Omorând medici cu mașina în Norvegia
Discursul
public de la noi, ca și cel din alte părți, este inerent dominat
sau dominabil de clișee. În privința „scandinavilor” (ca de
exemplu norvegienii) clișeele tipice ne vorbesc despre sistemul
social avansat, standardele de trai ridicate, corupția redusă,
spitalele performante, inteligență, generozitate, perseverență, inovație, și
culoarea deschisă a pielii/părului. Același spațiu public,
alături de instituțiile statului, tolerează prin contrast (dacă
nu chiar propagă) idei precum cea că țăranii români ar
trebui înecați ca niște șobolani, sau, mai recent, că
medicii români (corupți, incompetenți și cinici fiind
toți) ar trebui călcați cu mașina (deci asasinați) într-un fel
gest de curățire civică.
Asta, până
când de curând discursul public s-a mutat la extrema opusă: zilele
acestea norvegienii ar fi degenerați,
disfuncționali, aroganți, netransparenți.
Familia
Bodnariu din Norvegia are cinci copii care, din cât se înțelege
din spațiul public, sunt în același timp cetățeni norvegieni și
români. Autoritățile norvegiene par să le fi aplicat tratamentul
pe care și-l aplică propriilor cetățeni sau aspiranți de
cetățeni – unul foarte strict în privința siguranței fizice a
copiilor, și prea adesea pripit. Despre strictețea acestor
tratamente spațiul nostru public n-a rezonat niciodată până acum:
eram prea preocupați să idealizăm „scandinavii”. Poate
excesele de idealizare, sau de idolatrizare, au fost percepute ca
atare în subconștientul nostru – și de aceea ne vine atât de
natural să compensăm trecând în extrema opusă. Poate într-o
bună zi spațiul nostru public va fi mai echilibrat, vorba ceea, „ca
la scandinavi”.
Legea
internațională spune,
din cât înțeleg eu, că oamenii cu cetățenie dublă (precum
copiii Bodnariu) se supun preferențial legilor aceleia dintre cele
două țări în care se află momentan (deci, legilor norvegiene
pentru familia Bodnariu). Din acest punct de vedere, România nu se
poate plânge, legal vorbind, că i
s-au răpit cetățenii; moral, e cu totul altceva – și
ar fi profund greșit să nu fie.
Alegând să
trăiască acolo, într-o țară în care 10000
de copii pe an sunt luați de către stat de la părinți pe
motive care în SUA sau în România nu pot fi luate în serios,
familia și-a asumat riscul de a respecta acele legi, și de a face față modului în care ele ar putea fi
abuzate. Asta nu înseamnă că abuzurile sunt tolerabile, și cu atât mai mult meritate, și nici că victimele
ar trebui lăsate să își caute singure dreptatea. Nu știm însă
la această dată ca multiplele
scandaluri similare cu acesta să fi dus în Norvegia la vreo
inițiativă masivă pentru schimbarea legii sau pentru oprirea
abuzurilor. Să fie norvegienii în ansamblu niște monștri rapace
și sadici? Sau poate datele pe care le avem sunt incomplete?
Reflectarea
problemei Bodnariu în media pare să fie adesea departe de
realitate. S-a vorbit despre faptul că statul norvegian, laic fiind,
sancționează părinții care practică îndoctrinarea religioasă;
de aici, o linie de discuție foarte la modă în România. În
realitate, nu
există astfel de prevederi în legea norvegiană. Potrivit
documentelor existente până acum, nu
există dovezi că familia Bodnariu ar fi sancționată pentru că
este prea religioasă. Spun „până acum”, pentru că, într-o
manieră cât se poate de scandinavă (în sensul până de curând
bun al cuvântului), serviciile sociale norvegiene refuză să
transforme subiectul în telenovelă tabloidă prin publicarea
de date personale ale familiei, sau prin expunerea directă a
copiilor Bodnariu către media.
În schimb,
părinții au recunoscut că au aplicat pedepse fizice minore
copiilor – din cele care se practică peste tot și dintotdeauna.
Legea din Norvegia, spre deosebire de cele din aproape orice altă
țară, nu așteaptă nimic mai mult pentru a-i decădea din
drepturi. Cum dovezile pentru abuzul domestic adesea ajung să
consiste predominant din declarațiile subiective ale copiilor, se
poate ușor vedea cum sistemul norvegian poate degenera în plasarea
unor decizii prea dure prea devreme pe umerii minorilor: pe de o
parte li se oferă posibilitatea de a-și denunța mincinos familia
doar pe criterii materiale (poate sub tentația speranței că vor
ajunge undeva unde vor fi mai răsfățați), iar pe de altă parte
pot fi prea ușor manipulați (inclusiv accidental) să facă
denunțuri false sau incomplete.
Nu știu ca legea din România să definească abuzul domestic
altfel decât legea din Norvegia. Diferența e mai degrabă că la ei
instituțiile statului iau foarte strict în serios ceea ce scrie în lege; la noi,
cam toată lumea bârfește că legea e exagerat de protectivă față de copii sau elevi,
însă de tolerat se mai tolerează pedepsele fizice mult mai mult decât se pare că o fac norvegienii. Cum am spus și în alte
ocazii, tolerăm un sistem unde legea e prea pretențioasă în
raport cu realitatea cotidiană, și prin urmare există senzația că
ar fi OK (dacă nu chiar obligatoriu pentru un om normal) să
o încalci. Sigur, o încălcare numai cu măsură, și cu respect
pentru autoritate – adică pentru cei care având datoria să te
sancționeze aleg în general doar să te înțeleagă, atâta vreme cât nu faci probleme. Partea bună e că pe măsură ce trece timpul această atitudine delăsătoare pare tot mai rară. Atât de mult, încât pare că tocmai am început să exportăm activism civic până și în Norvegia...
Comentarii
Trimiteți un comentariu