Originalitatea eficientă a SRI/DNA
Înțelegem de la știrile
de zilele acestea că ani la rând SRI și DNA au folosit în
comun în activitățile lor profesionale aceeași infrastructură de
monitorizare a comunicațiilor private. Anume, o singură
infrastructură, nominal în proprietatea SRI. Mai înțelegem de
asemenea că acest aranjament a fost atipic unei
societăți democratice, dar foarte eficient economic - și de aceea
cât se poate de acceptabil: s-au evitat cheltuieli semnificative
de infrastructură la DNA, dacă tot avea SRI infrastructura. Curtea
Constituțională a spus însă recent că această stare de lucru
trebuie să înceteze, deoarece SRI nu face parte din puterea
judecătorească, deci nu ar avea căderea să își implice tehnica
și personalul în anchete ale procuraturii.
Guvernul a oferit o
soluție temporară problemei ridicate de Curtea Constituțională:
SRI să permită accesul nemijlocit (fără implicarea
personalului SRI) al procurorilor la instrumentația de interceptare.
La instrumentația SRI. Într-o piață publică de idei în care
se acceptă aproape orice spune sau cere procuratura (nu mă refer la
Rusia lui Stalin, ci la România lui 2016), soluția propusă de
guvern pare să fie cât se poate de decentă. Mai puțin se discută
însă problema din punct de vedere al securității naționale:
soluția propusă de guvern înseamnă că un set de oameni care nu
au atribuții/experiență/certificări de siguranță națională
(procurorii) primește brusc acces liber și nemijlocit la
infrastructură strategică în asigurarea securității
naționale. Conceptul că principalul serviciu de informații al
unei țări poate să își pună pur și simplu infrastructura la
dispoziția completă și nemijlocită a unei instituții civile,
fără să verifice în ce fel și în ce măsură acei civili fac uz
de acea infrastructură... mie mi se pare demn de Hollywood.
Sigur, nici varianta opusă nu sună logic – cea în care serviciul
de informații devine vioara întâi în justiție, încălcând
separația puterilor în stat.
Există oare o soluție
mai bună sau mai sigură? Nu știu. E tentant să spunem „să facă
ce știu, să lucreze cum știu, numai să ne protejeze”; tentant
poate - dar în același timp înseamnă abdicarea noastră in
corpore din funcția de cetățean al unui stat democratic. Mă
întreb însă, alături de prea puțini, care este utilitatea
juridică/judiciară, sau la ce-i folosește unui judecător că
interceptând traficul informațional privat (telefon, internet,
vorbe în dormitor, ce o fi) el află ce vorbesc niște
indivizi, sau ce gândesc. Într-un stat democratic, legea nu
pedepsește vorba privată, sau gândul privat, ci
fapta. Ba din contră, pedepsește fapta de a te amesteca prea
mult în vorbele și gândurile private ale cetățenilor – chiar
atunci când acei cetățeni sunt, omenește vorbind, vrednici de
dispreț. E altceva când vine vorba de SRI: cu siguranță nu ne-ar
interesa atât să ne spună post-factum cu dovezi materiale cine a
comis un act terorist – ci să-l împiedice și
să ofere dovezi pentru prinderea, neutralizarea, și pedepsirea conspiratorilor.
Ce pot face SRI și DNA
pentru a ieși din această situație? Nu am căderea să pretind că
le pot proiecta eu vreun drum prin hățișul legislativ local și
internațional. Ce pot face cetățenii? Cu siguranță pot rezolva
problema corupției cu mult înaintea SRI/DNA. Actele
de incompetență (deci implicit și cele de corupție, care nu sunt
decât o mică fațetă a incompetenței) rânjesc prea public pe
fața/înfățișarea/averile/casele/mașinile/conturile persoanelor
publice, sau pe fațadele clădirilor publice, pe manualele școlare,
pe reperele culturale îngropate în uitare sau in perpetuă
„renovare”, sau pe bordurile și trotuarele schimbate la fiecare
doi ani, sau pe industria parazitată, sau...sau... Le știm și le
vedem fără să fie nevoie să ne mai spună procurorii. De ce,
atunci, mai lăsăm acei oameni incompetenți să câștige în
continuare viitorul nostru ca premiu la un perpetuu joc de
alba-neagra? Probabil pentru că ne e teamă să ne asumăm
responsabilitatea de a-i schimba. E prea comod să aruncăm peste
umăr câte un „dar dintre cine să alegi? Toți sunt la fel. Toți
suntem la fel”.
Oare toți suntem la fel? La acel
fel? Dacă da, atunci plângerile noastre de cetățeni nemulțumiți... sunt dizgrațioase. Dacă
nu, atunci ele nu au nicio scuză.
Comentarii
Trimiteți un comentariu