Capul primarului vrem?
De vreme ce aleșii locali
sunt "probabil" membri ai aceleiași specii ca noi, cred că avem datoria să cerem de la ei numai
lucruri și atitudini de care și noi am fi în stare – și
să îi criticăm numai în modul în care și noi, sau copiii
noștri, sau părinții noștri, am găsi de cuviință să fim
criticați (pentru că, desigur, orice om ar trebui să fie conștient
că are el însuși părți criticabile).
Cum au spus și alții, și
am arătat și eu cu date numerice concrete aici,
românii sunt într-o etapă de acută conștientizare problemelor
de sistem social – atât de mult încât ocazional le place
să spună, complet în dezacord cu datele reale, că „la
noi e ca la nimenea”. Astfel de discuții despre problemele
comunității, de la infrastructura incompletă la sistemul de
educație subfinanțat și răs-reformat sau la salubrizarea
ineficientă, ies la suprafață cu atât mai virulent în campania
electorală. E momentul când e foarte facil să spunem, după
modelul din opera lui Costache Negruzzi, „capul primarului vrem!”.
În unele locuri inițiativa de schimbare a primarului are logică;
în majoritatea nu e chiar așa de simplu – deoarece primarul
rareori putea greși fără asentimentul consiliului local, iar ei
toți rareori puteau duce greșelile foarte departe fără acordul
tacit al cetățenilor. Adică al meu, și al dumneavoastră.
Modul în care
cerem acea schimbare spune multe despre cine suntem.
Dacă o facem recurgând la injurii sau la exagerări (fie ele
pozitive în raport cu noi, sau negative în raport cu adversarii),
înseamnă că nu suntem mai buni decât cei pe care îi criticăm - și nu merităm să le luăm locul.
La fel, aleșii care își apără poziția prin atacuri murdare sau
exagerări (tehnic vorbind, prin minciună) nu fac altceva decât să
spună: „da, e timpul să fiu schimbat”.
Da, localitatea în care
locuiesc eu (și poate fi vorba de Florești-Cluj sau probabil de
multe altele din țară) are o infrastructură insuficient
dezvoltată. Drumurile ar putea fi mai bune și mai late, sau chiar
mai multe. Cele recent asfaltate ar fi putut rezista mai mult
de un anotimp-două. Canalizarea ar fi putut fi dimensionată mai
bine, ca să nu refuleze prin blocuri sau pe stradă la fiecare
ploaie mai serioasă. Gunoaiele ar fi putut să nu constituie parte
integrantă a peisajului. Câinii lăsați liberi pe străzi,
asemenea. Transportul în comun ar fi putut fi mai predictibil și
mai extins – curse mai dese, dar și curse care să ducă și în
alte locuri din oraș decât marginea Mănășturului sau (mult mai
rar) Parcul Central. Rețeaua de instituții de învățământ putea
fi adaptată mult mai bine; nu se poate să ai o populație de 20-30000
de locuitori și nici măcar un liceu (Câmpia Turzii, la cam aceeași populație, are două; Apahida, de patru ori mai mică, are și ea unul). Copiii ar fi meritat
locuri de joacă sau de plimbare, altele decât cele reprezentate de
străzile cu șoferi întotdeauna exasperați de trafic, sau de
terenurile virane „private” abandonate pe post de gropi de gunoi,
sau de trotuarele ocupate (contrar prevederilor scrise ale
Consiliului) până la refuz de mașini. Cei interesați de mediu sau
de activitate fizică ar fi meritat modalități în care să circule
prin localitate și mai ales către oraș, altele decât cele în
care te strecori printre noroaiele care țin loc de trotuare pe
marginea șoselei, sau în care îți pui viața în pericol cu
bicicleta printre mașini; sau, terenuri de sport unde să poți ieși
la alergat... fără să fii alergat de câini și stropit de mașini.
Autorizațiile de construcție puteau fi eliberate mai uniform și cu
mai multă viziune. Localitatea putea avea mai mult „suflet”
cultural – dincolo de tradiționalul eveniment „zilele comunei”.
Iar când vine vorba despre motivele pentru care aceste lucruri (și
multe altele) nu s-au întâmplat mai bine și mai repede... se putea
cere să vedem mai multe acțiuni duse la bun sfârșit și mai puține anunțuri de „planuri strategice” și „priorități naționale”,
sau zvonuri despre cum x politician și cu y ministru
„vor rezolva fonduri pentru comună” pentru că „sunt de-ai
noștri de la Cluj”.
Dar dacă vorbim despre
toate aceste lucruri fără să vorbim despre lucrurile bune
pe care le-au făcut consiliul local și primăria, înseamnă că
mințim. Criticând drumurile, le uităm pe cele recent asfaltate și
create de acest primar. Criticând lipsa școlilor, ignorăm planurile deja propuse
pentru ele de acest primar. Criticând aspectele legate de sistematizare, ignorăm
poate pași pozitivi semnificativi făcuți deja recent de acest primar. Și altele, și
altele. Problema, dacă există, nu este că „nu s-a făcut nimic”
ci dacă se putea face mai mult.
Cred că înainte de a
critica trebuie să știm identifica punctele bune ale celui
criticat, și să acordăm credit pentru ele. Abia atunci avem
credibilitate într-un dialog (pentru că orice competiție este un dialog), dacă ne pretindem parteneri măcar
egali (ceea ce între oameni întotdeauna ar trebui să fie cazul).
De aceea mă feresc de candidații-circar, care vorbesc numai
de „dezastre” și „abuzuri inadmisibile” - chiar dacă
destule din cele de mai sus sunt chiar inadmisibile; ei sunt
contracandidații ideali de care are nevoie un primar care vrea să
își păstreze funcția. Tot din aceleași motive mă feresc și de
oficialii care, dorind să-și păstreze funcția, ar prefera să
aibă doar cetățeni muți care își văd de treburile
lor (sau, eventual, devin activi
civic numai întocmai și la timpul la
care li se ordonă). Nu e vorba ca oamenii de rând să
dea verdicte despre orice – pentru că nu te poți
pricepe chiar la toate, sau nu poți avea chiar toate datele
necesare pentru a avea opinii corecte despre orice. E vorba de
responsabilitatea cetățeanului de a-și lua în serios libertățile
și democrația și privilegiul de membru al Uniunii Europene.
Responsabilitatea de partener al primăriei – nu de supus al ei și
nici de stăpân al ei. Atunci când avem acei cetățeni și acea atitudine și acei candidați, nici măcar nu mai contează câte procente din voturi ia fiecare - pentru că prin vocea lor, oricum s-ar numi și orice siglă ar afișa, câștigă într-adevăr comunitatea în ansamblu.
Comentarii
Trimiteți un comentariu