Cele mai scumpe autostrăzi din...?
E greu de prezentat azi
altcumva decât ca un fapt cert ideea că România are
autostrăzi mult mai scumpe decât alte țări, și că o bună parte
din acel preț e cauzată de corupție. Pentru documentare, de
exemplu aici:
„The price per kilometer of highway varies in the plain area
between EUR 2.68 million for the Fetesti – Cernavoda segment, and
EUR 11.6 million for the Pitesti bypass. In Bulgaria, the price
varies between EUR 2 million and EUR 2.8 million per kilometer of
highway”. Într-adevăr, un cost de cca 12 milioane de euro per
kilometru, față de doar 2-3 milioane în Bulgaria, pare strigător
la cer. Doar că apoi aș merge la un site
de specialitate din străinătate, unde citesc următorul text,
datând de câțiva ani deja: „highways in Austria cost €12.87
million/km. The next most expensive country is Hungary at €11.21
million/km, followed by Slovakia at €9.56 million/km and then the
Czech Republic at €8.86 million/km. At the other end of the
spectrum, costs in Denmark are only €5.89 million/km, in Croatia
€6.682 million/km, in Slovenia €7.29 million/km and in Germany
€8.24 million/km.”. Mai apoi, aflu
că autostrăzi din Olanda sau din Germania, fie pentru că terenul
era prea accidentat fie pentru că era prea puțin accidentat
(mlăștinos, de exemplu), au costat către 100 de milioane de euro
per kilometru.
Aceste cifre, fără a
nega fenomenul de corupție și fără a nega că există decizii
ineficiente la noi, sugerează (nu demonstrează, pentru că nu vin
de la un expert și nu sunt exhaustive) că România nu are în
fapt autostrăzi mult mai scumpe decât restul UE. Putem desigur
oricând găsi puncte de referință care să susțină un argument
sau altul – dar e poate mai productiv să o facem reflectând cât
se poate de complet realitatea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu