La ce folosește lucrarea de licență?
Răspunsul e evident pentru mulți
dintre noi. Ea servește drept ocazie pentru student de a pune în
practică proceduri și cunoștințe învățate până atunci „la
facultate”, permițând examinarea capacității de lucru
independent în specialitatea pentru care se acordă diploma.
Lucrarea de licență ar trebui să constituie deci un exercițiu de
situație „din lumea reală”, în care absolventul primește o
sarcină de lucru precisă și individualizată, de rezolvat prin forțe proprii sub îndrumarea unui șef
și eventual cu ajutorul unor colaboratori din interiorul unui
colectiv de lucru.
Lucrarea poate fi un studiu de
literatură (unde studentul primește/alege un subiect pe care
trebuie să îl documenteze riguros din surse științifice,
realizând o sinteză originală ca subiect și/sau ca
abordare a acelor surse) sau un proiect de explorare practică în
care studentul are/primește sarcina de a face experimente, deriva
idei/concepte, defini ecuații sau alte lucruri pe care, măcar
sub unele aspecte, nu le-a mai făcut altcineva până atunci.
În unele cazuri cadrul didactic nu
poate (din lipsă de timp, sau de expertiză, sau de resurse
materiale), sau studentul nu poate ca în timpul alocat pregătirii
„lucrării” să genereze cu adevărat ceva original. Atunci i se poate repartiza studentului o
temă/sarcină care nu implică experimente sau fapte
originale, dar obligă la parcurgerea unor etape ce îi testează individual abilitățile de lucru – ceea ce până la urmă e
tot ce se așteaptă de la o lucrare de licență. Într-adevăr
adesea în „lumea reală” ți se cere „doar” să repeți ceva
ce ai mai făcut, sau au făcut alții înaintea ta – pentru că pur și simplu
acel „ceva” este folositor (spun „doar”, pentru că e mai
greu decât pare la prima vedere). E important însă în acest caz
să nu transformăm totul într-un simulacru de proces de cercetare,
în care studentul „uită” să specifice clar în lucrarea scrisă
că repetă lucruri făcute deja de colegi, prefăcându-se că abia acum descoperă, el pentru prima dată, acele lucruri/proceduri/idei pe care în fapt le repetă/reproduce. În astfel de situații
partea introductivă a lucrării trebuie să specifice clar acest
lucru, descriind corect ceea ce au făcut ceilalți până acum și
anunțând simplu că urmează să reiei/reproduci procedura/experimentele inventate/descoperite de alții; la
fel, partea de raportare a rezultatelor originale e cazul să facă
referire la procedura deja efectuată de alții, explicând
inclusiv măsura în care munca studentului reușește sau nu să
replice rezultatele anterioare. În caz contrar, lucrarea poate fi
descrisă ca o formă de fraudă academică, principial cu nimic
diferită de popularul „plagiat”.
O altă soluție confuzantă este cea
în care studentul vine cu neglijabil de puține date experimentale;
am văzut mai multe lucrări unde pe post de „contribuții
personale” candidatul depusese la un laborator comercial/public de
analiză una până la câteva probe (de sânge, de apă, de praf sau
de altele), i se arătase aparatura, iar apoi i se livrase un
rezultat al analizelor ca să îl arate în lucrare Atât –
aceasta era presupusa contribuție/muncă originală a candidatului.
Desigur, exista și o parte introductivă de literatură destul de
extinsă, deci se putea argumenta că lucrarea este în fapt nu una
experimentală ci una de „studiu de literatură”. E clar însă
că persistă neclaritate în mintea studenților despre ce este
aceea o „contribuție originală” sau ce este aceea „cercetare
științifică”.
Vin desigur apoi, la un cu totul alt
nivel, formele manifeste de fraudă – cu lucrările cumpărate sau cele copiate.
În universul acesta de lucrări de
licență dintre care un procentaj minor constituie un exercițiu
real de cercetare științifică (în sensul de a genera cunoștințe
noi, oricât de puține), mă simt obligat să revin cu întrebarea
„la ce folosește lucrarea de licență”? Avem oare într-adevăr
nevoie să obligăm toți studenții de la toate specializările să
redacteze așa ceva? Oare nu ar fi mai productiv să păstrăm
această procedură doar pentru studenții și
instituțiile/conducătorii care aleg și care arată anterior
că pot să o parcurgă? Nu ar fi mai logic ca exercițiul universal de „lucrare
de finalizare a studiilor” să fie rezervat doar masteratului și doctoratului? În
opinia mea, o astfel de situație ne-ar permite să curățăm foarte
mult din presiunea care forțează mediul academic la risipă de
resurse, producere de maculatură, încercări de fraudă academică și alte lucruri neproductive.
În fapt, din câte știu eu, țările
cele mai performante academic (începând cu SUA) nu își obligă
nici ele toți studenții de la licență să scrie o „lucrare”
pentru a absolvi. China o face, poate și alte țări; însă e
interesant de intrat pe wikipedia în limba română, pentru a vedea
pagina intitulată „lucrare de licență”: pur și simplu nu
există variante ale acestei pagini în alte limbi – ceea ce
sugerează că avem o practică academică poate prea „originală”.
Comentarii
Trimiteți un comentariu