Cât valorați?
Cât valorează un om?
Cam un milion până la 40
de milioane de euro de persoană – atât ar costa pe piața
neagră organele unui individ dacă ar fi folosite pentru transplant,
expoziții sau scopuri similare. Destui alegători români se poate
să se simtă vânduți ieftin în acest context: unii se vând pe plase sau
găleți distribuite în campania electorală, alții încă și mai
ieftin – cu un strop de oxitocină și adrenalină stoarse de vreo
campanie de presă nici-măcar-ingenioasă, suficientă doar cât să te
hotărăști că acel corupt îți place și e de-al tău
(orice ar însemna „al tău” - reformist, anticorupt, patriarhal,
comunist, anticomunist, privatizator, etatist, liberal, conservator,
ecologist, corporatist, rural, urban, tânăr, matur, înțelept,
vulgar, curat, murdar, etc).
Dacă ar fi să luăm doar
valoarea elementelor chimice care compun un om de greutate și compoziție chimică medie, prețul materiei prime per individ
se spune
că ar fi vreo sută și ceva de euro. Cam tot atât ar costa și
energia electrică pe care o produce corpul omenesc într-un
an.
Cele de mai sus par glume; cu siguranță omul și sufletul său nu au preț și nu trebuie reduși la un simplu număr.
Suntem însă estimați numeric în nenumărate feluri zilnic,
cu sau fără voința noastră. Algoritmii numerici care ne
aproximează mai
mult sau mai puțin corect se găsesc peste tot în jurul nostru.
În procedurile de stabilire a prețurilor la bunuri comerciale, în
cele care controlează împrumutul la bănci sau costul asigurării
auto, în algoritmi de selectare a candidaților pentru un post
(oamenii din mediul academic sunt deja prea-familiari cu „numărul
de lucrări”, „factorul de impact”, „numărul de citări”,
„indicele h” și alte derivate similare), în rețele de
socializare (pornind doar de la numărul de like, share, follower sau
similare, și mergând la lucruri mult mai complexe). Multora dintre
acestea ne supunem voluntar, multora complet involuntar sau
inconștient.
Recent, China plusează pe
piața algoritmilor și propune să introducă un indicator
al valorii unui cetățean. După criterii deja operaționale în
sistemul bancar/financiar, se propune a acorda sau lua puncte
cetățeanului în funcție de faptele bune sau rele pe care le face.
Genul acesta de scoruri ar ajunge să decidă unde/dacă ai voie să
trăiești, cu cine ai voie să te împrietenești, dacă ai sau nu
voie să ai mașină (și, de ce fel să fie acea mașină), unde și cât ai voie să te educi, etc.
Sigur că poate da fiori
prospectul că undeva cineva, într-o manieră complet obscură și
netransparentă, hotărăște asupra vieții și morții tale în
cele mai mici detalii și cu mult înainte. Nu pot fi niciodată zero șansele ca
algoritmii să pedepsească nemeritat sau să recompenseze
nejustificat, mai ales când butoanele de control sunt în mâinile
cuiva care nu este supus controlului democratic și nici măcar
controlului mediului științific. Orice dictator din lume, sau orice
administrator în căutare de unelte pentru abuzurile sale, va
cheltui oricât și orice (timp, efort, influență, bani) pentru a
impune un sistem de algoritmi numerici. De ce? Pentru că, odată
instalat la butoanele algoritmilor, dictatorul capătă nu atât o putere pe
care probabil ar fi obținut-o oricum și pe căile tradiționale (cu mitraliera, tancul, sau
mita), ci ceva mai mult – ceva după care orice dictator și
orice administrator incompetent tânjește: un alibi pentru a permite
subalternilor să devină de bună-voie supuși. Cetățenii refuză des să se supună vreunui individ
venal și incompetent, dar ar avea mai puține obiecții în fața unui impersonal și matematic (deci inerent lipsit de subiectivism) „algoritm”. Mai puțini își vor pune întrebarea cine definește și mai ales cine aplică acel algoritm "obiectiv".
Altfel, să fim bine
înțeleși: algoritmii sunt aici, printre noi, și controlează
totul dintotdeauna – de la viața socială a bacteriilor la numărul
de prieteni, sau la șansele de a lovi mingea la o miuță pe
maidan, sau la examenul de admitere la facultate, sau la pensie. Nu
le-am spus întotdeauna pe nume, și n-am avut dintotdeauna nevoie de
aplicații
și smartphone-uri
și servere
ca să îi implementăm. Pericolul nu este să existe algoritmi, ci să
abuzăm de ei neînțelegând ce facem sau lăsându-i în puterea
vreunei elite autoproclamate și incompetente care crezând că
înțelege
nu face altceva decât, vorba lui Blaga, să strivească
și să ucidă; nu
cu mintea, ci
cu incompetența.
Comentarii
Trimiteți un comentariu