Universitatea nu e pentru oricine
E un loc comun, acela de a
ne plânge că în ziua de azi sunt prea multe universități, că
diplomele fiind așa de multe și de accesibile nu mai înseamnă
nimic. Că de fapt universitatea nu ar trebui să fie pentru
oricine. Aș insista să separăm cele două aspecte – cantitatea și calitatea.
În privința cantității,
este complet neadevărat că avem prea multe universități, sau prea
mulți studenți. Față de media UE, avem mai puțin. Iar
media UE este semnificativ sub SUA (ironic poate, în condițiile în
care destui europeni tind să aibă un complex de superioritate
culturală față de americani). Iată datele, reprezentate ca
procent de absolvenți de învățământ superior raportat la
totalul forței de muncă (sursa trendeconomy.com):
Datele de mai sus arată
că am avea nevoie de o creștere semnificativă a numărului de
persoane care au absolvit universitatea.
Datele colectate de Banca
Mondială (+ o extrapolare pe 2012-2013 de aici)
arată că România a făcut într-adevăr eforturi dramatice pentru
a se alinia tendințelor actuale. Cum se vede în graficul de mai
jos, în 1990 doar 7% dintre absolvenții de liceu ajungeau, măcar
în următorii 5 ani, să se înscrie la facultate (o analiză
numerică detaliată a specialiștilor se poate găsi și aici).
Procentul a sărit în anii 2000 până la cca 50%, adică aproape de
media UE. Acest efort și progres notabil al societății, ca altele
care sunt firești, trece aproape universal necomentat și
nerecunoscut. Desigur, fiind el atât de brusc nu avea cum să fie și
complet sustenabil sau funcțional – astfel încât avem acele
probleme de calitate pe care le putem de asemenea discuta.
Acest al doilea grafic
sugerează că de fapt la nivelul de școlarizare „terțiară”
(așa cum este definit de sistemul ISCED,
adică facultatea dar nu și cursurile postliceale de specializare)
suntem în prezent aproape aliniați mediei UE – cu observația că
o parte semnificativă a forței de muncă actuale a fost educată
înaintea acestei ajustări (ceea ce explică parțial de ce suntem
încă atât de jos în primul grafic din această postare, în
comparație cu media UE, Bulgaria, etc), și că o bună parte a
pieței private universitare, care ajunsese să asigure o proporție
notabilă de studenți, s-a prăbușit sub imperiul crizei financiare
după 2009. Pentru o aliniere reală am avea nevoie de mai mulți
studenți (ceea ce s-ar putea sau nu să însemne mai mulți
profesori și mai multe universități), dar și ca atât studenții, cât și profesorii lor, cât și cei care finanțează, să aibă mai
clar în minte ce este, ce finalitate/utilitate are, și cu ce cost
uman/social/financiar se face, toată această „educație
superioară”.
Revin la argumentul din
titlu, care spune că universitatea nu e pentru oricine. Cred că dimpotrivă,
în ziua de azi ea chiar începe să fie pentru oricine. Tot astfel,
era o vreme când a învăța să scrii era un lucru deosebit, nu
oricui accesibil. Scribii din antichitate erau persoane importante,
pentru că știau să scrie. Lucrurile însă s-au schimbat de pe
vremea scribilor până pe vremea lui scribd.com. În țările
avansate tehnologic, azi universitatea e la fel de accesibilă și
necesară pe cât erau acum 50 de ani clasele primare. Standardul de
competitivitate s-a mișcat tot mai departe, spre studiile de
doctorat și dincolo de ele.
Vorba că universitatea
nu e pentru oricine are însă un adevăr fundamental în
ea, greșită cum este: întotdeauna e inerent să existe un procent foarte mic de oameni
diferiți semnificativ de ceilalți după
un criteriu sau altul. Doar 1% vor fi foarte bogați. Doar 1% vor
alerga foarte repede. Doar 1% vor fi foarte pasionați de x sau de y.
Doar 1% vor scrie cele mai multe articole științifice. Doar 1% vor avea o anumită culoare mai
rară de păr. Și așa mai departe. Desigur, adesea odată încadrat
într-un 1% ești tentat să implici superioritatea – când de fapt
în mare măsură ești acolo ca simplă consecință a unor
principii statistice naturale: există această probabilitate
imanentă ca tu să fii diferit de ceilalți după careva criterii
– iar numărul de ani petrecuți în școală, sau notele obținute
acolo, s-ar putea să fie unul dintre ele. E bine să-ți aduci
aminte că asta nu te face universal superior, că nu te face automat
„elită”: punând grila potrivită, oricine este „elită”
dintr-un punct de vedere sau altul.
Comentarii
Trimiteți un comentariu