un corp profesoral care cunoaşte doar indirect tehnicile şi
aparatele despre care vorbeşte, are de oferit o calitate redusă a
informaţiei, ceea ce nu poate fi suplinit – ci cel mult mascat - de
talentul sau calificarea didactică. Un corp profesoral cu un nivel
rezonabil al activităţii de cercetare generează în mod inevitabil studenţi
bine instruiţi, care să participe inclusiv la activitatea de cercetare.
Este implicit faptul că va deveni responsabilitatea universităţilor să îşi
distribuie intern resursele pentru a menţine calitatea înaltă a
personalului – în caz contrar riscând reducerea finanţării prin
retrogradarea la o categorie inferioară. Forul care s-ar ocupa de
atribuirea calificativelor universităţilor ar urma să fie un subiect de discuţie
separată: ARACIS, CNFIS sau CNCS ar trebui să aibă deja formal resursa
umană competentă pentru astfel de activităţi, dar ajutorul instituţional
al forurilor similare dintr-una dintre ţările cele mai dezvoltate
tehnologic – Anglia sau Germania, spre exemplu – ar putea fi o alternativă
interesantă măcar cu rol consultativ şi cel puţin pentru o primă rundă de
evaluare.
- În privinţa modului în care evaluăm
CDI, considerăm că ţinta unui cercetător nu poate fi să „publice”, în
aceeaşi măsură în care ţinta unui student nu este doar să ia note.
Lucrările ştiinţifice, brevetele si cărţile sunt „notele” pe care
cercetătorul le primeşte din partea comunităţii; ele vor fi cu atât mai
„bune” cu cât impactul lor este mai mare – în general din cauză că enunţă
idei, concepte, tehnologii sau teorii care devin general acceptate şi
aplicate în comunitatea ştiinţifică şi/sau în afara ei. E greşit în acest
context să stabilim drept criteriu de performanţă în cercetare 'numărul
de...', pentru că după acea logică ar trebui să putem acorda diplome
studenţilor indiferent care au fost notele lor – cu condiţia să fi fost
„multe”. S-ar putea, în această linie de gândire, acorda calificative
calitative facultăţilor şi universitatăţilor, care să reflecte
vizibilitatea sau prestigiul în mediul academic într-un mod foarte simplu,
cu maximum trei nivele (naţional, regional-internaţional, şi
international). Aceste calificative ar fi acordate pe baza impactului pe
care rezultatele în CDI ale respectivelor entităţi le au, respectiv măsura
în care sunt acceptate cu titlul de lider de opinie la diverse nivele de
vizibilitate (naţional, internaţional, etc).
- În privinţa domeniilor pe care statul
trebuie să le susţină prin finanţare sau în alte moduri, este opinia
noastră că, în contextul fondurilor limitate, în primul rând trebuie
susţinute acele direcţii şi grupuri care au deja un rol de lider de opinie
cel puţin de nivel regional-internaţional, dacă nu mai amplu – şi că
această susţinere trebuie să vină indiferent de caracterul aplicat sau fundamental
şi indiferent de aria de studiu. Considerăm că susţinerea punctelor tari
deja existente este un element de eficienţă administrativă; ele nu trebuie
sacrificate în favoarea unor direcţii în care nu avem încă rezultate şi
specialişti recunoscuţi la vârful domeniului. Pe de altă parte a finanţa
numai aceste colective ar însemna blocarea accesului generaţiilor mai
tinere, şi blocarea dezvoltării de direcţii de perspectivă nouă.
- Cercetarea aplicată este în mod
evident o prioritate la nivel UE. E de asemenea evident că din punct de
vedere al contribuabilului este de dorit ca banii investiţi in
universităţi să se întoarcă în societate nu doar sub forma unor tineri
instruiţi, nu doar sub forma prestigiului adus de contribuţii teoretice
importante, ci şi a unor produse sau tehnologii utilizabile practic pentru
creşterea calităţii vietii. Trebuie însă în ambele direcţii definite
şi/sau menţinute exact livrabilele și calificările necesare, pentru a
evita ca banii să meargă către experţi în a mima competenţa în locul
acelora ce inovează real ori al acelora ce fac cercetare fundamentală
reală.
- Elaborarea unor atenționări către cercetători și cadre didactice, asupra problemelor etice legate de publicarea ‘contra cost’ în reviste și edituri naționale și internaționale, expuse spre exemplu de către revista Science la adresa http://www.sciencemag.org/content/342/6154/60.full. Recomandarea ca dosarele de publicații ale cadrelor didactice și cercetătorilor să nu se bazeze în proporție apreciabilă pe astfel de edituri. De asemenea, o recomandare și mai stringentă ca acele reviste care se regăsesc pe lista celor demonstrate public a falsifica procesul de peer-review, să nu fie luate în considerare în procedurile interne de evaluare, de orice fel ar fi acele proceduri.
Comentarii
Trimiteți un comentariu