Criza dezinfectanților, un ritual criminal
Din zorii istoriei omenirii știm despre ritualurile de inițiere și sacrificare, precum cel care stă la baza baladei Miorița. Aceste ritualuri implicau
sacrificii de ființe nevinovate – inclusiv de oameni – pentru
îmbunarea zeilor și supraviețuirea comunității. Cu ochii
de azi, ne dăm seama că acele practici erau nu doar criminale/sinistre ci și bazate pe
minciună. Uciderea unui om nevinovat nu are cum să îmbunătățească
șansele de supraviețuire ale unei comunități, nu? La ce folosea
acea crimă? Existau oare cu adevărat acele spirite și acei zei
păgâni pe care prin crimă ritualică societatea încerca să
îi îmbuneze? Folosea la ceva acel șir nesfârșit de
nedreptăți?
Răspunsul trist e că probabil da, folosea - în
sensul că așa știau ei să supraviețuiască social. Atât puteau
ei. Egoiști, violenți, cu inteligența cel mult semi-animalică,
ucigând semenii cărora nu le ieșeau la timp și
suficient de ascuțiți colții de animal de pradă. Devorându-și fără remușcări semenii prea puțin competitivi. Crimele acelea ritualice erau parte
a modului lor de a rămâne cumva în viață, de a-și menține
individualitatea și existența în fața forțelor neclare ale
naturii și în fața competiției cu celelalte triburi.
Suntem azi mai buni?
Suntem azi diferiți? Unii se mândresc că da – de vreme ce pe
străzi nu se mai practică aproape deloc crime rituale, iar canibalismul nu mai e de multă vreme legal. Eu aș
atrage atenția că spiritul a rămas însă același, și că setea
de ritualuri criminale nu a dispărut ci s-a distilat în forme mai
subtile.
Ce altceva decât un
ritual de trecere este așa-numita criză a dezinfectanților din
spitale? Ni se servesc obsesiv de către toată mass-media nume de
microorganisme găsite în spitale (și adevărat e că orice spital
are microorganisme), și cazuri de infecții intraspitalicești (și
adevărat e că există astfel de cazuri) – cel mai pregnant cele
mortale de la Colectiv. Dar nu ni se spune adevărul complet, și anume că
rata acestor infecții este similară la noi cu cea din restul
țărilor civilizate. Ni se arată analize parțiale ale
dezinfectanților ca fiind „diluați de zece ori”; dar nu ni
se spune adevărul complet, și anume că ei sunt eficienți, că ei
dezinfectează exact așa cum scrie pe etichetă, și că au în
realitate suficiente ingrediente active chimic pentru a acționa.
Ni se repetă obsesiv aceste minciuni, spre uimirea mortificată a
celor (puțini) cărora adevărul le este cunoscut, și spre
spumegarea masei de oameni care așteaptă sacrificiul ritual. Ni se
repetă obsesiv și că firmele care produc acei dezinfectanți
făceau profit foarte mare; de parcă rostul unei firme în
capitalism e altul decât să facă profit? De parcă e o crimă să faci faci profit din comerț? Da, era o crimă să vinzi scump – dar numai pe vremea
comuniștilor. Presei române pare că îi e un dor acut de
comunism... doar că îi e rușine să recunoască acest dor; mai că
îți vine să spui, vorba reclamei TV pentru pateu vegetal: îți
plaaace, știu că îți plaaace!
Pe cine anume vrem să
sacrificăm, precum (vorba poetului) "o haită de lupi de sânge-nsetată", în această criză a
dezinfectanților? Nu are importanță pe cine, nu ne pasă; îi vom
sacrifica probabil, ca de obicei, pe acei oameni sau acele instituții
care ar trebui să știe adevărul dar nu îl știu, sau ar trebui să ia măsuri dar nu le iau, sau știu adevărul dar nu sunt în stare să îl spună clar și
răspicat. Poate niște doctori, sau administratori, sau
tehnicieni, sau tehnocrați, sau alții. Pe acei oameni și acele
instituții ai căror colți de animal de pradă nu sunt
destul de ascuțiți. Poate că și azi ritualurile acestea au
același rol ca acum 5000 de ani – chiar dacă am înlocuit
canibalismul cu simpla demisie sau cel mult cu închisoarea sau
ruinarea fizică și financiară.
Puțini, mult prea puțini,
au încercat în această criză să-și facă datoria de oameni.
Nu de dezvăluitori sau de vedete, ci de oameni. Iar
prin oameni înțeleg acea specie care a reușit să își distileze
pornirile competitive de la nivelul de canibalism ritualic către
unul suficient de abstract – fotbal, muzică, sau pur și
simplu un dialog bazat pe argumente factuale și pe dovezi și pe
cultură generală. Acei oameni care cer dovezi acolo unde alții se
mulțumesc să îngâne odată cu haita vorbe al căror sens
gramatical nu contează câtă vreme substratul spune clar „mușcăm,
pentru că putem și atât”.
Un defect major al
linșajelor ritualice, fie de acum 5000 de ani fie din mass-media de
azi, e că ascund după perdeaua lor de fum și de canibalism
adevăratele probleme. În cazul problemei cu dezinfectanții din
spitale, dincolo de minciunile cu "de zece ori diluați" și "mii de spitale" ar fi poate vorba de acele 4% dintre probe care chiar par să
fi fost neconforme, sau numărul prea mic de medici din sistem, sau fondurile
insuficiente pentru reparații și întreținere, sau altele și
altele care țin de bugetul prea mic alocat sănătății, și de
ineficiența cu care cheltuim ceea ce avem. Iar bugetul acela mic, am mai spus-o, e așa în primul rând din cauză că noi ca societate
nu producem mai mult. A spus-o și ministrul
Sănătății acum câteva luni. Desigur, fiind linșat în consecință imediat de către presa și politicienii pentru care e cel mai facil să dea vina
pe corupția celorlalți; pentru
că dacă asta era toată problema, că au furat ceilalți, atunci
poți avea credibilitate să atragi tu
atenția și să ceri tu
putere – oferind la schimb în continuare mirajul
unui buget care nu există.
Dacă spui adevărul – că pur și simplu PIB-ul nostru
atât permite, și că procentul ce
se pierde prin corupție și ineficiență este totuși infim
în comparație cu ceea ce ne lipsește cu adevărat – dacă spui
acest adevăr, atunci vorba lui Caragiale, „nu mai ai niciun haz”.
Și e normal să nu ai haz, de vreme ce progresul social/tehnologic e
pe bază de muncă și
de perseverență și
de efort, nu de haz
și de linșaj.
Comentarii
Trimiteți un comentariu