Codași rutieri...sau nu
Citez dintr-un titlu de
presă: „România codașă la siguranța rutieră”; concluziile
dânșilor: totul începe cu educația în școli (mai exact,
insuficiența ei), care duce la exces de viteză, neatenție, alte
forme de nerespectare a legii. E doar un titlu dintre multe altele
care ne arată că la siguranța rutieră stăm „cel mai rău”,
că suntem „fără leac”, „la noi ca la nimenea”, „rușine
națională”, etc.
Să mergem însă
la datele numerice complete. Un clasament simplu disponibil
public
arată că după statistica neagră a numărului de victime raportat
la suta de mii de locuitori, România este pe locul 59 dintr-un total
de 185 de țări. Nu avem nicio scuză, nici noi nici mai ales responsabilii sistemului, până nu ajungem țara de pe
locul 1, San Marino, care are zero victime auto pe an, sau măcar o
parte bună din statele mai nordice, aflate mai sus în clasament cu
cele 3-4 victime/an/suta de mii de locuitori, comparativ cu cele 11
de la noi sau din Polonia. Dar 59 din 185 nu înseamnă „codaș”, ci un loc
apropiat de cele pe care ne aflăm la o mulțime de alți parametri
(PIB, educație, diverse sporturi, consum de alcool, etc). Dacă
urmărim acest clasament remarcăm că seamănă mult cu cel al
bunăstării economice, sau cel al dezvoltării tehnologice, și
altele derivate din acestea. Evident, România fiind statistic printre
cele mai sărace state din UE, și la siguranța rutieră stă similar.
Dacă e așa, atunci da, educația și legea ne vor ajuta, dar cel
mai probabil numai în modul indirect în care o creștere a
nivelului de trai și a stabilității sociale vor aduce, cel mai
probabil, îmbunătățiri la o gamă largă de alți parametri,
inclusiv siguranța rutieră.
După aceleași
date, dacă ordonăm țările după numărul de victime raportat
la numărul de mașini, România este în aceeași zona, 65 din 185.
Din punct de vedere al numărului total de victime (fără a raporta
la numărul de mașini sau de locuitori), 63 de țări din cele 185 au
mai multe victime decât România.
Se poate argumenta că o
mulțime de parametri (dacă nu aproape toți) care ne descriu
societatea se corelează cu starea economică. După toți aceștia,
nu suntem nici cei mai „buni” nici cei mai „răi” din lume.
Situația e atunci ofertantă pentru orice încercare de manipulare
tabloidă și/sau propagandistică: dacă ne uităm numai la primele
50 de locuri ale clasamentului, sau ne comparăm numai cu cele mai
bogate țări, „suntem printre ultimii”. Dacă ne alegem altfel
zona de comparație, „suntem exemplari”. În ambele cazuri,
urmează verdicte bombastice, apocaliptice, ultimative și emanând
înțelepciune instant. Aș argumenta că realitatea în schimb e mult
mai simplă și nespectaculoasă: nu suntem la vreo extremă, și
avem nevoie să creștem economic și tehnologic, pentru ca
parametrii sociali să aibă șanse solide de creștere. Sigur, e
nevoie pentru asta și de măsuri vizionare, și de lideri vizonari
care să le ia, dar mai ales de multă muncă și perseverență. O
societate sub presiune economică (să nu mai vorbim de eventuala
presiune de politică externă) are șanse inerent reduse de a face
alegeri lucide asupra liderilor săi și implicit asupra
legilor sale, și implicit asupra măsurii în care singură respectă
acele legi. Ilustrații dramatice pentru acest argument există
suficiente – inclusiv dacă aruncăm o privire asupra listei
țărilor din lume care au cele mai multe victime raportat la numărul
de locuitori sau de mașini.
Comentarii
Trimiteți un comentariu