Frați sau prizonieri?
Pentru culturile estice, mai ales cele istoric legate
de ortodoxie, colectivismul e general recunoscut ca trăsătură
caracteristică a vieții sociale. E vorba de comunități mici,
tradițional implicând legături foarte strânse intre membri, cu
interdependente complexe. Evident în România moștenirea latină
aduce un plus aparte.
Unele dintre trăsăturile actuale ale unor astfel de
sisteme sociale pun probleme interesante. Spre exemplu avem legi și
regulamente ale căror limite sunt atât de absurde încât se
subînțelege tacit că e acceptabil să le încalci câtă vreme o
faci cu grijă și fără a sfida ostentativ Autoritatea. Poate fi
vorba de artere de trafic unde limita de viteză e stabilită ilogic, și unde prin urmare aproape toată lumea o depășește. Poate fi vorba de mașini parcate pe trotuare sau pe
terenuri virane, unde în principiu nu deranjează pe nimeni și sunt
tolerate, deși în principiu se comite astfel o contravenție.
Astfel de practici pot fi însă regăsite peste tot în societate -
educație, administrație, sport, politică, etc. Oricare ar fi
domeniul, trăsătura comună este că se trece cu vederea, se iartă,
se „înțelege", pentru că știe oricine că legea sau
regulamentul încălcate sunt venite din afară și/sau făcute de
autorități care nu înțeleg, nu știu, sau nu pot mai mult, și că trebuie să ne înțelegem între noi ca oamenii.
Există mai multe moduri de a judeca astfel de
situații. Modul tradițional este de a da prioritate spiritului
comunitar, de fraternitate, în ideea de a face front comun împotriva
unor legi absurde; la tăți ni-i greu, așa că trecem cu
vederea. O varietate modernă, proprie școlii de gândire
autoritariste ce pare sa domine mediul public românesc, este
de a pune accent pe faptul că atâta vreme cât toată lumea greșește, toată lumea este la mila celor care au catușele, toată lumea este potențial pușcăriabilă. Între
cei doi poli, unul care ne vede pe toți frați
depinzând de bunăvoința fraților și unul care ne vede prizonieri
la mila stăpânilor, este mult loc pentru fiecare să se poziționeze conform conștiinței, și uneori să încerce să iasă din cercul vicios. O categorie
aparte sunt acei autoritarieni care au avut puterea, la propriu, de a
schimba legile sau situațiile absurde și totuși nu au făcut-o: e
greu sa-i numești altcumva decât ticăloși.
Comentarii
Trimiteți un comentariu