Cele mai scumpe autostrăzi din...?

E greu de prezentat azi altcumva decât ca un fapt cert ideea că România are autostrăzi mult mai scumpe decât alte țări, și că o bună parte din acel preț e cauzată de corupție. Pentru documentare, de exemplu aici: „The price per kilometer of highway varies in the plain area between EUR 2.68 million for the Fetesti – Cernavoda segment, and EUR 11.6 million for the Pitesti bypass. In Bulgaria, the price varies between EUR 2 million and EUR 2.8 million per kilometer of highway”. Într-adevăr, un cost de cca 12 milioane de euro per kilometru, față de doar 2-3 milioane în Bulgaria, pare strigător la cer. Doar că apoi aș merge la un site de specialitate din străinătate, unde citesc următorul text, datând de câțiva ani deja: „highways in Austria cost €12.87 million/km. The next most expensive country is Hungary at €11.21 million/km, followed by Slovakia at €9.56 million/km and then the Czech Republic at €8.86 million/km. At the other end of the spectrum, costs in Denmark are only €5.89 million/km, in Croatia €6.682 million/km, in Slovenia €7.29 million/km and in Germany €8.24 million/km.”. Mai apoi, aflu că autostrăzi din Olanda sau din Germania, fie pentru că terenul era prea accidentat fie pentru că era prea puțin accidentat (mlăștinos, de exemplu), au costat către 100 de milioane de euro per kilometru.

Aceste cifre, fără a nega fenomenul de corupție și fără a nega că există decizii ineficiente la noi, sugerează (nu demonstrează, pentru că nu vin de la un expert și nu sunt exhaustive) că România nu are în fapt autostrăzi mult mai scumpe decât restul UE. Putem desigur oricând găsi puncte de referință care să susțină un argument sau altul – dar e poate mai productiv să o facem reflectând cât se poate de complet realitatea.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

...cu număr. 73.

Cazul misteriosului teren bihorean de fotbal construit în pantă

Cum aleg revista de specialitate