29 milimetri de autostradă
În calitate de cetățean
al României, am 29 mm de autostradă „per cap de locuitor”,
conform datelor
publice. Dintre țările OECD, adică între 30 dintre cele
mai dezvoltate țări din lume, suntem pe ultimul loc. Și nu
oricum, ci cu o valoare indicatorului de zece ori mai mică
decât cei de pe locul imediat deasupra noastră, și de o sută
de ori mai mică decât cea corespunzătoare primelor locuri.
Partea pozitivă: acei 695
kilometri ai noștri au fost construiți aproape toți în ultimii
10-15 ani, ceea ce înseamnă o rată de creștere mai
bună decât a Marii Britanii. Premizele de creștere par
excelente. Atâta doar că potrivit informațiilor
oficiale România are în lucru azi doar 230 km. Pe lângă ei,
proiectele propuse (nici
măcar demarate) ar mai permite poate dublarea numărului de
kilometri de autostradă din țară. Or, pentru a ajunge din urmă
măcar penultima clasată din OECD, ar fi nevoie nu de încă 600 de
km, ci de încă 6000.
Nici ca număr de mașini
pe cap de locuitor, nici în general ca PIB, nu suntem de zece
ori mai jos decât restul țărilor avansate. Nu pare deci să
existe vreun motiv pentru imensul decalaj în autostrăzi – altul
decât proasta organizare.
Pentru a încheia în ton
mai optimist, prin contrast România este una dintre cele mai
dezvoltate patru țări din lume din punct de vedere al lungimii
căilor ferate raportată la populație, și pe locul 8 dacă
raportăm căile ferate la suprafață. Poate acest avantaj notabil
ar putea compensa o vreme întârzierile din domeniul rutier – dacă
am ști să îl gestionăm mai eficient.
Comentarii
Trimiteți un comentariu