Kant este idiot
Propoziția din titlu este
profund greșită. De ce? Pentru că folosește timpul prezent
judecând o persoană (Immanuel
Kant) care la timpul prezent e de fapt de mult timp dispărută
(sigur, e greșită propoziția și din alte motive, inclusiv din
acela că folosește limbaj indecent, sau că autorul ei nu are
căderea să dea astfel de verdicte, etc).
Nu este logic să judecăm
oamenii din trecut după standardele de azi. Putem să
cântărim eventual relevanța pe care munca sau a creația
lor din trecut o au mai au azi pentru timpul prezent.
Putem să cântărim ce impact au avut ele în epoca lor,
putem (dacă ne permite caracterul) să le judecăm trăsăturile
morale prin raportare la contextul epocii lor.
Ceea ce nu are sens să
facem, este experimentul de a-l lua pe Kant de acum 250 de ani, și
să ne întrebăm cum ar fi privite creațiile lui dacă ar fi
publicate azi pentru prima oară, și ce șanse ar avea el
dacă ar candida pentru o poziție de cadru didactic sau de
cercetător de la o universitate de azi. Ipoteza
experimentului este că sărmanul Kant ar eșua, deoarece el nu
publica acum 250 de ani în revistele în care se publică azi
(desigur, ele nu existau pe acea vreme...), și nici cu frecvența cu
care se publică azi, nici nu era prea citat în alte lucrări (cine
să-l fi citat? câți alți profesori universitari existau în lume acum 250 de ani,
și câte cărți și articole se scriau, comparativ cu azi?), și nu
era nici foarte cunoscut. În opinia mea, acest experiment ipotetic
nu ar spune nimic despre nimic, și în special nimic despre
criteriile de evaluare ale universitarilor zilei de azi. Immanuel
Kant era
în realitate pentru contemporani „cel mai celebru filozof din
epoca sa”. Cărțile sale au avut un succes mare la publicul din
epocă. A te preface că ignori această realitate înseamnă a
falsifica experimentul. Orice scriitor de mare impact de azi,
în special pe un domeniu academic precum filozofia, nu are probleme
deosebite să fie angajat sau recunoscut în mediul academic; de ce
ar avea probleme tocmai „cel mai celebru filozof din epoca sa”?
Kant ne pune aparent și o
altă o problemă interesantă de evaluare profesională: pe
la 45 de ani, ajuns deja celebru și reputat în lumea academică și
în afara ei, a ales să nu
publice nimic timp de 10 ani – timp în care a lucrat la
celebra sa carte „Critica Rațiunii Pure”. Cum ar fi dacă un
cadru didactic de azi ar alege să nu publice nimic timp de 10 ani,
să nu „producă” nimic? Nu-i așa că ar avea probleme, și s-ar
putea să-și piardă locul de muncă? Realitatea e că... tocmai am
făcut o scamatorie ieftină: experimentul pe care vi l-am descris e
fals. La data la care și-a început cei 10 ani de tăcere, Kant deja
își asigurase respectul lumii academice într-o măsură
remarcabilă. Impactul ideilor sale era deja incontestabil. Pentru
domeniul umanioarelor, după standardele de atunci ca și după unele
de azi, își putea permite pauza de 10 ani.
Am criticat pe acest blog
atitudinea celor care pretind de la mediul academic câte
x cuvinte publicate per lună per kilogram de angajat, ca și felul
în care fanii acestor abuzuri își pun
țara în ipostaze jenante. Consiliul Științific al
Universității Babeș-Bolyai de exemplu, ca și alte foruri,
încearcă însă să se distanțeze de astfel de abuzuri. După
criteriile pe care acest Consiliu le
propune, lui Kant i-ar fi fost foarte ușor și să fie angajat,
și să fie nominalizat ca personalitate-cheie a instituției. Iar
aceste criterii sunt inclusiv ancorate și în bazele de date
scientometrice gen ISI (care numără cât de des publici în
revistele de azi, și cât de des ești citat); doar că nu le abuzează.
Un alt exemplu des invocat
este cel al lui Albert Einstein. Se argumentează că a scris cele
mai cunoscute lucrări ale sale pe când era un simplu funcționar la
un birou în loc să fie cadru didactic universitar – că adică,
după standardele de azi nu ar avea nicio șansă să îi fie
recunoscută munca de către mediul academic. Realitatea este
că la acea dată el era de asemenea doctorand, nu doar funcționar.
Realitatea este, de asemenea, că lucrările sale au avut impact în
epocă, și a fost curând angajat la o universitate. De asemenea, că
a scris apoi sute de articole – nu s-a oprit doar la primele
câteva, chiar dacă ele se poate să fi fost cele mai importante.
Sistemul academic l-a recunoscut pe Einstein la acea dată după
criterii foarte similare cu cele după care împarte recunoașterea
azi. E absurd însă să întrebi „câte lucrări ISI a scris
Einstein?”, sau „câte citări ISI are?”, pentru că aceste
unități de măsură sunt adaptate (și evoluează continuu în
acest sens) cercetătorilor de azi, nu celor de acum 100 de ani. Am
vorbit de altfel despre acest lucru și în comentariul
despre Manifesul de la Leiden (manifest care spunea ceva foarte
similar).
Cazul profesorului Higgs
este
de asemenea des invocat. După câteva articole potențial
revoluționare în anii '60, pe finalul carierei dănsul nu a mai publicat
aproape nimic. Prestigioasa universitate la care lucra l-ar fi
păstrat printre angajați, se
spune, „numai” pentru că avea șanse să câștige un premiu
Nobel. Și l-a și câștigat – la 50 de ani de la publicarea lucrării
care i-a adus în cele din urmă faima cu ceea ce azi a ajuns să se
numească „bosonul Higgs”. Putem privi acest caz în două
feluri: să notăm că universitatea l-a păstrat, sau să
notăm că a avut dubii. Eu aș argumenta că mai notabilă e
realitatea, și rezultatul experimental observabil – și
anume că l-a păstrat.
Ceea ce poate fi criticat,
este cohorta de persoane care încă nu au dovedit mare lucru, și
care agățându-se de exemplele lui Einstein, Higgs, sau Kant, neagă
dreptul altora de a-i supune unui scrutin public de tipul căruia în
realitate Einstein, Higgs, sau Kant au fost supuși la vremea lor cu
mult succes. Perseverența cu care orice evaluator în afară de
proprii amici sau propriile rude este declarat „incompetent” sau
„în conflict de interese”, și orice sistem de evaluare în
afară de cel construit de proprii amici sau propriile rude este
„depășit”, „viciat”, „artificial” sau „imoral” -
toate acestea nu țin de vreo logică specifică lumii mature... și ne
pot induce să ne punem întrebări despre modul de filtrare a
oamenilor care intră în sistemul academic dar și despre
măsura în care omul de azi este pregătit să facă față fără
a se autodistruge uneltelor, tehnologiilor și resurselor ce îi
stau la dispoziție.
Altfel, dacă tot veni
vorba de Kant:
Așteptând să fiarbă
fasolea [de Marin Sorescu]
Așteptând să fiarbă
fasolea,
Citesc în tihnă
ziarul.
Dacă e adevărat că
gătitul
Lungește viața,
Voi avea ocazia să
citesc
Multe, multe ziare.
(Dacă nu, nu.)
Sunt lucruri care se
repetă,
Multe știri
discutabile
(Pagina cu morți e,
oricum, sigură.)
Fasolea a dat de mult
în undă,
Ba chiar fierbe-n
clocot -
Printre multele
probleme care frământă omenirea, -
Situația din orientul
mijlociu,
Escaladarea diferitelor
curse, -
Contemplu boabele
circulând în sus și-n jos
În oală, într-un
dans aburit,
Ca peștișorii
dintr-un acvariu,
Purtați de curenții
interni.
Peste câteva minute
trebuie să arunc ceapa,
Roșiile așteaptă
curățate
- Cartofii susțin unii
trebuie mâncați cu coajă, -
Pătrunjelul o să
sosească dintr-o clipă în alta
De data asta trebuie să
pun totuși morcovii
Întregi, cum fac
nemții -
Accepți, în toropeala
activă a bucătăriei
Diversiunea lumii -
Înțelegi limpede
Antagonismele,
Greu de ținut în
frâu,
Forțele binelui nu se
poate să nu învingă,
Până la urmă...
Focul, ori trebuie
potolit, ori
Întețit - căci un
miros plăcut
Te avertizează că
trebuie făcut ceva.
Dai flacăra mai mare,
Pui cei trei morcovi,
Arunci ceapa și
roșiile ...
Ajuns la ultima pagină,
Pot să-l iau de la
început,
E liniște și atât de
bine!
Apa trebuia schimbată
de mult,
Dar acum, ce mai!
Chiar problemele vechi
iți apar într-o lumină nouă...
Bucătăria,
într-adevăr, te apropie de un ritm
Al esențelor, spălatul
legumelor,
Al farfuriilor,
continua schimbare de gânduri,
Jocul robinetelor - apa
caldă, apa rece -
Netezesc și calmează
nervii.
De-aia Chinezii au o
inepuizabilă listă
De centenari ...
Nu mai vorbesc de
italieni ... Ba până și la noi,
Cei care-au fost
bucătari în armată
Și-au făcut stagiul
militar la popotă
Ori chiar la cazanul
comun - sunt longevivi,
Cum e cazul cu unul de
pe strada mea,
Care "am călcat
pe 96 la 3 aprilie"
Și de vreo trei ani au
început să-mi crească dinții,
Din nou, dantura i s-a
refăcut în întregime!
Prietenul meu Nae
Diaconu o fierbere
Îi ia două kile de
vin
Și dacă e fasolea mai
veche
Și câteva ciocanele
de țuică.
Pozele sunt cam șterse,
Litera uneori prea
mica.
E uimitor că mexicanii
pot să trăiască așa
Într-o criză care se
adâncește mereu!
Să deschid cuptorul,
Să văd dacă nu s-a
ars plăcinta?
Dacă treci de 75, ai
șansa unui nou ritm vital,
Pe la 80 nici nu mai
poți să plângi,
Te împaci cu coșmarul,
așa cum a fost clădit
- Cum, necum -
Dumnezeu, ne Dumnezeu.
Și devii foarte
preocupat de ce scrie în ziare.
Sesizezi, după un lung
antrenament,
Toate nuanțele.
Ce-ar fi să mai pun o
ceapă?
E o mana de vitamine!
(Mai bine două fire
verzi)
Luându-te cu arta
gătitului
- Acum înțelegi și
secretul lui Kant,
Care își era sieși
bucătar -,
Te pui la adăpost -
da, c-o simplă foaie de ceapă
De furtunile magnetice
din soare,
Care s-au întețit în
ultimele decenii,
Într-un mod ce-ar
putea să pericliteze terra,
Cu toate cuceririle
științei.
Vreo două trei
articole le lași pentru
După masă.
A scârțâit ușa,
Tocmai închideam
ziarul.
Vine nevastă-mea de la
piață.
- Ce e cu flacăra asta
atât de mare,
Așa se fierbe fasolea?
Nu vezi c-ai afumat-o?
Lasă-mă pe mine,
Du-te și scrie!
Comentarii
Trimiteți un comentariu