29 milimetri de autostradă

În calitate de cetățean al României, am 29 mm de autostradă „per cap de locuitor”, conform datelor publice. Dintre țările OECD, adică între 30 dintre cele mai dezvoltate țări din lume, suntem pe ultimul loc. Și nu oricum, ci cu o valoare indicatorului de zece ori mai mică decât cei de pe locul imediat deasupra noastră, și de o sută de ori mai mică decât cea corespunzătoare primelor locuri.
Partea pozitivă: acei 695 kilometri ai noștri au fost construiți aproape toți în ultimii 10-15 ani, ceea ce înseamnă o rată de creștere mai bună decât a Marii Britanii. Premizele de creștere par excelente. Atâta doar că potrivit informațiilor oficiale România are în lucru azi doar 230 km. Pe lângă ei, proiectele propuse (nici măcar demarate) ar mai permite poate dublarea numărului de kilometri de autostradă din țară. Or, pentru a ajunge din urmă măcar penultima clasată din OECD, ar fi nevoie nu de încă 600 de km, ci de încă 6000.
Nici ca număr de mașini pe cap de locuitor, nici în general ca PIB, nu suntem de zece ori mai jos decât restul țărilor avansate. Nu pare deci să existe vreun motiv pentru imensul decalaj în autostrăzi – altul decât proasta organizare.

Pentru a încheia în ton mai optimist, prin contrast România este una dintre cele mai dezvoltate patru țări din lume din punct de vedere al lungimii căilor ferate raportată la populație, și pe locul 8 dacă raportăm căile ferate la suprafață. Poate acest avantaj notabil ar putea compensa o vreme întârzierile din domeniul rutier – dacă am ști să îl gestionăm mai eficient.  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

...cu număr. 73.

Cazul misteriosului teren bihorean de fotbal construit în pantă

Cum aleg revista de specialitate