Mai încet cu activismul
Cred că merită vorbit
despre noile instrucțiuni
guvernamentale pentru cadrele didactice australiene, pe subiectul
cum să recunoaștem „radicalizarea” și să o prevenim.
Motivația este că cineva
care are opinii radicale va putea „în anumite condiții” să
devină violent.
Instrucțiunile includ
niște „studii de caz” fictive, pentru a ilustra conceptele.
Cazul care face vâlvă este al lui Karen, care, deși ajunge
„radicală”, provine dintr-o „familie iubitoare, care nu a
participat la nicio formă de activism”.
„Nicio formă de
activism” e scris în acele instrucțiuni aproape ca o laudă.
Familiile normale nu se ocupă de activism, ci își văd fiecare de
ale ei.
Ce fel de activism? Păi,
între cele mai notabile ar fi potrivit australienilor cele legate de
„mediu, economice, etnice și separatiste”. Activiștii pe tema
Roșia Montană, protestatarii anti-corupție, cei care iau poziție
publică în favoarea sau contra imigranților economici, dar și
UDMR-ul, ar avea motive serioase să se teamă de guvernul
australian.
Revenind la Karen, ea își
începe drumul spre rău prin interes în muzică
„alternativă” (în România, ar însemna poate refuzul de a
asculta manele?), interesul în „politică studențească”
(feriți-vă de membrii și mai ales de voluntarii din organizațiile
studențești...) și, corolar fatidic „activismul de stânga”
(președintele Parlamentului
Uniunii Europene, social-democratul Martin Schultz, ar trebui să
se ascundă). Karen avea la acel moment vina de a crede că
participarea la proteste legate de probleme ecologice ar fi (oroare!)
o atitudine „corectă față de societate”,
La un moment dat, Karen
abandonează cursurile de la universitate pentru a campa 6 luni
într-o pădure ca parte a unei acțiuni de a opri defrișări. Aici
participă la acțiuni de sabotare, unele încheiate cu conflicte
fizice. Aici abia, discursul guvernului australian începe să capete
substanță, întrucât persoana în cauză încalcă legile. A pune
însă o legătură strânsă între aceste probleme din final și
interesul pentru ecologie sau organizații studențești, a pune
accent negativ pe „activismul de stânga” dar nu și pe
„activismul de dreapta” (cu siguranță apartenența la un grup
neonazist te-ar face „radical”?), pare într-adevăr și greșit
și contraproductiv. Situația în care „activismul” și cauzele
îmbrățișate prea idealist sunt privite cu ochi răi nu e însă
singulară, sau limitată la o anumită parte a guvernului
australian. Ele sunt atât de generic întâlnite și la noi, încât
într-un discurs recent președintele României punea de asemenea în
aceeași propoziție pericolele aduse de rasism, intoleranță
etnică, extremism de alte feluri și... idealism exagerat. E OK să
crezi în drepturile animalelor, dar nici chiar așa; e OK să
crezi în democrație, dar nici chiar așa; la
fel, să crezi în justiție, dar nu chiar așa ci numai când e
cazul. Când anume e
cazul? Oare atunci când
primești voie (sau comandă de la autorități, sau de la
majoritate, sau de la cel mai puternic)? Atunci, și numai atunci,
vei putea să vibrezi
în spiritul idealurilor? Și oare au stat vreodată lucrurile
altcumva? Nu se plângea oare și poetul acum multă vreme?
Azi abia vedem ce
stearpă şi ce aspră cale este
Cea ce poate să convie
unei inime oneste;
Iar în lumea cea
comună a visa e un pericul,
Căci de ai cumva
iluzii, eşti pierdut şi eşti ridicul.
[M. Eminescu,
Scrisoarea II]
Comentarii
Trimiteți un comentariu