Talibaneuropenii
Face valuri zilele acestea
aparenta tendință de ieșire a Iranului din penumbrele extremiste.
Președintele Iranului a
mers la Vatican. Vestul a eliminat sancțiunile economice
împotriva Iranului. Gesturi simbolice, care ar putea permite multe
pe viitor – inclusiv o cale în plus de a face uitată o moștenire
de conflicte absurde între europeni și musulmani.
Ce au văzut unii dintre
noi din toate acestea? Doar partea
de tabloid, în care gazdele italiene ale președintelui iranian
ar fi evitat să afișeze băuturi alcoolice pe masă în prezența
lui, și, mai spectaculos, acoperirea cu placaj a unor statui de la
muzeu – pe motiv că erau prea dezbrăcate pentru a fi văzute de
un lider musulman.
Talibanii
supremației culturale europene (să le spunem, talibaneuropenii)
s-au simțit jigniți de gesturile prea acomodatoare ale gazdelor
italiene. În Italia ca și în România, ca și în multe alte
părți, s-a întrebat: „cum se poate să ne dicteze tot felul de
străini și talibani cum să ne îmbrăcăm, ce să mâncăm, și ce
statui putem afișa? De ce să ne fie rușine cu propria noastră
cultură?”. S-a argumentat deci că gestul de a ascunde sub placaje
statuile dezbrăcate e o manifestare a unei conformități stupide și
a unei slăbiciuni. Că statuile dezbrăcate sunt parte integrantă a
culturii europene, și nu avem dreptul să renunțăm la ele. Că
dacă iranienii vor dialog, să facă bine să stea cu noi la o felie
de șuncă de porc (sigur, una mai civilizată, de Parma, nu cine știe ce slănină din România dată cu MCV expirat), un
pahar de bere (nemțească, neapărat), și o poză de grup cu Venus
Anadyomene (uitând, desigur, că destui europeni ar evita ei înșiși bucuroși unele din ingredientele sus-numite).
Atitudinea aceasta pro-șuncă (fie în farfurie fie în statuie, fiecăruia după preferințe) aduce izbitor aminte de cea a europenilor din preludiul revoltei
șipailor din India, în 1857. Soldații indieni aflați în
armata britanică erau obligați la acea dată, din cauza unei
reforme tehnologice ce le oferea arme de precizie mai mare, să muște
capătul dizpozabil al fiecărui cartuș înainte de a-l încărca în
pușcă. Mușcatul nu ar fi fost o problemă pentru soldați – ci doar faptul că acel
cartuș era din motive tehnologice uns cu grăsime animală – inclusiv de porc sau
de vacă, adică animale tabu pentru mulți localnici. Hindușii și musulmanii erau astfel obligați să comită
sacrilegiu pur și simplu ca obligație la locul de muncă „pentru
adaptarea la noile vremuri”. Atitudinea inflexibilă a părților
în această problemă (fiecare profund convins de superioritatea
propriei zeități – fie că ea se numea Vișnu, Allah, sau
Conducerea) a contribuit la escaladarea unui conflict militar –
una dintre cele mai sângeroase și costisitoare revolte din
sub-continentul indian.
Hai să facem un
experiment în gând, și să îl vizualizăm pe președintele
iranian fotografiat lângă o statuie dezbrăcată, iar poza
distribuită public comunităților musulmane din Iran și din lumea
arabă. Care ar fi rezultatul? La ce ne-ar folosi? Să spunem că el
ar accepta situația; dar ei, cei de acasă din Iran, încă sub efectul unei izolări culturale ce durează de decenii? Cei pe care
trebuie să îi convingă azi că Vestul nu își bate joc de ei, că Vestul nu
e demonul intolerant de care au vorbit ei până acum, că Vestul nu ei pentru ei ca antimateria pentru materie? Dar cei din întreaga comunitate musulmană din lume, care
așteaptă de decenii bune niște lideri care să îi conducă spre
normalitate și dialog fără a le batjocori din primul pas starea
actuală culturală și de spirit?
Cum ar arăta primii pași către
o reconciliere durabilă Vest-Est? Ar trebui ei să includă o tăvăleală a
unui imam
prin untură de porc? Sau poate o circumcizie live
a Papei Francisc? Talibaneuropenii, la fel ca talibanii din
Afganistan, pare că așa ar dori. Dacă ar fi după ei... să mă
gândesc mai exact... dacă ar fi după ei, probabil că de fapt nu
ar fi nimic, deloc, niciunde.
Azi vesticii se
mândresc cu faptul că au dat lumii tot felul de elemente de tehnică
modernă, de la curentul electric la blugi, antibiotice, internet, sau democrație parlamentară. Ei
uită însă, foarte convenabil, că au făcut toate acestea
bazându-se pe contribuții esențiale ale asiaticilor. Că numerele
însele, cu care mutăm de colo-colo gigabiți, ne vin de la indieni
și arabi. Că secole de-a rândul ne-am hrănit ambițiile de
dezvoltare (ce au dus, printre altele, inclusiv la existența acestui text sau a autorului său) inclusiv din resurse materiale și umane aduse prin comerț inegal sau direct prin jaf din
„colonii”. Care colonii, pe tot parcursul istoriei noastre,
adăposteau de fapt mult
mai mulți oameni decât Europa sau America de Nord (inclusiv cu
provocatorul corolar că, dacă ar fi să practicăm pe bune
democrația cu care ne lăudăm, ar trebui să predăm Indiei și
Chinei conducerea destinelor umanității).
Cât de plini de noi
înșine putem fi? Cât de talibaneuropeni? Se pare că nu mai mult
decât talibanii de dincolo de gard, din Afganistan. Ceea ce,
desigur, e bine. Înseamnă că suntem încă membri ai aceleiași
specii; că suntem încă oameni și că, inexorabil, mai sunt șanse
și să ne îmbunătățim.
Comentarii
Trimiteți un comentariu