Cum arată criteriile CNATDCU ideale
CNATDCU (Consiliul Național de
Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare)
are printre atribuții definirea unor criterii de performanță
minimale la nivel național, criterii care să fie folosite de
către comisiile de concurs pentru posturile didactice și de
cercetare superioare (conferențiar, profesor, cercetător
științific gradul I sau II), ca și pentru susținerile de
doctorat sau de teză de abilitare pentru conducerea de
doctorate. Aș insista pe expresia „folosite de către comisiile de
concurs/susținere”. Acele comisii sunt alcătuite (conform legii)
din specialiști de marcă, notabili prin realizările profesionale
și prin corectitudinea academică. Atâta vreme cât membrii
comisiilor sunt astfel, atâta vreme cât ei sunt realmente
responsabili în privința persoanei pe care decid să o angajeze sau
nu, sau să îi dea o diplomă sau nu... atâta vreme cât comisia
își respectă acest statut definit de lege, nu ar mai trebui să
fie cazul să îi spună nimeni din exterior (fie CNATDCU, fie
Senatul universității, fie alții) comisiei de concurs/susținere
cum să-și facă meseria. Acei membri ai comisiei se presupune că
își înțeleg suficient domeniul și responsabilitățile ca să nu
aibă nevoie de criterii minimale naționale. Dovadă de
principiu e și faptul că țările cele mai competitive academic (să
începem cu SUA, de departe numărul unu mondial) nu au asemenea
„criterii minimale naționale”. În opinia mea prin urmare,
criteriile minimale CNATDCU ideale sunt cele complet absente. Când anume vom ști că suntem pregătiți să desființăm acele criterii
naționale minimale? Probabil atunci când majoritatea comisiilor de
concurs din țară vor înceta să se ascundă de responsabilitate în spatele unor „criterii
minimale” venite din afară, și vor cere pur și simplu mai
mult de la candidați – pe
măsura responsabilității pe care contribuabilul o investește în
aceste comisii și în instituțiile academice în general:
responsabilitatea de a distribui resursele (mai ales financiare) în
manieră competitivă în sens european.
Până la data când ne vom simți
pregătiți să avem un mediu academic în care universitățile și
comisiile de concurs să poată fi toate funcționale și performante
chiar și fără supervizarea unei comisii naționale de standarde,
vom lucra în continuare cu criterii CNATDCU, și va fi nevoie ca ele
să fie gândite ca unelte de stimulare a competitivității. În
acest context aș pune întrebarea: de ce trebuie să stimulăm la
nivel național competitivitatea doar la nivel de conferențiari și
profesori universitari, dar nu și la nivelul gradelor inferioare –
lector și asistent universitar? Ceea ce face sistemul la acest
moment, prin definirea de criterii stringente naționale doar pentru
posturile superioare, este să declare implicit: nu ne pasă despre
performanța marii majorități a angajaților, nu ne pasă pe cine
angajați pe poziții permanente în sistem, ci ne pasă doar de
performanța celor cu grade superioare – adică a celor care au
pretenția să ridice capul ceva mai sus decât restul lumii.
Personal, cred că aici avem un element de inconsecvență care ar
merita corectat.
Cât de dure sau de selective trebuie
să fie criteriile CNATDCU? S-a discutat mult, despre unele care au
fost prea dure, altele dimpotrivă, sau altele pur și simplu toxice
pentru că recompensau selectiv frauda academică. Oricare dintre noi
poate azi să se compare cu oameni de pe poziții academice
echivalente din restul UE, și să vadă ce performanțe au acei
omologi. Probabil că în calitate de țară aspirantă la mai
mult decât ultimul loc în UE (aș spune eu, potențial a șaptea
putere economică europeană), avem datoria să pretindem de la noi
înșine, în sistemul academic sau oriunde altundeva, performanțe
de tipul celor pe care le vedem la omologii noștri din primele șapte
țări din UE. Dacă vom face astfel de comparații, vom vedea că
multe dintre standardele noastre cele mai înalte... sunt de fapt
încă permisive sau incomplet relevante. În momentul în care îi
vom explica vreunui coleg din Germania că la noi contează
primordial „numărul de lucrări ISI” sau „numărul de lucrări
BDI”, putem fi siguri că vom fi priviți cu condescendența
rezervată unei țări de lumea a treia și nu unei candidate la
primele locuri din UE. Asta nu pentru că la ei nu contează numărul
de lucrări, ci pentru că primează mai degrabă calitatea acelor
lucrări – atât prin prisma evaluării calitative de către
experți („peer-review”) cât și prin prisma editurii unde a
fost publicată și a impactului pe care îl are. Nu cred că e cazul
să ne lăsăm înșelați de performanțele ieșite din comun ale
elitei academice din vestul UE și să stabilim criterii absurd de
solicitante pentru angajatul mediu din România: e nevoie să ne
uităm la toți cei din acel sistem. Unii colegi argumentează
că trebuie fixate standarde mai joase la noi decât la alții,
pentru că așa suntem noi, mai joși. Nu cred că e adevărat
că așa suntem noi. Cred că avem datoria să respectăm
noțiunea de „profesor universitar” oriunde s-ar afla ea și în
orice domeniu – nu să o privim ca pe un ajutor social pe care îl
acordăm din milă unor angajați care nu pot, nu știu, nu
au cu ce. Avem și oameni care pot, și oameni care știu, și
resursele materiale necesare; depinde de noi să le organizăm mai
eficient și cu mai puține compromisuri.
"Cred că avem datoria să respectăm noțiunea de „profesor universitar” [...] nu să o privim ca pe un ajutor social pe care îl acordăm din milă unor angajați [...]"
RăspundețiȘtergereAbsolut de acord. Din păcate, prea puțini văd lucrurile astfel.